Ska bli intressant följa en tråd med murat hus.
Här i Västerbotten ser man nästan aldrig det byggnadssättet, förmodligen p.g.a. att det blir så tjocka väggar med den isoleringstjocklek som är vanlig här.
 
Beemaster skrev:
Ska bli intressant följa en tråd med murat hus.
Här i Västerbotten ser man nästan aldrig det byggnadssättet, förmodligen p.g.a. att det blir så tjocka väggar med den isoleringstjocklek som är vanlig här.
Säkert är det så, men man ska ju veta att det flesta hus i Polen byggs med sådana här block eftersom trähus är mycket dyrare där och det är jävligt kallt i polen oxå.

För norrlänningar så finns blocken i 500 mm tjocklek, jag var och tittade på ett hus som de murare jag anlitade hade byggt med 500 mm block i en grannkommun. I skåne så blir det nästan ett "passivt" hus, men i norrland skulle det nog funka som ett normalt hus. Fönster nicher blir dock väldigt lika en kyrka.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Tjocklek på murblocken i innerväggar?
 
180 mm i huset. Murarna delade 360 mm blocken på längs. De hade en bandsåg på plats för detta, blocken är otroligt enkla att dela, de består ju mest av luft. Blocken ser tunga ut men när man lyfter ett så blir man häpen av hur lite de väger.
I garage användes 300 mm block till alla väggar för att det var enklast, det ligger en bamse stålbalk i en del av garaget för att bära av takstolar.
 
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
Har du några ritningar på huset ? Edit: såg att de låg bifogat i början av tråden...!
 
Redigerat:
Spännande, ska följas. Vi är precis i början av de 25 åren i villa med massa renoveringar, men drömmen är att bygga precis som er. En liten gård med nytt boningshus. Vi får väll se vad som händer om 25 år ;)
 
Hej.

Kul att se sin fars kor på bilder här på forumet. Reagerade direkt när jag såg rubriken Gubbalyckan😄
 
  • Gilla
Kalendern och 2 till
  • Laddar…
kulle
Mycket bilder gillar vi (y)
Ser ut att vara ett toppenläge ni hittat.
 
Hej,

Kul, bra jobbat!!
Dessa block känner jag inte igen? Varför föll valet på dessa och inte exempelvis H+H där du köpt balkarna?
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
Kul med en tråd med ett stenhusbygge!
Har precis gjort en snarlik resa. Egenritat enplanshus i sten (Ytong). Markarbeten startade i mitten av maj 2015 och inflytt strax efter årsskiftet.

Är också nyfiken vad det är för sten och varför valet föll på den? Vad fick ni ge för stenen?
 
  • Gilla
lassaserik
  • Laddar…
Spännande projekt!
 
Vi ligger precis i startgroparna för liknande projekt. Vi ska bygga hus - troligen stenhus eftersom stallet är murat - på hästgård där bostadshuset är bortstyckat. Väntar på att tjälen ska gå ur marken innan grävarbete för el, avlopp och grund ska sätta igång. Vi väntar med spänning på fortsatt beskrivning av hur ert bygge fortlöpte både vad gäller tid och kostnader.
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
Hoppas att grannen inte är besvärat av ett tempelbygge i rekordfart istället för en mysig äng.
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
G-83 skrev:
Hej.

Kul att se sin fars kor på bilder här på forumet. Reagerade direkt när jag såg rubriken Gubbalyckan��
Det var din far som berättade att ängen där jag bygger heter Gubbalyckan, hälsa honom att han får komma inom och få betalt för "harvningen"

Angående valet av block så var det tänkt att använda Aeroc från början men muraren kunde fixa dessa block till en billigare peng, men den fabriken gör dock inte armerade sektioner därav att vi fick ta HH till detta. Har för mig att priset var ungefär 90% av Aeroc. Av alla entreprenader jag anlitade var murare den absolut enklaste att hitta. Entreprenörerna slogs om att få jobbet och jag behövde bara att sitta som mellanhand medan entreprenörer bjöd under varandra.

Jag var mycket nöjd med den firma jag valde Allbygg i Hässleholm AB. Visst gjorde de fel ibland, men de rättade alltid till det direkt man sa till och inga sura miner eller dividerande om tilläggsarbete.

Annat var det med firman som gjorde markarbetet, flera avloppsrör i plattan satt fel, missat att lägga tomslangar till fiber och tele, rör för stuprör felplacerade och garageplattan fullt med sprickor men framförallt ett jävla dividerande/bortförklaringar istället för att göra rätt för sig. Nämner inte den firmans namn här, men svensk är den. :thumbdown:

Samtidigt som vi började bygga, så bytte granngården ägare, och det är världens trevligaste människor.

Och då kör vi lite bilder igen :)

Dags att få upp husgavlar, här är det den inre gaveln de börjat med
Arbetare som murar upp en husgavel med vita block och använder en byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även börjat mura upp garaget
En byggplats med vitmurade väggar under uppbyggnad, lastbil och konstruktionsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med murade vitblocksväggar på gång, murare och röd bil i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nu är även borraren på plats för att fixa vatten och bergvärme, två olika borror.
Byggplats med vitmurat garage under uppbyggnad, konstruktionsfordon, och borrutrustning på en äng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här börjar även gavel nummer 2 ta form

Byggplats med uppförda vita betongblocksväggar för ett hus med personer och en gul grävmaskin, på en mulen dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar nu likna en kyrkoruin
Byggplats med uppförande av husgavel av vita block, byggställningar och material synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med murararbete på en vit tegelhusgrund och en röd teleskoplastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för balken
Byggkonstruktion i tidigt skede med murblocksväggar och stålbalk tvärs över toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktion av ett hus med oavslutade betonggavlar och en monterad järnbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med ofärdiga husgavlar i vit byggblock, byggmaterial på marken och en röd teleskoplastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så kom det lite takstolar från NP NIlsson, det är nu den 18/10. Den takkonstruktion som kontruktör föreslagit gick inte att genomföra i praktiken, men NP hjälpte mig att ta fram en lösning som fungerade. Järnbalkarna beställde jag från BE group.

Byggplats med halvfärdiga husväggar av ljusa block och en järnbalk som sträcker sig mellan väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats i ängen Gubbalyckan med pågående arbete på husets inre gavel och material levererat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så i nästa uppdatering sätter vi takstolar (y)
 
  • Gilla
RoffeN och 16 till
  • Laddar…
Funderar på murningen. Är jag helt blind eller men jag ser inga hörnstolpar på bilderna, murade dom på "frihand"?
 
  • Gilla
Dewe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.