Hej tillsammans

Nu var det snart dags att bygga minireningsverk för 4 personer i Västerviks kommun. Vi ska nog börja tidigast i höst men tiden går snabbt och det käns som en minireningsverk jungle på marknaden ;-)

Nu fick jag in ett första offert på 150.000kr då vi måste göra om allting. Det var Biovacs minireningsverk.

Kan det kostar så mycket? Hur mycket fick ni ge?

Tack för på förhand
Trevligt hälsningar
Alexander
 
Åsa Lund
Bli medlem i LRF. De har bra pris på sådana har jag sett
 
  • Gilla
småland999
  • Laddar…
Jag gav 185' för allt material och arbete med ett Baga minireningsverk med biomodul.
Tyvärr väldigt dyrt med dessa grejjer.
 
  • Gilla
Axioria och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Det är kanske verkligen det vad det kostar.
Mvh
Alex
 
När ja kolla lite flyktigt på ekobox kosta det 120 men vet inte om fosforfällan va med där
 
  • Gilla
småland999
  • Laddar…
Tack för infon jag ska kolla upp med dom...
 
VI ska köra AugustEco AT8 + UV-brunn då vi har sjötomt. Reningsverket köpte vi i Polen för 17.000kr + UV-brunn i Sverige för 11.000kr. Det som tillkommer är ju lite elslang, avloppsrör och nedgrävning så ja, betydligt billgare än 150'. Har också fått offert på ca 130' för en Ecobox inkl. anläggning med ROT.
Tycker det är för dyrt för en plastbunke med lite luftslangar . ;-)
 
  • Gilla
JuliaUppsala och 2 till
  • Laddar…
Brukar inte kommunen kräva att man har ett serviceavtal för att godkänna anläggningen? Går det att få på ett sådant upplägg?
 
  • Gilla
småland999
  • Laddar…
Och hur är det med garantie framöver? Jag skule vara lite små rädd med utländska grejer eller vad tror ni? Jag vet inte. Jag kollade med Biovac och dom verkar har ett hyfsat serviceavtal och 15års garantie. Men billigt är dom inte..... som sagt ska jag kolla upp ecobox varianten.
 
mexitegel skrev:
Brukar inte kommunen kräva att man har ett serviceavtal för att godkänna anläggningen? Går det att få på ett sådant upplägg?
Alla kommuner "kräver" inte det, en del rekommenderar.

Frågan är om det ens är lagligt av en kommun att kräva att serviceavtal tecknas med en specifik leverantör (reningsverkets).
Däremot att uppsatta mål för utsläpp följs. Kan man visa det genom egenkontrollprogram och ev oberoende regelbundna tester så ska det vara giltigt.
 
  • Gilla
småland999 och 2 till
  • Laddar…
AugustEco säljs även i Sverige för 65.000kr via svensk ÅF (finns med i Vattenguiden 2016) så man får välja själv hur mycket garantin är värd men iom att det inte är några rörliga delar i reningsverket utan det är bara en kinaluftpump så tyckte jag att det inte var värt att gå via svensk ÅF. Serviceavtal vet jag inte om kommunen kan kräva eller om det skiljer sig från kommun till kommun. Vet att de rekommenderar det men det är ju en annan sak än att "kräva".
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Stephan B skrev:
...kinaluftpump....
Tyvärr sitter det nog mycket kina-skit i "svenska" reningsverk.
Baga bestyckar med skräp från http://www.pumps.com.tw/
Bytt och reparerat ett anat gånger :(
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
I Umeå så fungerar visst Baga dåligt då Umeå har för mjukt vatten, skrevs nyligen om detta i VK.

Kolla med Baga om det fungerar i Kalmar. Ni borde ju ha en massa kalk i vattnet där.

Protte
 
  • Gilla
småland999
  • Laddar…
Fick också offert från dem när jag funderade på vad jag skulle ha. Fick också ca 130000 och då ingick inte deras fosforfälla man var tvungen att ha. Plus grävning.

Jag köpte till slut ett Puroo från Tyskland. Finns numera att köpa i Sverige av Aquarel. Jag har nu haft mitt i över tre år och det funkar klockrent. Mitt är det andra som installerades i Sverige.

Framförallt har dessa i princip ingen driftkostnad. Inga kemikalier! Och kräver inget dyrt serviceavtal!

Kolla på hemsidan aquarel.se
Jag är supernöjd med mitt.
 
  • Gilla
småland999
  • Laddar…
Kolla in conclean eller fann ! Jag gräver själv ner dom veckovis och rekomenderar dessa
 
  • Gilla
JuliaUppsala och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.