Hej

Funderar vilket verktyg som man ska ha för att dra karmskruvar för fönster och ytterdörrar. Har testat med en borrmaskin "no name", men den orkar inte.

Har ni någon modell att rekomendera?
 
Förborrar Du med karmborren så går
skruven lättare in i stommen.

Mvh Putte
 
Jag har förborrat och dragit karmskruv med en simpel 12V AEG (snikmodellen Best 12, inte Raptorn) så det krävs inte så mycket...

Annars är det inte hela världen att dra för hand heller. Det är grova gängor så det blir inte så många varv.
 
Sladdlös maskin oavsett märke för karmskruv = eldar snabbt kolborstarna, trycker upp ahmperstyrkan i batterierna tills polerna börjar brinna och sliter på genomgående axeln, tips är att välja en "vanlig" borrmaskin, typ Makitas DP4003 el. liknande. ;)
 
Förborrar med Makitan och sedan kör jag skruven med spärrhandtag. Oslagbart tycker jag!
 
Har nån testat en gammal hederlig karmskruvdragare?
Den slutar aldrig rotera även om man släpper knappen :cool:.
En riktig armvridare ;D.

Mvh Putte
 
Skulle nog gissa att jag har dragit i ca 9500 karmskruv under ca ett och ett halvt års tid med min 18V Dewalt dragare o det gör jag utan att förborra...har knäckt 12 voltsmodellen så den funkar inte...men man kan nog säga att 18 Voltaren fixar jobbet....


Staffan / Tur man har bra pris på karmskruv....puhhh ;D
 
ByggaNytt skrev:
Denna orkar det mesta (karmskruv=lätt!) och fara för underarmsbrott föreligger... ;)
[bild]

[länk]
Den där ställningen känner jag igen. Även den mindre GSR12 drar lätt i skruven. Jag har uteslutande använt karmhylsor från ESSVE med tillhörande grova skruv och den största risken när man drar i skruven är faktiskt att man inte riktigt orkar hålla emot så att skruvdragaren +batteri drar in i fönsterglaset. Det har tjongat rätt bra ett par gånger men jag har haft tur....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.