Jag och särbon funderar på att köpa en lägenhet i Spanien att ha som fritidsbostad. Idag får man ju ganska mycket för pengarna, en tvåa med låg avgift får man för mellan 30-50.000€.

Men hur finansierar man? Jag har tittat lite online och det jag kan se är att exempelvis Swedbank kan finansiera men då skall lägenheten kosta MINST 170.000€ och lånet vara minst 100.000€, får man inte köpa billiga lägenheter? Finns det någon svensk bank som lånar ut till detta?

Vi kan gå in med max 100.000kr var så lånesumman blir ju ganska liten, det skulle säkert kunna fungera med ett blancolån men då blir ju räntan betydligt högre.

Hur fungerar det med bostadsrätter i Spanien, det verkar ju mer vara likt en samfällighetsförening än en bostadsrättsförening så som man är van vid i Sverige, det verkar dessutom vara någon form av överlåtelseavgift som kan uppgå till 15% på priset men är detta standard?
 
harry73
Kan du inte låna med din bostad i Sverige som säkerhet? Det förutsätter såklart att man har egen bostad och att den inte är max belånad.
 
De svenska bankerna är mycket motsträviga att ge lån med säkerhet utomlands så testa det Harry73 föreslår. Bankerna brukar bara bry sig om sina STOR-kunder, resten hamnar i runda arkivet :(
 
Jag tror att det vanliga är att man lånar i en utländsk bank, men då gäller det ju att den banken accepterar dig som kund. och det kan vara lite knepigt. Bla. så finns det i många länder inget eller väldigt primitivt system för att säkra vem du är.

I England ex. så bevisar man sin "folkbokföringsadress" genom att för banken visa elräkningar för X månader bakåt i tiden. Om banken ser att du betalat elräkningar för en adress ex. 8 månader bakåt, så tror dom dig om att det är din riktiga adress. Det kan bli ett moment 22. För utan elräkningar får du inte öppna något konto att betala räkningar ifrån.
 
Jonatan79 skrev:
De svenska bankerna är mycket motsträviga att ge lån med säkerhet utomlands så testa det Harry73 föreslår. Bankerna brukar bara bry sig om sina STOR-kunder, resten hamnar i runda arkivet :(
Jag tror inte att de överhuvudtaget får ge hypotekslån med säkerhet i annat land. Rena banklån kan ha lite friare regler för säkerhet.

Om banken tar en utländsk säkerhet, så finns ju där en valutarisk, som inte är acceptabel när de i sin tur lånar upp på bostadsobligationer. Vid upplåningen så garanteras att säkerheten för obligationen håller en viss kvalitet, som påverkar räntesatsen.

Det var ju det som hände i den Amerikanska bolånebubblan, instituten tog in låntagare och säkerheter som inte höll måttet. Bakade in de dåliga lånen i obligationer som såldes som "prime". När sedan bubblan sprack så förlorade ex, pensionsfonder sina pengar, de hade lurats att köpa "sub prime" obligationer till priser som förutsätter en högre kvalitet på säkerheten.
 
engs
gaidin skrev:
Jag och särbon ... en tvåa med låg avgift får man för mellan 30-50.000€. ...Vi kan gå in med max 100.000kr var
Inte för att vara någon moralpolis men det känns ju som ni är väldigt nära att kunna cacha allt. Spara undan 5k/månad var så är ni hemma (eller i Spanien) på under året i det undre spannet, byt upp er om några år om marknaden står sig och ni kunnat spara mer. Alt. att det är enklare låna lokalt efter ni haft bostad där nått år.
 
Redigerat:
I Norge vet jag att det i alla fall har varit väldigt vanligt att man lånat i Belgien (har jag för mig att det var) till sina hus.Så där går det uppenbarligen bra med säkerhet i annat land. Kanske kan vara något att kolla upp? Det innebär förvisso en valutarisk.
 
Tack för alla svar, även om de inte var de jag ville ha :)
Belgien kanske kan vara intressant men det känns ju alltid tryggare att vara kund i Sverige där man känner till mer om bankregler och lagar.

Det finns ingen befintlig bostad att låna på, min särbo har en hyresrätt och jag har hus på ofri grund.
 
Förutom lånet klarar du av att göra affären själv? De flesta anlitar en advokat för att inte bli lurade. En släkting som köpte ett radhus fick veta att ett av rummen inte räknades som bostadsyta vilket deras lokala advokat fick kolla upp så att allt var rätt. De får också betala en hyra då uppfarten till deras garage inte ägs av dem utan av en annan i bostadsrätten. Spanska myndigheter är krångliga och långdragna. Sedan har du förvärvskostnad på 10-12% av bostadens värde. Vet du att presenterat värde ofta är ett överpris och uppdraget oftast har getts till flera mäklare.
Tyvärr går det lite fortare och löser sig snabbare med pengar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.