Hej Vi är inne på Sävsjö trähus. Jag ser att det är tunt med kommentarer runt dom. Är det inga som bygger med dom eller är dom som faktiskt gör det bara så välunderrättade av sävsjö att inga frågetecken finns?

Vad skiljer Sävsjö från ex Trivsel? I vilken standardkalss kan Sävsjö tänkas ligga?
tacksam för svar!
 
Hej.
Vi har skrivit köpteavtal med Sävsjö i Täby (Revenir).
Jag har haft Trivsel som andra alternativ. Kvalitetsmässigt skiljer en hel del. Beror på vad man värderar.
  • Innerväggar är väl det som de flesta påpekar, Sävsjö har träpanel eller OSB-plattor bakom gipset.
  • Sävsjö har släta innertak medan Trivsel har gipsplattor.
  • Vid val av vattenburen golvvärme upp så tar inte Sävsjö bort den ordinarie golvspånskivan.
  • Sävsjö har mer kökspeng
  • Framför allt kan inte Trivselhus erbjuda totalentreprenad, vilket Sävsjö i Täby kan.
Men bägge leverantörerna är öppna för egenritade hus...

Lycka till!
/H
 
Har ni någon uppfattning om hur Trivselhus och Sävsjöhus
ligger prisvärde jämfört med varandra?
 
Hej
vi har byggt med sävsjö och är helnöjda :)
Det var slutbesiktnig i torsdags så nu är huset vårt.
Vid besiktningen var det bara några målnings anmärkningar.
Vi har byggt med totalentrepenad som har funkat kanon. Vi har byggt med Lidköpings kontoret.
Jag håller med audi att det är ett genomarbetet hus med bra material val.
Vi har inte jämfört vår ritning med någon annan hus leverantör, men det är kanske klokt om man undrar om pris att låta två eller flera husleverantörer göra ett pris på er ritning.
Mvh Lisen
 
Lisen:
Hur mycket fick ni betala (och hur stort hus har ni) ? Är nyfiken på i vilken prisklass Sävsjö trähus ligger i!
 
Vi har byggt ett tvåplans funkishus i puts och cederträ och alu/Zink plåt tak. Öppen planlösning mellen våningarna, en snygg trappa i ek. ca 40 spottar i taken,ek kök från Tibro, braskamin i täljsten, samt mycke annat.
174 m2. Totalt 3,4 mille och av det 375 000 för tomt och anslutningsavgifter. Summa sumarum så har vi fått ett kanon hus. Tycker vi :D
Mvh Lisen
 
Det betyder alltså ca 3 milj för huset?
Oj, jag trodde Sävsjö trähus var billiga :-/
 
Då får du nog tänka om, Sävsjö ligger i övre prisklassen men som sagt med ett ganska bra innehåll från start. Sen är det ju upp till var och en att värdera om man tycker det är viktigt eller onödigt.

Många tillverkare som håller en lite lägre startnivå kan "uppgradera" sina hus med det mesta som Sävsjö och liknande har som standard, men då suddas mycket av prisskillnaden ut.


 
Vänta nu ..

Att säga att Sävsjö har högre standard med OSB skivor, högre kökspeng, släta innertak och därför har bättre standard tycker jag är lite fel. Allt det kan du få med Trivselhus om du vill också med små tillägg. Skall man jämföra den standard som Sävsjö har så skall man jämföra det med tillägget med TH. Vi har släta innertak hos oss .. kostade ingenting, hade vi valt OSB hade det kostat 20tkr. Högre kökspeng .. hmm ja man får det man betalar för, du kan välja vilket kök du vill, du har ju betalt den högre summan i Sävsjö´s pris, inte så konstigt att det blir högre summa att köpa kök för då.

Nja jämför sävsjö´s pris med TH och deras tillägg för att komma upp i samma standard så det blir jämförbart. Jag är nog rätt övertygad om att TH blir billigare med samma standard som Sävsjö.
 
M@ZE skrev:
Vänta nu ..

Att säga att Sävsjö har högre standard med OSB skivor, högre kökspeng, släta innertak och därför har bättre standard tycker jag är lite fel. Allt det kan du få med Trivselhus om du vill också med små tillägg. Skall man jämföra den standard som Sävsjö har så skall man jämföra det med tillägget med TH. Vi har släta innertak hos oss .. kostade ingenting, hade vi valt OSB hade det kostat 20tkr. Högre kökspeng .. hmm ja man får det man betalar för, du kan välja vilket kök du vill, du har ju betalt den högre summan i Sävsjö´s pris, inte så konstigt att det blir högre summa att köpa kök för då.

Nja jämför sävsjö´s pris med TH och deras tillägg för att komma upp i samma standard så det blir jämförbart. Jag är nog rätt övertygad om att TH blir billigare med samma standard som Sävsjö.
ja, jag gjorde precis den jämförelsen och kom fram till att TH blev dyrare per kvm (Sävsjös hus blev lite större), lite fler saker som skiljer utrustningsmässigt är detaljer som att
th har tillägg föt Torktumlare, ektrappa var tillägg innan senaste prishöjningen, i grundpriset ingick mer kök och då måste du trots allt lägga till pengar för att få samma hus och inredning innan du jämför priserna.

DOCK var den stora skillnaden, åtminstone här i sthlm, att TH ville sälja på minst tre kontrakt (hus, grund och resten) medan S kunde erbjuda totalentreprenad i sitt pris. Vad kostar att köpa totalentreprenadsansvar av extern part?
 
Ah ok .. det framgick inte att du hade gjort exakt samma jämförelse. Du skrev bara att det ingick mer saker standard hos sävsjö. Men ok .. vad blev kvm priset på båda ? och hur stora var husen ?
 
Beroende på utrustning och vad man ska räkna in i pris så landar vi för hus inkl. öppen murad spis mm mm krin 15' per kvm (207 kvm Sävsjö 1½-plan inkl garage)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.