Hej!

Tänkte bygga till vår villa med en tillbyggnad på ca 20-25 kvm. Göra en
"enkel" förlängning av vardagsrummet ut mot tomten där vi har trädäck idag. Tänkte inte göra/bygga
något själv. Har skissat lite amatörmässigt ungefär på hur jag vill att det ser ut.
Men vad är nästa steg? För att överhuvudtaget kunna få in några offerter så måste jag ha ritningar
klara? Några säger att man skall anlita arkitekter för 20 000-50 000 kr. Några säger att jag skall vända mig direkt till ett byggföretag och be dem ta fram ritningar mot en kostnad och så får de lämna en offert själva.
Hur gör man?
 
A
Hej!

Har du ritningar av ditt bef. hus? Kopiera de och rita till det du tänkte bygger ut/till. Fråga några som ritar rund ikring dig och fråga vad det skulle kostar om de ritar upp förslag med en enkel dimensionering också. Eller rita själva (om du kan) och gå till en konstruktör och be honom eller henne att tittar på dimensioneringen och konstruktionen så att det blir rätt (tätningar, anslutningar, mm).
De flesta små byggarna ritar inte själva heller, de i sin tur anlitar oftast någon som rita åt dem. Sen kan du gå till några byggare och hämtar in offerter på vad det skulle kostar.
Självaste Husleverantörer har nog häcken fullt med sina standardhus och hinna inte med sånt.

Lycka till!
 
Jo, jag har ritningar på befintligt hus. Har så långt mätt och ritat så skalenligt jag kan i ett kollegieblock.
Har två huvudalternativ jag funderar på, men det känns ju omöjligt att veta vilket som är bäst när man tänker
på ljusinsläpp och sådana saker. Så om jag lägger ut en annons på exempelvis Offerta.se och ber om rithjälp, så är det kanske det bästa?
 
A
Men då har du ju en utgångspunkt om du ar ritat upp två förslag redan.
Personligen tycker jag inte mycket om sådana "tjänsteföretag" dem anser jag som parasiter åt företagen och de anslutna företagen får betala ganska mycket för att få vara med och de kostnader ska ju någon betalar sen?:cool: Nu säger jag det som företagare själva. Du får precis göra hur du tycker själva, men i en kontakt får man oftast mera ut än om du bara lägger ut en fråga. I ett samtal kan man preciserar uppdraget mycket bättre och enklare och det blir inga merkostnader sen.

Så googlar fram arkitekturbyråer istället och ring och fråga och prata med de. Kan inte Skåne trakterna, tyvärr.
 
Om du vet hur det ska se ut, men känner att du behöver hjälp att göra en fackmannamässig ritning, så finns det tjänster på nätet dit man skickar sina skisser och en beskrivning och får tillbaka arkitektritning och/eller konstruktionsritning. Det kostar långt från 20 - 50 tkr, snarare 5 - 10 tkr.
 
Ok. Det låter ju bra. Betalar man per ritning? För jag har två alternativ. Alternativ 1, som är mitt favoritalternativ,
har jag fått höra kanske påverkar ett befintligt rums ljusinsläpp kraftigt. Och då försvinner kanske det alternativet, eller det jag ju inte veta exakt. Så måste kanske be arkitekten be om ritningar för de 2 alternativen?
 
Personligen hade jag börjat med att lägga upp ritningarna här på forumet, det är många som kan hjälpa till.
Då kan du få feedback direkt på dina lösningar, utan att behöva lägga ut en massa pengar.
 
Ah. Så långt tänkte jag inte. Då scannar jag in min ritning här, bifogar och hoppas på lite synpunkter.
 
Dajsentragg skrev:
Ok. Det låter ju bra. Betalar man per ritning?
Jag skickade in underlaget och fick en offert. Du kan säkert begära offert för olika alternativ.
 
  • Gilla
Buzz4711
  • Laddar…
Tillbyggnad på ca 21kvm. Har inte ritat in några fönster i tillbygget, bara en altandörr. Jag har fått en synpunkt på att
ljusinsläppet till köket påverkas kraftigt med denna ritning. Vad tror ni?
 
Det vore bra att veta hur hela husets planlösning ser ut, hur på tomten det är placerat samt väderstrecken.

Vad är tanken med tillbyggnaden? Vilket behov ska den fylla?

Spontant dödar man ju allt ljus till befintligt vardagsrum (om där inte är mer fönster.)
 
Tillbyggnaden skall fylla behovet av ett större vardagsrum, i förlängning till det gamla, där man
kan ta emot gäster. Dvs matbord osv. Sen lite bokhyllor och fåtölj kanske. Självklart skall det vara
flera fönster i tillbygget, har bara inte ritat dit några ännu. Bifogar en bild till, där man ser att köket ligger åt söder/sydväst.
 
BirgitS
Har det befintliga vardagsrummet fönster på den sidan som ni inte tänker bygga ut?
Om inte kommer den delen att bli betydligt mörkare än nu för det blir mörkare när det är långt ifrån något fönster. Det blir ungefär samma ljus i den ljusaste delen som det idag är i innersta delen av vardagsrummet.

Några säger att man skall anlita arkitekter för 20 000-50 000 kr.
Låter mer som att anlita en arkitekt för ett mindre hus eller riktigt stor tillbyggnad (2 plan, flera funktioner etc.).
 
Nej, det har det inte. Inga fönster åt norr alltså. Där det är fönster och altandörr idag i vardagsrummet, skall det bli en öppen planlösning in mot tillbyggnaden.
Men hur man än gör så blir ett rum mörkare än idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.