H
Vi har sedan knappt/drygt ett år tillbaka en kamin där det ofta drar in i huset. Kan ibland känna hur det nästan blåser in från kaminen om man inte använt den över någon dag. Krävs mycket stor precision att starta en eld då detta drag finns. Slocknar det så rökfyller jag huset snabbt. Händer som sagt väldigt ofta.

Har fått en "ballerina" på skorstenen som hjälp men ingen direkt effekt. Huset är en gammal länga med vanliga ventiler i väggarna dvs självdrag. Men det verkar vara ett vara undertryck. Det brukar fungera att öppna fönster och starta eld men det känns rätt dumt i minus 10 grader. Har pratat med firman som installerat som vill att jag ska sätta en "draft booster" á 5000kr. Den ansluts på toppen och drar ut luft och startas via remote. Känns väl som en bra lösning om än dyr.

Andra alternativet som jag tittar på är ett Air-Kit till min Morsö kamin. Alltså ett kit man drar ut genom väggen för friskluft. Kan sätta det och öppna upp ett hål rakt ut hade jag tänkt. Kostar runt 1000kr istället.

Någon som har erfarenhet i ämnet?

Tack! :)
 
Åsa Lund
Vi har friskluft in i vår kamin men upplever ändå att det kan vara svårt att tända brasan. Går lättare om man öppnar ett fönster.
 
Jag vet inte hur det ser ut hos dig, men jag har upplevt liknande problem i ett 60-talshus där skorstenen var murad utanför huset. Jag gissar att det hade att göra med att skorstenen var kallare än inomhusluften. Det var alltid kraftigt drag åt fel håll när man skulle tända om man inte eldat senast dagen innan. Jag minns det som att det hjälpte lite, men inte mycket att öppna dörren ut. Att ha tilluften utifrån kanske hjälper lite, men knappast mer än att öppna vid tändning.
 
Hybenos skrev:
Vi har sedan knappt/drygt ett år tillbaka en kamin där det ofta drar in i huset. Kan ibland känna hur det nästan blåser in från kaminen om man inte använt den över någon dag. Krävs mycket stor precision att starta en eld då detta drag finns. Slocknar det så rökfyller jag huset snabbt. Händer som sagt väldigt ofta.

Har fått en "ballerina" på skorstenen som hjälp men ingen direkt effekt. Huset är en gammal länga med vanliga ventiler i väggarna dvs självdrag. Men det verkar vara ett vara undertryck. Det brukar fungera att öppna fönster och starta eld men det känns rätt dumt i minus 10 grader. Har pratat med firman som installerat som vill att jag ska sätta en "draft booster" á 5000kr. Den ansluts på toppen och drar ut luft och startas via remote. Känns väl som en bra lösning om än dyr.

Andra alternativet som jag tittar på är ett Air-Kit till min Morsö kamin. Alltså ett kit man drar ut genom väggen för friskluft. Kan sätta det och öppna upp ett hål rakt ut hade jag tänkt. Kostar runt 1000kr istället.

Någon som har erfarenhet i ämnet?

Tack! :)
Alternativ 2 är bätttre än första. Kamin ska inte använda inomhus luft för förbränning. Den ska tilluft utifrån. Det som du har beskrivit är farligt om röken sugs in i huset.
Hur lång är skorstenröret ? Om det är för kort kan det bli så.
Normalt ska det inte vara undertryck i huset. Om köksfläkten inte går för fullt och alla fönstrar o dörrar stängda och det saknas tilluft.
Sätt nån dörr på glänt och kolla med en tändare om lågan sugs in.
Misstänker i första hand att det är nåt med kamin röret att göra. Går det rakt ut eller med böj ?
 
Lars48 skrev:
Normalt ska det inte vara undertryck i huset.
Fel! Det ska alltid vara undertryck i huset.

Vid självdrag är det just undertrycket ihop med temperaturskillnaden mellan inne & ute som skapar luftflödet.

Om det inte är undertryck så är det risk att det blir övertryck i huset.
När det är övertryck så tryck fuktig luft in i ytterväggarna/tak med blöt isolering som följd och med tiden även mögel.
 
  • Gilla
johobe01 och 2 till
  • Laddar…
Hur många plan har huset?
Är det källare?
Var står kaminen?

Om kaminen står på lägsta våningen (främst källaren) i ett hus med självdrag (eller fläktstyrd frånluft) och det inte finns tillräckligt med tilluftsventiler på den våningen så är det stor risk att kaminens skorsten kommer agera tilluftkanal.

Det kan gå att tvinga igång draget i en skorsten genom att elda ett/flera hopknycklade/rullade tidningsark till en fackla instucken i skorstensöppningen.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Det är mycket som kan ställa till det. Har huset tex fler skorstenar som slutar högre än kaminens, eller har köksfläkten startats innan kamintändningen mm. Friskluftsanslutning till kaminen blir oftast ändå värre under tändning. Är det (som skall vara) undertryck i huset så sugs oftast luft ut i ventiler placerade i bad/toa o kök mm. Samma mängd luft som sugs ut där måste ersättas av ny luft utifrån och vad händer;.... När man tänder kaminer brukar man alltid ha luckan lite på glänt för att veden skall få luft från rummet och brasan "ta sig# ordentligt. Om kaminen nu har anslutits till en kanal utifrån, vart tror ni denna luft vill ta vägen? ....Just precis, den vill ersätta den utsugande luften på bad/toa o kök och på vägen tar den självklart med sig rök från den nytända brasan. ok?
 
När vi tänder tex järnspisen i torpet så börjar vi elda med tex lanpolja eller tändvätska på en liten papptuss, gärna direkt i skorsten via sotlucka eller liknande för att få upp draget.
 
Demmpa skrev:
Fel! Det ska alltid vara undertryck i huset.

Vid självdrag är det just undertrycket ihop med temperaturskillnaden mellan inne & ute som skapar luftflödet.

Om det inte är undertryck så är det risk att det blir övertryck i huset.
När det är övertryck så tryck fuktig luft in i ytterväggarna/tak med blöt isolering som följd och med tiden även mögel.
Det ska inte vara så mycket undertryck som suger in rök från kamin, bakterier i isoleringen och annat sakdligt då kallas det för sjuka hus.
Lite undertryck är nyttigt men i det här fallet verkar det vara gigantisk. Om der är undertrycket som är boven men det tror jag inte.
 
"Normalt" så skapas undertrycket i ett självdragshus av t.x. en någorlunda varm skorsten (rumstemperatur på skorstensstocken), i denna finns en eller flera kanaler för både rökgaser ifrån eldstad och frånluft från tex toaletter och övriga utrymmen. Är skorstenen för låg, stor area eller för kall så kan det bli problem.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Nästan alla hus hus fram till oljekrisen -74 så var väggarna mm otäta så att det nästan blåser genom väggarna.

Jag har varit med att öppna lite ytterväggar, på/i isoleringen syntes det tydligt var luften har sugits in i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.