G
På ena bilden ser man dörröppningen. Tröskeln sitter för långt ner, när det är kaklat så rinner vattnet över tröskeln. Sidanom karmen syns träregel som tätskiktas, skulle varit täckt med skiva. Gör om gör rätt.
 
G
Skulle ju vara vettigt att ni granska filmen innan ni postade den.
Finns den del felaktigheter som inte följer branchstandard
 
Ja, och jag tror dessutom inte det är en träregel som syns vid dörrkarmen, utan en orange våtrumsskiva, typ de som Byggmax säljer.

Då är jag mer fundersam till att ha ett fönster inne i duschområdet - men man kanske löser det sedan med ett skydd eller något.
Konstig spackling på golvet också - man har lämnat en centimeterhög kant utanför duschzonen - precis som om man hade tänkt spackla upp ett fall mot resterande golvet. Har man glömt det? Eller vad är avsikten med denna kant?
Måste ju vara ett litet helsike att lägga tätskiktsfolien över denna centimeterhöga kant utan att få bubblor...
 
Redigerat:
Det är ett litet badrum med tre fall. Vid fönstret ska det bli badkar. I mitten toa och handfat. Vid motsatt vägg duschhörna.
 
Men fallet ska ju vara mot brunnen i duschen
 
S
finns många som gör en tröskel i badrum.
blir som inte alls snyggt med klinkers.
och det är punkt där tätskiktet kan gå sönder/spricka
 
Rolle85 skrev:
Men fallet ska ju vara mot brunnen i duschen
Brunnen som visas här ska anslutas till badkaret.

Det kommer en film om när han flytspacklar också, efter den tror jag att det blir lättare att se hur de tre fallen är uppbyggda.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
En sak som inte nämns är att alla tätskiktstillverkare har egna monteringsinstruktioner, och att detta är för Lip.

Kan bli helt fel om man inte följer rätt instruktion..
 
hur har han tänkt att fixa tätskiktet runt apparatdosan som man ser i slutet av filmen? typ 4:50 in i filmen!
nu såg det ju ut att va ett hål rätt in i väggen där.
 
Jag gillade filmen, tycker det är bra att sådana instruktioner produceras. Sen kanske det är detaljer som inte förklarats som nämnts i den här tråden, men det är ändå bättre än ingen film. Utan filmen och den här tråden hade jag inte behövt fundera på hur jag ska lösa hål för apparatdosor i mitt kommande badrum.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
T
Börja med väggarna låter för mej helt fel, såvitt jag vet börjar man alltid, utan
undantag, med golvtätningen .......... Men att börja med väggarna kan vara en ny för mej okänd metod, en kraftfull varning tycker jag dock är befogad. Att som det beskrivs, börja med väggarna är nog en garanti för vattenskada.
Rollar man väggarna med " tätgucka ", DÅ börjar man med väggarna.
 
Inget konstigt alls att börja med väggarna.

Rätt vanligt att tätskikta väggarna först och Kakla dessa, förutom nedersta raden.

Sedan tätskikta golvet och klinkra det, och nedersta raden kakel.

Lätt hänt att punktera golvskiktet om man drar med sig tex en flisa kakel under skon efter en kapning...

Men detta finns beskrivet i monteringsinstruktionen för tätskiktet.
Och den bör alla plöja igenom först av allt...
 
Tommy Edhenholm skrev:
Börja med väggarna låter för mej helt fel, såvitt jag vet börjar man alltid, utan
undantag, med golvtätningen .......... Men att börja med väggarna kan vara en ny för mej okänd metod, en kraftfull varning tycker jag dock är befogad. Att som det beskrivs, börja med väggarna är nog en garanti för vattenskada.
Rollar man väggarna med " tätgucka ", DÅ börjar man med väggarna.
Har låtit tre olika firmor renovera badrum i mina bostäder och samtliga har börjat med väggarna. I de instruktioner till tätskikt som jag läst börjar man med väggarna. I de byggtrådar jag sett här på Byggahus har man börjat med väggarna.
Jag tror inte att Edhenholm har så mycket koll på ämnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.