Behöver hjälp med hur jag ska lösa en extra dimmer i hallen (z-wave).

Dimmer A är fysisk kopplad mot belysningen.
Ska nu koppla in Dimmer B men den dosan är kopplad på en helt annan säkring. Eftersom jag inte kan ha två olika säkringar för samma belysningsgrupp så fungerar jag på hur man smidigast ska få Dimmer B att kunna styra Dimmer A.

Dvs.

Dimmer A styr hela belysningen
Dimmer B ska skicka signal till Dimmer A att tända, släcka dimmra.

Kör med Raspberry

Behöver förslag på Dimmer/dimmrar som jag kan använda mig av för att få det att fungera.
 
Du borde kunna lösa detta med "group associations" som möjliggör direktkommunikation mellan noder, dvs utan inblandning av controllern. Varje nod (dimmer i ditt fall) har ett ett antal grupper som rapporterar olika händelser i noden. Händelser kan tex vara att man får signal på en ingång (trycker på strömbrytaren) eller att en rörelsedetektor detekterar rörelse. Grupper kan i sin tur associeras med andra noder som lyssnar och reagerar på händelser i gruppen (dessa noder kallas "listeners").

Du borde kunna hitta en grupp som heter något i stil med multilevel under Dimmer B (kolla i manualen vilket nummer gruppen har). I den gruppen lägger du in Dimmer A som "listener". När dimmervärdet på B ändras kommer det att skickas vidare direkt till A som då "speglar" B:s inställning. Åtminstone i teorin, har inte själv testat att länka dimmers...

Om du kör Domoticz kan du göra associationer under Node Management/Groups & Network.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.