Härligt med bra tips och erfarenheter alla, tack.

En uppdatering för hur vår förhandling gick:

Vi tröttnade på svekbank och vände oss till två andra banker för att höra vad de kunde ge. Vi kunde gått till annan bankman, t ex hade jag velat prata med vår bankmans chef på Swedbank men vi blev så besvikna att vi bara vill därifrån.

Så ena banken gav oss en rörlig ränta på 1,5% vilket vi tyckte var ok.

Den tredje gav oss en ränta på 1,37% vilket vi är nöjda med.

Vi har lärt oss massor på denna resan.

Dels gick vi med tak rygg till banken första dagen för att förhandla räntorna, då vi sparat stenhårt i flera år och har en god ekonomi men vi har fått lära oss att banken hade hellre önskat att vi skulle haft en sämre ekonomi så de kan pressa oss på mer pengar, tex till renovering.

Vi var nöjda att vi fick vårt drömhus till ett relativt ok pris, men skulle banken tycka vi var intressanta hade de hellre sett att huset gick för någon milj till.

Ett annat, vi hade varit "goda" kunder i hela våra vuxna liv vilket inte hade någon betydelse i deras parametrar på datorn. Skulle vi däremot vara ny kund hade vi fått lite rabatt för det.

Ja, det är rätt obehagligt faktiskt hur de pressar oss på pengar.

Tillslut blev det en principsak att vi ville lämna Swedbank för de ska se att sådant sätt att agera mot sina kunder inte kommer löna sig. Så ni som orkar, ställ dem emot varandra.

Allt gott
 
  • Gilla
Pontusand och 4 till
  • Laddar…
Det är tydligt att det finns lokal traditioner bland bankerna. Där jag bor var Swedbank klart minst villiga att förhandla. SEB lägst ränta och Handelsbanken tätt bakom. De senare var mest personliga och har sitt låneskydd så det var ett lätt val.
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
När vi köpte hus för 5år sen gick vi till Swedbank resp SEB som vi var kunder hos (hela våra liv typ 30år) för att diskutera lån. Vi fick inte ens möjlighet att träffa någon person "live" utan endast genom mail o telefon. Vi valde då att byta till Danskebank för där blev vi jättebra bemötta. Inom 3dgr hade vi fått träffa vår personliga bankman och fått mkt bättre villkor. Vi valde att lämna våra gamla banker och byta vilket vi aldrig ångrat. Numer blir vi bjudna till möten årligen för att gå igenom vår ekonomi. Extremt kundvänliga. Kan varmt rekommendera danske bank!
 
Per Eskilsson skrev:
Bra fråga Fairlane: Finns det någon privatperson (inte bostadsrättsförening) här i vårt forum som har lyckats flytta en del av lånet? Jag har fått känslan av att alla banker vill ha hela bolånet, hela pantbrevet, så att de i värsta fall kan sälja huset om kunden inte kan betala.
Jag har flyttat mitt lån från SEB till SBAB där 2/3 var rörligt och resten bundet (med ca 2 år kvar). De köpte helt enkelt över det bundna lånet och jag fick samma ränta och bindning som hos SEB.
Den rörliga delen blev dock mycket lägre.
Vet att SBAB kör med detta, men det är under vissa premisser som jag inte kommer ihåg. Själva bytet gick supersmidigt. Fick hem papper, skrev under och så hux flux var jag SBAB kund.

Kolla vad du får på SBAB på deras sida,fä från det kan du räkna ner 0,2 i ett år som välkomstbonus.. Det sköna med dem är att man slipper tjöta och deala. De vill heller inte sälja på dig massa försäkringar, pensionsspar och annat tjafs..
 
Sailor73 skrev:
Vi lärde oss att lånen måste ligga med samma storlek som pantbreven, då är det inte några problem att byta delar av lånen till annan bank. Sedan kan det nog vara lättare att flytta delar från en storbank till en liten bank.
Du menar att det är omöjligt att amortera?

Pantbreven hör till fastigheten, vad gör du av dem?

MVH
 
Känns som att vi haft samma bank med samma bankman i samma kommun...Trelleborg? :)
Läget var oxå detsamma, kunder sedan nyfödd, alltid bra ekonomi...
Fick erbjudande om 1.49.
Det är inte dåligt men vi ville ha bättre, 1.29 från andra banker blev vi erbjudna. De vägrade gå ner och kämpade inte för att behålla oss...
Så nu ska jag ta tag i det och byta till Danske eller SBAB...
Frågade om fler sagt att de skulle byta bank..."Näää...inget jag har hört..."
Vänta och se sa jag, som ni behandlar trogna kunder så kommer hälften fly...
Läser man inläggen ovan så är det på gång... :)
 
  • Gilla
Pontusand och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker banken förhandlar om räntan av sig själv. Ligger på 1,15 % hos SEB nu och trodde alla som orkade förhandla hade mycket lägre men så är det kanske inte då. Ska väl tilläggas att jag lånar över 100% av köpesumman till den räntan dessutom tack vare en hygglig mäklare som fixade upp värderingen. Med tanke på minusräntan tycker ja dom skulle vara själaglada med 1% men dom ska ju sätta nya vinstrekord varje år.
 
  • Gilla
Dags
  • Laddar…
Minusräntan är inte samma sak för banken..
Pengarna kommer nånstans ifrån....
 
Pengarna skapas av banken i samma stund som du skriver på lånet. Tro inte att pengarna finns i ett valv som hos Joakim von anka. Innan du skrev på fanns inte dessa pengar i ekonomin. Nästan alla pengar i vårat monetära system är skapade av lån. Allt hänger på att folk tar mer lån hela tiden tills det kommer en ny bankkris som sker vid jämna mellanrum och då får skattebetalarna lida.
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft och 8 till
  • Laddar…
Jag har stående 0.5% rabatt på mina bolån på Swedbank. Deras listränta är visserligen inte den bästa men inte den sämsta heller. Känner en som har SBAB och han har ca 0.3 högre än mig på rörligt och får ingen rabatt. Så ca 0.3 i rabatt har jag kan man väl säga. Samt lokal bankkontakt som fixar allt via mail eller telefon.

Ska se vad jag får på mina nya lån ny på nya huset. Rabatten jag har nu fick jag genom att be om rabatt.
 
Redigerat:
22efw skrev:
Swedbank har ju sin nya internetbanken beta. Där kan man gå in och se sin personliga rabatt . Min rabatt har just gått ut och jag får enligt internetbanken 0.560 i rabatt och en ränta på 3 mån på 1.48%. Lånestorlek i stockholmsklass.
Jag väntar dock på vilken rabatt min personliga bankman kommer att ge. Kan iaf vara ett tips att kolla var internetbanken svarar ut för rabatt.
Jag måste berömma Swedbank för att de i deras nya internetbank (som är fortfarande är en beta) både skriver ut listräntan och hur länge den gäller (listräntan är 2,04% och gäller fram till 2017-04-28) och rabatten (eller ränteavvikelsen som de kallar det) och hur länge den gäller (vår rabatt gäller fram till 2017-11-28). Vår rabatt är -0,95 vilket gör att vår räntesats hamnar på 1,09%.

Just denna öppenhet att inte gömma eller dölja hur länge ens rabatt gäller har inte synts i Swedbanks gamla internetbank (om jag minns korrekt) och inte heller var det någon uppgift som man kunde leta fram på SEBs internetbank (åtminstone inte i deras app). Bra jobbat Swedbank. Hoppas alla andra banker följer efter.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Du säger det ju själv, det är en beta. Det lär försvinna. :D
 
Om det försvinner får vi skapa en forumtråd som påminner oss så att vi inte missar att bevaka när rabatten går ut. :D
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Var inne på Swedbank för att diskutera ett lån till villa som har ett väldigt lågt pris. Uppenbarligen var det inte banktjänstemannens bästa dag eftersom hen tolkade allt jag sa till något negativt alternativt en nackdel. Det enda jag kunde komma fram till att en "billig" villa är inte intressant, finns inga pengar i det för banken. Jag lockade med att bli kund i banken men hen såg bara besvärad ut. De mest komiska när hen frågar "handpenningen då - hur ska du betala det?" Och jag klickade fram aktuellt kontosaldo på telefonen. .. (y)
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Swedbank är ganska så trångsynta ja.
Vi byter just nu i dagarna bank pga att det sitter en Idiot med stort i på deras bolåneavdelning.
Detta trots att vi har en ränta på 0,81%, ja ni läste rätt, hos swedbank i dagsläget.

Jag antar att deras ränteläge är som det är för att de ska ha råd att betala ut så stora bonusar till sina chefer och aktieägare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.