Antennen sattes upp på ett renoveringsobjekt i villaområdet, de som "jobbar" där pratar ingen svenska.

Monterades av två svensktalande personer vars skåpbil saknade firmabeteckningar.
Deras svar var att det är en "jordantenn".... "som tar emot signaler"

Men är fortfarande nyfiken på vad den är till för? kanske någon här vet vad det är?
Kan den störa min mitt mobila bredband ?

Antenn monterad på skorsten med kabel och apparatur, okänd funktion diskuteras i forum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Antenn monterad på stolpe mot en grå himmel, eventuellt en 'jordantenn' i villaområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl för att kunna skicka dagens observationer till nåt annat lands underrättelsetjänst... :rolleyes:
 
Antar att det är för GPS-positionering för utsättning.

Vill minnas att det fungerar ungefär såhär:
Denna är fix i området och kan bestämma sin position mer exakt, denna position använder man sedan för att få bort "fel" inom systemet när man sätter ut.
 
Följer tråden med spänning.
Trots att jag är el-teleingenjör, och före detta sändaramatör, har jag aldrig stött på begreppet "jordantenn" så det ska bli kul att få reda på om någon kan säga säkert vad den har för funktion.

(får jag gissa vilt så är det någon form av repeater för gsm eller wifi eller liknande)

Skorstenen har dåliga fogar BTW.
 
Jag är inne på MagHam's linje, att det är något för gsm/wifi.
 
Ser ju ut att vara normal vhf-längd för bärbart bruk, så fan vet. D-GPS tror jag inte på iom att SA försvann i maj 2000...
Wi-fi repeater, verkar väl mest sannolikt i vårt samhälle?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.