Hej!

Vi är mitt uppe i vårt bygge med Fiskarhedenvillan. Nyckelfärdigt, generalentreprenad. Håller som bäst på att välja kakel/klinker och har nu fått svar från vår kontaktperson på kakelfirman vad plattsättaren vill ha i extra sättkostnad för det kakel vi valt. En viss extra kostnad har vi räknat med men hajade ändå till lite då jag - förvisso lekman - inte ser någon som helst logik i prissättningen. Hade därför uppskattat lite input om detta är rimligt. Detta är alltså endast extra kostnad för själva plattsättningen, själva materialet tillkommer.

I groventre och tvättstuga har vi valt plattor som är 33x33cm och plattsättaren vill ha 390:-/m2 (känns dyrt, särskilt i jämförelse med övriga priser)

Golv i badrum 1: 15x90cm skulle kosta 590:-/m2

Golv i badrum 2: octagonplattor 150:-/m2

Vägg i badrum 2: 30x60cm 200:-/m2

Entré: 20x20 cm lagda i schackmönster diagonalt med friis(bård) i kanten - 325:-/m2

Stänkskydd i kök: 10x15 cm satt i fiskbensmönster - 400:-/m2

Ställer mig som sagt mest frågande till kostnaden på 33x33, känns sjukt dyr i förhållande till de andra där vi ändå vill ha lite speciell sättning.
 
Smaken är som baken men ska ni verkligen ha olika plattor och sättning på varenda yta? Tänker att det blir som en kakelutställning? Kan det handla om att han måste skära en massa för att få till fallen? Vad är baskostnaden och vilken platta/sättning gäller den?
 
  • Gilla
Joh_81
  • Laddar…
Helt rätt tänkt med olika plattor och design. Våga vägra svennebanan ;)
 
  • Gilla
Ylwen
  • Laddar…
Göta Petter vilka priser, hur har ni råd?

Om vi gör tankeexperimentet att kökets "stänkskydd" görs i standard vita t.ex. 25x40 plattor (85 kr/m2 hos Hornbach), som ni sätter upp själv och fogar på ett par timmar.
Hur mycket skulle ni spara då? (Bortsett från nöjet att göra lite jobb själv :) )
 
Förstår att man kan undra när man inte fått se varken planlösning eller färg och mönster på kaklet. Men rummen ligger inte i anslutning till varandra, och färgskalan är neutral i grått/vitt/beige så det plockar upp varandra där. Hoppas vi ska slippa utställningskänsla ;)

Baskostnadennenligt kontraktet avser rak sättning med normalfog och måtten 20x20-33x33 i torra utrymmen och 10x10-20x20 i våta på klinker. För kakel är måtten 15x15-25x25.

Så groventren borde ju ingå i standard tänker jag? Det är egentligen den jag hänger upp mig mest på. Tycker det känns riktigt svettigt i förhållande till de andra sakerna, som jag förstår innebär ett visst merjobb.

Att göra jobbet själv är tyvärr inte ett alternativ som jag ser det. Mest pga att vi har ett undertecknat kontrakt på generalentreprenad som vi inte bara kan börja lyfta ur moment ur helt plötsligt. Eller det kanske vi kan men kommer ju ändå få betala för grundkostnaden då. Kan inte tänka mig annat.

För det andra är varken maken eller jag händiga nog för att känna oss trygga med just kakelbiten. Mannen jobbade som snickare en kort period efter gymnasiet och gjorde ett så uselt jobb i ett badrum de kaklade att det till och med kom upp i vårt bröllopstal :D
 
Redigerat:
  • Gilla
datpsu och 4 till
  • Laddar…
Om det är brunn i groventren kanske det räknas som vått utrymme av entreprenören.

Jag tänker att de skulle motivera det med att det är svårare att få till fallet med plattor som är större på någon ledd. Sen hur mycket längre tid det tar har jag ingen aning om. Men merkostnaden grovtvättstugan blir alltså kanske 2000 kr. Jag hade inte reagerat allt för mycket på det. Men det är såklart en risk med general/total-entreprenad att man får betala ockerpriser för tillval. Det skadar väl inte att fråga entreprenören hur de motiverar merkostnaden?
 
BirgitS
Det är klart att ni ska fråga varför priset är så högt för tvättstugan.

Blir ju knappast någon utställningskänsla, för gäster kommer ju inte vandra runt i tvättstugan och alla badrum hela tiden.
 
Jag skulle anta att grundpriset är så hårt förhandlat mot plattläggaren att de kanske tillochmed går back på detta. Detta tar de igen på priset för tilläggsarbetena.
 
BirgitS skrev:
Blir ju knappast någon utställningskänsla, för gäster kommer ju inte vandra runt i tvättstugan och alla badrum hela tiden.
Kanske inte gäster men däremot ägarna.
 
S
Henri skrev:
Kanske inte gäster men däremot ägarna.
Exakt, de är ju ägarna som ser "missarna" hela dagarna och därför att det ju viktigast att det är fint för dem.
 
Ylwen skrev:
Hej!

Vi är mitt uppe i vårt bygge med Fiskarhedenvillan. Nyckelfärdigt, generalentreprenad. Håller som bäst på att välja kakel/klinker och har nu fått svar från vår kontaktperson på kakelfirman vad plattsättaren vill ha i extra sättkostnad för det kakel vi valt. En viss extra kostnad har vi räknat med men hajade ändå till lite då jag - förvisso lekman - inte ser någon som helst logik i prissättningen. Hade därför uppskattat lite input om detta är rimligt. Detta är alltså endast extra kostnad för själva plattsättningen, själva materialet tillkommer.

I groventre och tvättstuga har vi valt plattor som är 33x33cm och plattsättaren vill ha 390:-/m2 (känns dyrt, särskilt i jämförelse med övriga priser)

Golv i badrum 1: 15x90cm skulle kosta 590:-/m2

Golv i badrum 2: octagonplattor 150:-/m2

Vägg i badrum 2: 30x60cm 200:-/m2

Entré: 20x20 cm lagda i schackmönster diagonalt med friis(bård) i kanten - 325:-/m2

Stänkskydd i kök: 10x15 cm satt i fiskbensmönster - 400:-/m2

Ställer mig som sagt mest frågande till kostnaden på 33x33, känns sjukt dyr i förhållande till de andra där vi ändå vill ha lite speciell sättning.
Ett pris kan ju aldrig passera 100% av grundpriset för delvisa försvåringar som att skära osv. Du har ju en skillnad på närmre 300% som värst.
Eftersom det enbart var själva sättningen som var prissatt är det ju inte svårt att räkna ut vad skillnaden innebär.

Om plattsättaren sätter en viss yta med en viss tid som är faktor 1. Så på eran dyraste yta skulle det då vara en faktor 3.
Det är ju i det närmaste osannolikt då grundmomenten i priset är densamma och för extra skärningar eller avancerade mönsterpassningar kan det knappast dra iväg såhär mycket.
Men det är Svenska byggmarknaden i ett nötskal idag.
Överpriser och ologisk prissättning. Jag har ändå varit med i 23år både på utförar och beställarsidan.
 
Vad är ett rimligt tilläggspris då? I kronor och ören.

Enligt kontraktet ingår kakel och klinker för 98m2 med totalt 29 400:-. Jag antar att detta är inklusive ev spill, vilket kanske kan uppskatta till 10%. Ytmässigt talar vi då alltså om ca 83m2 som skall kaklas.

I avropet uppgår kostnaden för kakel och klinker till 125 200:-. Räknar vi av materialkostnaden är det alltså 95 800:- i arbetskostnad. Det är alltså en genomsnittlig sättkostnad på ca 1140:- m2. Dyrt? Möjligen, men det kan vi i dagsläget inte göra ett jävla skit åt, så det får vi helt enkelt bara "rulla med".

Så skall plattsättaren ha som mest 590 :-/m2 extra är det ett påslag med nästan 52%. Det är således endast rimligt om måtten på dessa plattor medför honom att arbetet tar 50% längre tid.
 
Nej, det behöver inte vara skillnaden mellan faktor 1 och tre i pris. För firman har troligen sålt in standardlösningen för ett hårt förhandlat pris, vid tilläggsbeställningar så tar de ut fullt oförhandlat pris. Så om skillnaden är 300% i pris så kan det vara 100% eller mindre som skiljer i tid.
 
Ylwen skrev:
Vad är ett rimligt tilläggspris då? I kronor och ören.

Enligt kontraktet ingår kakel och klinker för 98m2 med totalt 29 400:-. Jag antar att detta är inklusive ev spill, vilket kanske kan uppskatta till 10%. Ytmässigt talar vi då alltså om ca 83m2 som skall kaklas.

I avropet uppgår kostnaden för kakel och klinker till 125 200:-. Räknar vi av materialkostnaden är det alltså 95 800:- i arbetskostnad. Det är alltså en genomsnittlig sättkostnad på ca 1140:- m2. Dyrt? Möjligen, men det kan vi i dagsläget inte göra ett jävla skit åt, så det får vi helt enkelt bara "rulla med".

Så skall plattsättaren ha som mest 590 :-/m2 extra är det ett påslag med nästan 52%. Det är således endast rimligt om måtten på dessa plattor medför honom att arbetet tar 50% längre tid.
Det är svårt att svara på med utgångspunkt från det jag vet. Men som du framställer det så är det orimliga priser.

Samtidigt måste man ju förutsätta att prisbilden är riktig i grundofferten för att kunna få lite jämförelsetal som i ditt resonemang här.

Jag är av den gamla skolan att ett pris är: Kostnad + Påslag = Kundpris

Men dagens prissättning tenderar att bygga på en lite annorlunda ekvation (på mindre arbeten):
Kostnad + Vad man vill tjäna = Kundpris

Vilket snabbt gör att priser kan hamna lite varsomhelst.

Jag hittade för en gångs skull en kalkyltjänst på nätet som faktiskt gav relevanta snittpriser på flertalet byggmoment. Den är ett bra verktyg för en lekman att kunna jämföra rimligheten i priser.
Jag jämförde den med ngra av mina kalkyler och till min förvåning hamnade den oftast på ett medelpris. Inte jättedyrt och inte billigt.

Kommer bara inte ihåg vad tjänsten heter eftersom jag själv inte använder den utan skickade bara länken till mina kollegor som inte kan kalkylera så dom får ett stöd.

Men jag har länken i min jobbdator och kan kika sen o lägga in här.
 
  • Gilla
Ylwen
  • Laddar…
Hempularen:
"Nej, det behöver inte vara skillnaden mellan faktor 1 och tre i pris. För firman har troligen sålt in standardlösningen för ett hårt förhandlat pris, vid tilläggsbeställningar så tar de ut fullt oförhandlat pris. Så om skillnaden är 300% i pris så kan det vara 100% eller mindre som skiljer i tid."

Fredrik Bergman:
Nej det behöver inte vara skillnaden mellan faktor 1 och 3 som du säger, hempularen, men med ledning av det vi ser som information här så kan man anta det.
Ja priset är säkerligen hårt förhandlat vilket dom flesta prefabhusen brukar vara. Dock sällan så pass att en seriöst kalkylerande företagare går med förlust på jobbet, dock kan ju en vinstmarginal vara bortprutad för att få kontraktet i första skedet vilket visar sig i tilläggsarbeten eller löpandejobb att prisbilden blir högre.
Men det är i det här resonemanget jag vill hävda att det inte går att ha ett pris över 100% dyrare än ursprungspriset om det är seriöst kalkylerat för då skulle det man prutat bort för att få kontraktet vara lika med 100% vilket ger ett offertpris som är gratis :). Har man prutat bort 15% så är det (som det var förr) detta man höjer sitt löpande timpris/kvmpris med vid ÄTA - arbeten.

Däremot är inte prissättningen från medel och små företag logisk och/eller konsekvent i Sverige idag vilket gör det lite svårare att säga exakt var priset borde ligga om man nu inte kan kalkylera själv på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.