Hej,
När vi flyttade in i vårt hus stod redan ett växthus på tomten. Det ligger i hörnet av tomten ca 1m från tomtgräns åt båda håll. Vad jag förstår krävs normalt grannars tillstånd för att uppföra växthus/friggebod etc mindre än 4.5 m från tomtgräns, så jag utgår från att det inhämtats när det byggdes en gång.

Nu var det dock så att växthuset när vi flyttade in var en aning tilltufsat då den förra ägaren hade fällt ett träd på det, så vi skulle vilja byta ut det mot ett nytt. Hur är reglerna då, om vi river växthuset och ställer ett nytt lika stort på samma plats, då är det väl egentligen som att uppföra ett nytt, och vi skulle behöva grannarnas tillstånd igen?

Tror egentligen inte det är nåt problem då grannarna som berörs är vettiga och knappast bryr sig om att vi byter ut ett befintligt trasigt växthus men vore ändå intressant att veta hur det formellt sett borde gå till, och om vi ber grannarna om tillstånd för att allt ska gå rätt till gissar jag att det borde vara skriftligt så att det kan bevisas?
(Det man kan tänka sig som kan hända är ju att någon flyttar och den nya ägaren är en bråkmakare som börjar ifrågasätta växthuset).
 
Om du verkligen river det och ställer dit ett nytt så behöver du nytt tillstånd från grannen. Om du däremot reparerar det bef. så behövs inget nytt tillstånd. Sedan gäller också att det får inte ligga inom 4,5 m till gata eller annan allmän plats. I så fall är det bygglovspliktigt.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.