I mitt lilla badrum vill jag bygga en bänkskiva några cm ovanför tvättmaskinen, så att inte allt faller ner när den centrifugerar. Jag vill också använda bänken till skötbord för kommande bebis. Jag tänkte fästa ena änden i väggen, men hur ska jag göra med den andra änden? Tvättmaskinen går ända ut till befintligt duschdraperi. Tänkte att jag skulle skaffa en plexiglasskiva c:a 60 x 70, och använda som "ben", då gör det ju inget om den blir blöt. Men då bör det ju vara en plexiglasskiva som är lite kraftigare och styv, så att inte bänken sviktar. Säkert finns det någon som har en mycket bättre idé. Tacksam för alla tips.
 
När vi bodde i lägenhet byggde jag en låda med öppning i framtill som dockades ovanpå tvättmaskinen som skötbord. Den dockades tajt på maskinens kanter och sen la jag gummi runtom så att de inte skulle vibrera och låta. Lådan var i masonit som jag målade med vanlig lackfärg. Vi hade den i två år och funka fint.
 
Det var ju en annan idé, kanske gör jag så, men än har jag inte övergivit tanken på en helt fristående bänkskiva, vet bara inte vad jag ska använda som som stöd/ben på kortsidan mot duschen.
 
BirgitS
Åh vad bra, det gav mig en helt ny idé. Jag kunde använda mig av en hel bänkskiva (samma som ovansidan) och bara skruva på en kortare variant av Ikeas ben, de nedersta 10-15 cm. Jag har ju ändå duschdraperi, så det blir bara nedersta golvbiten som behöver stå torrt.
 
BirgitS
Blir det inte fuktigt på utsidan av duschdraperiet om det ligger direkt mot något?
Med de duschdraperier jag har haft har man ju kunnat "klistra" fast dem mot väggen (medan man duschar) genom att man lägger draperiet mot väggen och duschar på det.
 
I vår tvättstuga har jag löst samma problem genom att ta två stycken av Ikeas högglansiga kökstäcksidor och skruvat ihop dessa (för att det ska bli tillräckligt styvt), och sedan satt Ikeas rosfria köksben (Capita) längst ner. Dock är ju inte täcksidorna avsedda att stänka för mycket vatten på, men med draperi som skydd kanske det fungerar ändå.
 
Ytterligare tips, kul! Jag tänker mig att det inte blir så farligt med fukten eftersom vi drar bort draperiet åt det andra hållet, det kommer alltså inte att ligga mot skivan mer än den stunden man duschar. Tror att jag har fastnat för den här lösningen, sedan blir det att välja skivor, och ben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.