Jag har läst en del som skrivits om att installera solceller för elproduktion.
Jag har nu ett rejält tak åt söder så rent tekniskt ser jag inga problem, men funkar det verkligen ekonomiskt? Kan någon övertyga mig om att solceller är en bra idé?

För övrigt äger jag två fastigheter, en med förbrukning på 12000 kwh per år där jag bor och en gård med förbrukning på 20000 kwh per år. Det är även där som taket finns.
 
Jag har läst det men är fortfarande inte 100 övertygad. Spelar det någon roll att jag har fastigheter på två ställen?
Jordbruksföretag kan visst få stöd upp till 40% men kan jag använda den energin privat?
Kan jag installera så att jag får ett överskott att sälja och få det lönsamt?
 
För närvarande i jan 2017 är solcellstödet för näringsverksamhet 30 % av investeringen räknat på exkl.moms, medan det är 20 % inkl. moms, för privatpersoner. Det är hos Länstyrelsen man ansöker. För näringsverksamhet måste man först ha skickat in ansökan, och först därefter sätta igång att bygga. Medan en privatperson, kan bygga först och skicka in ansökan i efterhand, inom viss tid ca 6 månader, tror jag det är. Solcellstödet är det fastighetsägaren som ansöker om, för en viss fastighet. Man anger nämligen fastighetsbeteckning i solcellstöds-ansökan.

På vintern kommer du knappt att producera någon solström, medan på sommar producerar du mängder, som du troligen inte kan göra av med, utan de går automatilskt ut på elnätet och säljs.
Det finns ju inget behov av värme för bostad under sommaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
mbense
  • Laddar…
Har själv solceller på privat bostadshus. Skall även installera på "gården" på lantbruket får man 30%stöd samt ingen moms på inköp av anläggningen vilket är en ruggigt bra affär iaf för mig!

Solceller är lönsamt redan år 1 även om man lånar till hela installationen. Jag har 5,7kWp på privatbostad och skall även sätta upp 5.2kWp på "gården.

Hade vi haft en högre elförbrukning så hade jag byggt ännu större.

Monterar man själv vilket inte är svårare än att bygga en liten altan så blir ju kalkylen extra bra, och det finns ingen egentlig anledning att låta bli om man nu har möjligheten att smälla upp några paneler!

Lycka till !
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Energin som du producerar på jordbruket får du använda privat, när man deklarerar lantbruksfastigheten så gör man ett antagande enligt en schablon på hur mycket el som du använt "privat" schablonen baseras dock enbart på antalet m2 bostadsyta i relation till antalet m2 på ex ladugård/ekonomibyggnader vilket brukar innebära att den största andelen el anses gå till lantbruksdelen! (Även om man i själva verket kanske endast har några lysrörsarmaturer som drar lite el i en kall maskinhall)
 
Arnodt skrev:
För närvarande i jan 2017 är solcellstödet för näringsverksamhet 30 % av investeringen räknat på exkl.moms, medan det är 20 % inkl. moms, för privatpersoner. Det är hos Länstyrelsen man ansöker. För näringsverksamhet måste man först ha skickat in ansökan, och först därefter sätta igång att bygga. Medan en privatperson, kan bygga först och skicka in ansökan i efterhand, inom viss tid ca 6 månader, tror jag det är. Solcellstödet är det fastighetsägaren som ansöker om, för en viss fastighet. Man anger nämligen fastighetsbeteckning i solcellstöds-ansökan.

På vintern kommer du knappt att producera någon solström, medan på sommar producerar du mängder, som du troligen inte kan göra av med, utan de går automatilskt ut på elnätet och säljs.
Det finns ju inget behov av värme för bostad under sommaren.

40 % gäller för jordbruksföretag enligt länsstyrelsen :

Hur mycket stöd kan jag få?
Du kan få stöd för 40 procent av utgifterna som ger rätt till stöd. Högsta stödbelopp är 1 000 000 kronor per stödmottagare. Du kan sammanlagt endast få stöd upp till det högsta stödbeloppet inom en period av tre år. Utgifterna i din ansökan som ger rätt till stöd måste vara 100 000 kronor eller mer för att du ska kunna få stöd
 
magnetens skrev:
Har själv solceller på privat bostadshus. Skall även installera på "gården" på lantbruket får man 30%stöd samt ingen moms på inköp av anläggningen vilket är en ruggigt bra affär iaf för mig!

Solceller är lönsamt redan år 1 även om man lånar till hela installationen. Jag har 5,7kWp på privatbostad och skall även sätta upp 5.2kWp på "gården.

Hade vi haft en högre elförbrukning så hade jag byggt ännu större.

Monterar man själv vilket inte är svårare än att bygga en liten altan så blir ju kalkylen extra bra, och det finns ingen egentlig anledning att låta bli om man nu har möjligheten att smälla upp några paneler!

Lycka till !
Är det lönande att installera för mer produktion än vad man gör åt på ett år då? Jag har fått för mig att dom flesta matchar installationen med det man gör åt själv, men lönar det sig att överdimensionera?
 
magnetens skrev:
Energin som du producerar på jordbruket får du använda privat, när man deklarerar lantbruksfastigheten så gör man ett antagande enligt en schablon på hur mycket el som du använt "privat" schablonen baseras dock enbart på antalet m2 bostadsyta i relation till antalet m2 på ex ladugård/ekonomibyggnader vilket brukar innebära att den största andelen el anses gå till lantbruksdelen! (Även om man i själva verket kanske endast har några lysrörsarmaturer som drar lite el i en kall maskinhall)
Fast Nu är det ju två helt skilda fastigheter med egna abonnemang, är det samma sak då?
 
magnetens skrev:
Har själv solceller på privat bostadshus. Skall även installera på "gården" på lantbruket får man 30%stöd samt ingen moms på inköp av anläggningen vilket är en ruggigt bra affär iaf för mig!

Solceller är lönsamt redan år 1 även om man lånar till hela installationen. Jag har 5,7kWp på privatbostad och skall även sätta upp 5.2kWp på "gården.

Hade vi haft en högre elförbrukning så hade jag byggt ännu större.

Monterar man själv vilket inte är svårare än att bygga en liten altan så blir ju kalkylen extra bra, och det finns ingen egentlig anledning att låta bli om man nu har möjligheten att smälla upp några paneler!

Lycka till !
Skulle gärna se kalkylen!
 
jo75,

Om du enbart läser på en länstyrelses hemsida, då kan de uppgifterna vara gamla. Ofta slarvas det med uppdatering på hemsidor. Du skall kontakta din Länsstyrelse. Det kan hända att de har ytterligare stöd, som du kan ansöka, men troligen inte.

På vår Länsstyrelses hemsida står:
Stöd till solceller
Stöd för byggande av elnätsanslutna solcellssystem kan ansökas. Stödet är på 30 procent till företag och 20 procent till privatpersoner från och med 1 januari 2015. Ansökningar som inkommit innan 1 januari 2015 gäller, 35 procent för privatpersoner och 30 procent till företag.

Här nämner de inte det om inkl. moms och exkl. moms.
Solcellsstödet var högre tidigare, men har minskats.


Det du joe75 nämner om 40 % stöd. Det kanske inte är för solceller?
Det kan vara för annant ändamål. Det nämns inte ens i texten du kopierat in där.
Och den märkliga beloppsgränsen minst 100 000 kr. det tyder på att det är annat ändamål. Ring handläggaren på din Länsstyrelse. Då reder du ut det på ett par minuter.
 
Redigerat:
magnetens skrev:
Solceller är lönsamt redan år 1 även om man lånar till hela installationen.
Märkligt sätt att tänka på, som att lånade pengar skulle vara gratis? Vad tänkte du göra när räntan går upp eller solcellerna ska bytas då? Eftersom du räknar som du gör så lär du inte amortera nått och det är nog inga evighetsmaskiner du satt upp.
 
Arnodt skrev:
jo75,

Om du enbart läser på en länstyrelses hemsida, då kan de uppgifterna vara gamla. Ofta slarvas det med uppdatering på hemsidor. Du skall kontakta din Länsstyrelse. Det kan hända att de har ytterligare stöd, som du kan ansöka, men troligen inte.

På vår Länsstyrelses hemsida står:
Stöd till solceller
Stöd för byggande av elnätsanslutna solcellssystem kan ansökas. Stödet är på 30 procent till företag och 20 procent till privatpersoner från och med 1 januari 2015. Ansökningar som inkommit innan 1 januari 2015 gäller, 35 procent för privatpersoner och 30 procent till företag.

Här nämner de inte det om inkl. moms och exkl. moms.
Solcellsstödet var högre tidigare, men har minskats.


Det du joe75 nämner om 40 % stöd. Det kanske inte är för solceller?
Det kan vara för annant ändamål. Det nämns inte ens i texten du kopierat in där.
Och den märkliga beloppsgränsen minst 100 000 kr. det tyder på att det är annat ändamål. Ring handläggaren på din Länsstyrelse. Då reder du ut det på ett par minuter.
Jag fick svaret i går på frågan om just solceller så jag antar att uppgifterna inte är för gamla? Jag pratade med handläggaren och fick länken i svarsmailet.

Så här skrev han:

Vi har lite information om stöd på vår hemsida.

För det vanliga solcellsstödet som ligger på 20% för privatpersoner och 30% för företag går du in på:
http://www.lansstyrelsen.se/Jonkopi...ljo/boende/stodochbidrag/Pages/solceller.aspx

Om du har ett företag inom jordbruk eller trädgårdsverksamhet finns stöd på 40% och den infon hittar du på:
http://www.lansstyrelsen.se/Jonkopi...esteringar/fornybar-energi/Pages/default.aspx
 
Redigerat:
Finndjävel skrev:
Märkligt sätt att tänka på, som att lånade pengar skulle vara gratis? Vad tänkte du göra när räntan går upp eller solcellerna ska bytas då? Eftersom du räknar som du gör så lär du inte amortera nått och det är nog inga evighetsmaskiner du satt upp.
Jag efterfrågar också riktiga kalkyler och inte bara påstående om att det lönar sig nästan direkt. Det kanske gör det, men då vill jag se hur det är räknat! Det var precis därför jag startade en ny tråd fastän det finns flera andra.

Kan någon övertyga mig med siffror om att det lönar sig att låna på fastigheten för att sätta upp solceller, och i så fall hur mycket blir vinsten?
 
Min far installerade en solcellsanläggning (jordbruksfastighet) på ca 17 kW som togs i drift i februari 2016. Då sökte han investeringsstöd hos både energimyndigheten (30%) och länsstyrelsen (40%), dock är det enbart möjligt att få från ena parten. Förmodligen är det ändrat nu för när jag kollar på energimyndighetens hemsida står det att man ska skicka ansökan till länsstyrelsen. Båda ansökningarna är för övrigt ännu obehandlade.

Det tog nån månad tror jag innan han hade levererat mer el än han köpt och sen i oktober ungefär så kom brytpunkten åt andra hållet. Tillverkarna garanterar solcellernas effektivitet till ca 80% efter 20 år tror jag och sen fortsätter de producera många år till så visst borde det vara lönsamt. Han räknar med att anläggningen är betald på 10-12 år och efter det är det alltså fri ström i 15 år till så visst borde det vara lönsamt.

(Tillägg: tog visst lång tid innan jag postade, ser att det bidragits med info om investeringsstöd)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.