Hejsan expertisen!

Jag har rivit ett badrum (från 2006) som ligger bredvid vår hall. Syftet med detta är att hallen ska bli större.

Jag har bilat bort flytspackel samt en betongplatta på ca 10 cm. Under har dom fyllt upp med LECA-kulor från källarvalvet ca 10 cm. Det jag nu tänkt göra är att gjuta på ny betong upp till befintlig nivå. Över betongen kommer ett ekparkettgolv läggas in. Arean är ca 4 kvm.

Hur gör jag mot träreglar som blir angränsande till gjutningen? Tidigare verkar dom gjutit direkt mot dessa vilket jag förstått att man helst bör undvika. Min tanke var att lägga syllpapp eller två lager åldersbeständig papp mot alla träytor. Rätt eller fel?

Det är också lite spån/flisor sen rivningen bland leca-kulorna. Kan jag gjuta över detta?

Funderade också ett tag på om man skulle lägga ut åldersbeständig plast på lecakulorna över hela ytan som skall gjutas.

Funderar på att använda typ Finja 460 för att slippa sitta och vänta i flera veckor på uttorkning. Borde väl fungera?

Hoppas på lite svar. vill helst gjuta i morgon.
 
Varför bilade du bort hela plattan om du ska tillbaka med samma uppbyggnad?
Men jag hade plastat allt trä, sedan gjutit med eps-cement, ett armeringsnät och lite flytspackel på det.
Behöver inte torka många dagar, ren betong har rätt lång torktid.
 
Hejsan! Tanken från början var att bila bort plattan, skotta ur all leca och sedan regla upp nytt golv. Problemet är att lecan sitter ganska rejält då man säkert kastat på en sluring på lecan. Så snabbas och enklast tycker jag vore att gjuta ovanpå.

Eps, blir inte det lite väl tunt totalt djupen är allt mellan 40 till 100 mm. Lär väl ha minst 30 mm flyt ovanpå?
 
Har kollat och EPS kan nog fungera och sedan flyt uppe på det. Men hur mycket av flis och spån bör bort när man gjuter med EPS? Självklart hade ju allt vart att föredra men vill inte börja dammsuga då mycket leca kommer åka med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.