Har haft en firma här som inte verkar ha gjort en fackmannamässigt utförd dränering.
Huset står delvis på berg och grunder utgörs av stora stenbumlingar.
Huset är byggt 1928'och har från att ha varit träpanel klätts med tegelfasad, detta innebär att det gjutits en klack för teglet.
Det har lagts platonmatta där det varit något så när jämnt ( fick förklarat av markkillen)
Som ni ser så har det inte brytt sig om att göra någon dränering på den tillbyggda delen som står på berg och det går en bergsskåra som gör att vatten samlas.
Då jag reklamerat jobbet men firman vägrar åtgärda så tänkte jag ta in en annan firma och sen göra upp med den ej gjort det klart ( allt enligt konsumentköpslagen)
Min fråga är. Vad vore den absolut bästa lösning?
Kollat på isodrän och de verkar ha bra lösningar.
Tips mottages :)


Ojämna stenar och betongklack vid grunden på ett gammalt hus, tecken på dålig dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Ojämna stenar och ofullständig dränering vid husgrund med tegelklädd fasad och berggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojämnheter vid husgrund med synlig orangeröd avloppsrör och delvis gjuten klack, spår av bristande dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dräneringsarbete med synlig platonmatta, berggrund och stenar, samt vattenansamling vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenansamling vid otillräcklig dränering med synlig bergskåra och ojämnt lagda platonmattor vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad stod det i avtalet som ni skrev innan de började, att firman skulle utföra?
 
Att dränering skulle utföras vilket jag även betalat för. Så nu är det reklamation som gäller.
Har kontakt med jurist och konsumentrådgivare och vet mina rättigheter så jag är mest intresserad om den bästa tekniska lösningen. 😊
 
Redigerat:
Att sätta platonmatta är inte detsamma, eller ingår nödvändigtvis inte i en omdränering. Platonmattan är en typ av fuktskydd, likt isodrän.

Men firman skulle naturligtvis kontaktat dig när de stötte på problem som gjorde att de inte kunde utföra jobbet ordentligt så att ni kunde komma överens om hur det skulle lösas.

Platon sväljer mer ojämnheter än isolerande skivor, typ isodrän. Är det för ojämnt för Platon är det nog risk att du åker på att putsa/gjuta om du ska ha dit ett sådant fuktskydd. Ring och prata med tillverkarnas support - de brukar vara hjälpsamma. Jag hade nog övervägt kallasfalt istället.
 
brukar man inte fylla upp med lekakulor sen typ isodrän?
 
Som sagt, kolla med tillverkarna för respektive produkt. För att få de garantier som de har måste produkten vara monterad helt enligt deras instruktioner. De flesta kan du ladda hem från deras hemsidor.
 
Music Man skrev:
Att dränering skulle utföras vilket jag även betalat för. Så nu är det reklamation som gäller.
Har kontakt med jurist och konsumentrådgivare och vet mina rättigheter så jag är mest intresserad om den bästa tekniska lösningen. 😊
Det är ett bra svar? Det du verkar prata mest om är något helt annat. Hur dränering är utförd framgår inte på någon av dina bilder, det du klagar på är isolering av grundmur och av ditt citerade svar så är det inte det beställt.
 
Men skall man inte ha någon typ av isolering som fuktspärr vid dränering?
Isåfall måste jag ha missförstått vad som krävs vid ett dräneringsjobn.
 
Dränering är en allmän beskrivning på att avleda grundvatten från att nå bottenplatta och grundmur. Därför är det viktigt att ditt avtal säger vad som skall göras
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Tack för svar, ursäkta att jag var lite otydlig.
skall kolla i våra dokument och återkomma här :)
 
wildeside
Grund mur måste putsas upp knackas ren från utstickande slagg/sten.
Bergskrevor och liknade måste man gjuta/täta så att vatten inte kan rinna mot grunden
och att man får fall så att inte vatten kan bli stående eventuellt installera extra pumpbrunn/ar..
Blir en tillkommande kostnad eftersom det inte går att förutse innan man gräver.
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Platon kompleterar man med ett isolerande skikt utanför. Tex lecakulor, cellplast eller annan isolerande skiva som tål mark(fukt).

Isodrän är en porös, isolerinade skiva som fukt kan transporteras igenom, dels som ånga från väggen, dels som flytande vatten.

Oavsett lösning, måste dränrör monteras med fall i schaktbotten, och i ditt fall ser det ut som man måste spräcka lite sten för att få till fall.
Efter fallet kommer en samlingsbrun, från vilken man kan pumpa vatten, eller låtera det gå med självfall till en infiltrationbrunn/bädd.

http://www.isodran.se/anvandningsomraden/husgrunder/kallare
https://www.isola.se/assets/Sweden/Brochure/Platon-Xtrakllare-broschyr-och-montering.pdf
http://www.marktjanst.net/galleribilder/Dranering_Grubbe/Dranering-grubbe-8.jpg
http://www.dtcmarkochbygg.se/wp-content/uploads/2014/01/fuktsparrteknik-ab-od1.jpg
 
  • Gilla
Music Man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.