hellgun skrev:
Ja, ser man på det på det viset låter det inget vidare. Så som jag tänkt är att sätta upp två TP22, 600x1300 och 600x2600. Dessa ger tillsammans runt 1000 W vid 35/30/20. Kök/vardagsrum har två ytterväggar och gränsar i övrigt mot två rum med golvvärme med dörröppningar som alltid är öppna (allrum och hall). Borde inte dessa rum och övrig golvvärme i huset kompensera något? Dessutom har vi kaminen i vardagsrummet men den vill vi ju inte vara helt beroende av för det ska ju funka även när vi inte är hemma. Däremot gör det inget om tempen skulle sjunka neråt 17-18 grader de två dagarna om året utetempen sjunker under -15.

Jag är nog inne på att testa med samma framledning på radiatorerna och golvvärmen och skulle det inte funka får man väl lägga på en shunt och cirkpump senare och köra högre temp på elementen. Planen är att så småningom även lägga golvvärme i kök/vardagsrum men det är några år fram i tiden i så fall.
Det enklaste är att alltid dimensionera och beräkna varje rum för sig utan att "gissa" på övervärmen från andra rum och källor. Man kan alltid strypa om de blir för varmt. Annars blir det en gissningslek.
Om du gör en effektberäkning glöm inte ta med ventilationsförlusterna. De är en stor del om man kör enligt norm.
Ha koll på stam/ledningsdimensioner. Det är höga flöden som ska igenom. Försök hålla dig runt 100-130 Pa/m mottryck på stammarna.
 
Hej igen!

Nu har projektet legat i träda ett tag men snart går svärfar i pension (jobbar på VVS-lager) så nu får jag snart sätta fart för att kunna få tag i bra prylar till bra pris.

Sen sist har jag förlikat mig med tanken att ha högre framledning till radiatorerna mha shunt och även att sätta ett utjämningskärl för att öka systemets volym. Det jag nu är lite brydd över är hur många cirkulatoinspumpar som behövs och deras placering i systemet (se bifogat schema).

- De två radiatorerna är TP 22 600x1300 och 600x2600.
- På fördelare 1 kommer som minst sitta 3 slingor på 39 m2 yta och som mest 5 slingor på 80 m2 yta.
- På fördelare 2 kommer som minst sitta 4 slingor på 34 m2 yta och som mest 6 slingor på 75 m2 yta.

Det blir alltså antingen 3 + 6 slingor eller 5 + 4 slingor. Har inte bestämt vilken fördelare kök/vardagsrum ska tillhöra när det blir golvvärme där nångång i framtiden.

Som jag ser det finns följande alternativ för cirkulationspumpar:
1. Endast den som sitter i värmepumpens innedel = totalt 0 extra.
2. Värmepumpens + en för all golvvärme = totalt 1 extra.
3. Värmepumpens + en för all golvvärme + en för radiatorerna = totalt 2 extra.
4. Värmepumpens + en per golvvärmefördelare = totalt 2 extra.
5. Värmepumpens + en per golvvärmefördelare + en för radiatorerna = totalt 3 extra.
6. Nåt helt annat som jag förbisett.

Det är ingen större mängd rör från VP till respektive fördelare/radiator. Tror förgreningen blir direkt vid VP och sen ca 5-10 m till respektive fördelare och 3-4 m till första radiator. Allt i ett plan. En cirkulationspump förbrukar ju trots allt en del el så det känns bra att minimera av den anledningen. Inköpskostnad spelar ingen roll.

Schema över värmesystem med värmepump, utjämningskärl, shunt, radiatorer och golvvärme fördelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag hade definitivt lagt GV på egen shuntgrupp, särskilt om du har bra priser. Driftskostnaden på en modern lågenergicirkpump är försumbar.

Det ger dig större framtida flexibilitet och eventuellt lättare att justera in ditt system.
 
mexitegel skrev:
Jag hade definitivt lagt GV på egen shuntgrupp, särskilt om du har bra priser. Driftskostnaden på en modern lågenergicirkpump är försumbar.

Det ger dig större framtida flexibilitet och eventuellt lättare att justera in ditt system.
Aha! Tack för bra input. En shuntgrupp innebär shunt och cirkulationspump, vad jag förstår. Är det en för all golvvärme då eller en per fördelare? Och då gissar jag att övriga systemet (egentligen bara några meter rör, ett utjämningskärl och två radiatorer) täcks av värmepumpens egen girkulationspump?
 
Precis, en shuntgrupp är shunt och cirkpump. Det räcker gott med en shuntgrupp för all GV, du har inte så mycket GV så det går nog med nästan vad som helst, men kolla för säkerhets skull bara så CP är kraftig nog. Radiatorerna kör du mha VPns egna CP.
 
Det låter ju perfekt!

Jag har kommit över en sådan här komplett fördelare med shuntgrupp i skåp (4 slingor).

LK Shuntskåp med fördelarshunt och golvvärmefördelare installerade i skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag ju ha en fördelare till i en annan del av huset. Visst borde det väl gå att flytta ut shuntgruppen från skåpet och sätta den nära VPn och köra båda golvvärmefördelarna på den?

Verkar vara motsvarande denna shuntgrupp som sitter i: http://www.lksystems.se/sv/produkte...huntgrupper/lk-fordelarshunt-vs_77746666.aspx

Shuntgrupp avsedd för system med huvudpump. Dess kapacitet kan schablonmässigt sättas vid ett värmebehov på 50 W/m² till max 200 m² golvvärmeyta. Kapaciteten är dock beroende på primär temperatur, tryck, förläggningssätt m.m.

Shuntgruppen levereras komplett fabriksmonterad:

LK Fördelarshunt kan kompletteras med LK Styr v.3, RSK 241 73 25.
Leveransomfattning:
Cirkulationspump Grundfos Alpha 2L 15-60 med automatisk varvtalsreglering, 1 fas 230 V AC, 50 Hz, max 45 W, 0,38 A
2-vägs styrventil Kvs 2,5, försedd med handmanöverdon
VF ventil
Temperaturbegränsare
Trimventil för primärkretsen
Backventil
2 st dykrörstermometrar
Avstängningsventiler mot primärsidan
Väggkonsol
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.