Tänkte ta bort en innervägg som är ca 25cm bred. Är eventuellt en gammal yttervägg. Det innebär att det kommer att bli en ganska stort spalt i golv vägg och tak som kommer att fattas


Finns det tex breda lister som är ca 300mm som man kan sätta runt hela?

Det är dessutom en lätt nivåskillnad mellan golven i rummet på ca 5-10mm. Lägga nytt golv och nytt tak är ju uteslutet då det blir ett för mastigt projekt för att täcka spalterna.

Är det nån som har någon bra ide med hur jag fixar detta?
 
Väggar:
Det beror ju på hur väggarna ser ut i övrigt.
Tapet, målat, panel...?
Samma med taket.

Golvet "lagar" du kanske bäst med att sätta in några kortlingar och sedan ett par golvbrädor,
och en stående brädbit för att ta upp höjdskillnaden.

Glöm inte att pilla in isolering som fyller upp tomrummen!
 
Ett hörn i ett rum där gammalt timmer på väggen delvis är exponerat bredvid en vitmålad vägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med öppen spalt mellan golv och vägg där timmer tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag menar så här. Det är den där spalten som kommer bli i golv, vägg och tak när jag tagit bort timmret som jag funderar över. Spalten är ca 25 bred.
 
Ser ju ut som ett timrat hus!!
Kan man hur som helst ta bort en vägg i ett timrat hus och speciellt om det är en före detta yttervägg??
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Håller med oceanis, det känns väldigt riskabelt att börja ta bort väggar i ett timrat hus.

TS, har du verkligen koll på ditt hus?
 
Jo då allt går det är mest en fråga om hur.
 
jlång skrev:
Jo då allt går det är mest en fråga om hur.
Intressant, du verkar väl förtrogen med att ta bort en bärande och stabiliserande vägg i ett timmerhus men vet inte hur man får till en planka att täcka spalten med som uppstår efter borttagandet...;) ;)

(inte så illa menat som det låter)
 
Jag tror faktiskt att du ska låta bli det där. När du skriver att du vill täcka över springan som blir i taket verkar det ju som att du inte tänker göra nånting alls över att det troligtvis är en bärande vägg.
Ska du förstärka för borttagandet av väggen så blir det ingen "liten spalt", då blir det ett betydligt större jobb.
 
Jag håller med tidigare skribenter. Jag skulle vara mycket försiktig med att ta bort den väggen. Som ett minimum skulle jag behålla de 2 stockvarv som går vägg till vägg. De bär ju upp övervåningen! Men även det är en risk. Manke ska du nöja dig med att bredda dörrhålet lite. Man satte aldrig in en massiv stockvägg i ett hus utan att den hade en bärande funktion. Du skriver till och med att det kanske är en gammal yttervägg! Då vilar garanterat delar av huset på denna. Tänk om säger jag. Dessutom synd då du verkar ha ett fint nylagt parkettgolv. Varför skapa en ful skarv mitt i alltihopa?
 
  • Gilla
jlång
  • Laddar…
Nja jag tror inte de bär upp undervåningen det är inte stock ända upp. Överst är det en luftspalt i storlek en stock ca. Så väggen ska bort, men det var en bra ide att bredda dörrhålet jag gör nog så ändå det kan ju bli bra.

Täppa igen hålet kan jag nog så det blir praktiskt. Jag tänkte mest höra om någon hade någon bra estetisk ide. Det är ju svårt att få tag i trösklar som är ca 25-30 cm breda som jag hade tänkt. runt hela i typ ek några mm över golvhöjd.

Nu är det allafall konstaterat att det är en gammal yttervägg eftersom den är rödmålad från andra rummet dvs den gamla utsidan.
 
Är det gamla taket och takstolarna borta då?

Annars kan det ju vara så, om väggen inte är på det hållet att det bär upp takstolar, att stockarna så att säga drar ihop långsidorna så att de inte bågnar.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.