Här kommer min teori:

GY plinten i hällen är en överkopplingspunkt till en eventuell ugn. Kanske finns det ett dockningsuttag inne i hällen till en underliggande ugn som används i någon kombimodell - traditionell spis alltså.

I de två högra fallen när denna plint inte används, så blir GY ledaren förstärkt area på nollan istället (gemensam eller separat - bild 3 resp 4).
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Det som är otydligt är att undre delen av bilden visar stickproppsänden av anslutningskabeln. De tycker att man ska bygla både där och på inkopplingsplinten i hällen, riktigt korkat...
I ditt fall för 400 V 2N~ så kan du välja ifall du vill koppla ihop GY+BN i stickproppen eller bygla GY-BN på anslutningsterminalen.
Min teori skulle kunna förklara även detta i viss mån. Med en optionell ugn på GY plinten så behövs större total area på den ena fasen i bild 2. Man skulle kunna bygla enbart i stickproppen, men inte enbart på plinten. Jag tolkar nog bilden att det är precis så det avses. Men i TS fall spelar det förstås ingen roll.
 
Aj, aj. Det nog kört för TS för detta har vi inte i Sverige. Ur Electrolux bruksanvisning:

Om du ansluter stickproppen från
spisen till en 3-faskontakt, måste
den ha en neutral fas. Annars fungerar
inte spisen.

:D:D:D
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Inser även att jag skrev helt fel, är inte en Elektrolux utan en Siemens EX651FEC1E.
Bara för att rätt ska vara rätt. :)
 
Jamen så bra. Då kanske du klarar dig utan neutral fas. :)
 
Pen skrev:
Jamen så bra. Då kanske du klarar dig utan neutral fas. :)
Skall inte jordfasen användas i stället då..........:wow:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.