Ska få 4 st nätverkskablar genom ett plåtlock på ett snyggt sätt.

Funderade på den här: https://www.kjell.com/se/sortiment/...teriel/keystone/10-patchpanel-keystone-p95455
Hade den varit vit och haft 4 uttag så hade den varit perfekt men den har 12 och är svart...


Den här är ett ganska bra alternativ, den är vit och 90 graders vinkel är bara bra: https://www.kjell.com/se/sortiment/...l/keystone/keystone-uttagsbox-4-portar-p95437


Innan den där plastlådan och plåten slaktas av en klåpare beväpnad med borrmaskin och multicutter så tänkte jag höra om nån har några andra bra förslag? Nätverkskablar som dras genom ett öppet plåtlock med kopplingar innanför en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kantlist, gummigenomföringar eller bussningar, skruvtätning.
Finns det inget färdigt lock med näsa el liknande till dessa dosor?
 
  • Gilla
Grundlös
  • Laddar…
hsd
Jag kan inte bedöma storleken men det ser ut som att 2 vanliga dubbla nätverksuttag borde passa
 
  • Gilla
Grundlös
  • Laddar…
tommib
Du skulle också kunna köpa två dubbla keystoneuttag från ELKO, mittendelen är 50x50 mm och går att montera i ditt plåtlock om man är lite kreativ eller går all in med PL400.
 
Bra svar allihopa. :) Nu måste jag dessvärre erkänna att det mesta har varit tänkt på innan men alltihopa får liksom inte plats i min skalle samtidigt. Väldigt bra att få bolla frågorna i text här faktiskt.

Innan jag bearbetar plåten till oigenkännlighet med diverse elverktyg så hade det kännts bra att veta att man kan köpa en ny. Nån som vet var man finner en sån plåt?
 
Så det var uttag som skulle upp?
Nåt liknande inlägg #4 isf?
 
Kanske ska berätta lite mer runt det. I den här lådan med plåtlock så kom telefonkabeln tidigare in och förgrenades ut i huset.
Den teknologin har liten framtid så alla telefonkablar i huset har nu dragits om och ersatts med cat6 nätverkskablar och de gamla telefonjacken ersatts med ethernet uttak (eller vad det nu kallas).

På väggen ovanför lådan med plåtlock kommer själva internettet in i huset och jag tänkte alltså köra in internet i lådan genom plåtlocket så att det kan fördelas ut i huset. Det blir alltså en en switch monterad på väggen ovanför plålocket och 4 st 25cm långa kablar från switchen till plåtlockets gjenomföring.


Nån som vet var man finner ett sånt plåtlock som man kan ha som backup när man hackat sönder det första?
 
Först skriver du att telefonteknologin inte har någon framtid, sedan vill du ha ett nytt plåtlock så du kan backa tillbaka till telefon.......

OM du behöver ett nytt lock kan en plåtslagare klippa till ett.

Mitt förslag är att du monterar helt vanliga infällda nätverksuttag endera med kabeln rakt ut eller nedåtvinklad.

Protte
 
prototypen skrev:
Först skriver du att telefonteknologin inte har någon framtid, sedan vill du ha ett nytt plåtlock så du kan backa tillbaka till telefon.......
Ha ha... kreativ tolkning :). Vem sa nåt om att telefonen skulle tillbaka? Jag tänkte bara att när jag borrat fel och klippt fel i plåten några gånger så hade varit käckt att veta var man köper en ny så man kan försöka igen.


prototypen skrev:
OM du behöver ett nytt lock kan en plåtslagare klippa till ett.
Har du tips på nån plåtslagare i Göteborg som tar småjobb?
Min erfarenhet är att det går flera dagar innan man hittar nån som är villig så ska plåten lackas vit också.
En annan sak som jag inte nämnt är att det sitter en likadan plåt bredvid, fint om de är samma sort på båda boxarna.
Plåten är dessutom välvd för att se lite snygg ut och hålla formen bättre.
 
Varför sätter du inte in en infälld eller utanpåliggande mediacentral istället så får du plats med allt du behöver där, det blir MYCKET snyggare. I den sätter du inkommande fiber, ditt fibermodem och switch samt kontakterar dina 4 nätverkskablar.

Snyggt, praktiskt och det sättet som en sådan här installation bör genomföras på.

Finns många tillverkare av sådana, hager är ett exempel: http://www.hager.se/produkter/elcentraler-och-normsystem/mediacentraler/34388.htm
 
En bättre översiktskild kanske, mediacentral tycker jag låter snyggast. Blir ändå inte så snyggt med 4 korta kablar...

Eller en ful-enkel-billig lösning: gör ett runt hål som alla kablar kommer igenom sen täcker du hålet med en kabellist i vilken du också drar upp kablarna till switchen. Klart på 15 minuter och kostar inte många kronor...
 
  • Gilla
Grundlös
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.