I
....finns många trådar om detta med ingen lev av elradiatorer har någon test värd namnet att det skulle kunna förbruka mindre energi....

Nej för det går inte, det kostar ca 0,33W per grad och kilo luft oavsett vad man värmer med. Enda sättet att göra det billigare är hur man framställer nödvändig energi, ex med en kylmaskin.
 
ion skrev:
det kostar ca 0,33W per grad och kilo luft oavsett vad man värmer med.
Det påståendet får du nog se över en aning. Jag förstår inte vad du menar, men någon enhet är fel någonstans. Alternativt fattas något.
 
I
Avemo skrev:
Det påståendet får du nog se över en aning. Jag förstår inte vad du menar, men någon enhet är fel någonstans. Alternativt fattas något.
Anade att någon skulle invända. Cirka 1 kilojoule då , för 1kg luft 1 grad kelvin? Är det ok?
Sen räknar jag om joule till watt för att få det mer hanterbart och lättbegripligt.
1000 joule = 1000 Wattsekunder 1000/3600 = 0,28 Wh och så lägger jag till lite för luftfuktigheten och får 0,33Wh.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Watt
http://abergon.se/vara-tjanster/energioptimering/varmekapacitivitet
 
Godtyckligt ändrade siffror och felaktig enhet gör det inte mer lättbegripligt tycker jag. Det är många som inte kan skilja på effekt och energi, men de som kan det bör väl hålla reda på enheterna?
 
I
Avemo skrev:
Godtyckligt ändrade siffror och felaktig enhet gör det inte mer lättbegripligt tycker jag. Det är många som inte kan skilja på effekt och energi, men de som kan det bör väl hålla reda på enheterna?
Det är inte godtyckliga siffror, det finns en beräkning bakom men tycker inte man behöver gå in på den nu.
Storheten Watt är över tid. Alla vet vad en kWh är och vad den kostar, att använda enbart den enheten gör det lättbegripligt för alla. Man behöver inte tänka energi / effekt i sammanhanget.
 
Alla vet vad en kWh är och vad den kostar. Men du skrev inte kWh eller Wh utan du skrev W.
 
I
Avemo skrev:
Alla vet vad en kWh är och vad den kostar. Men du skrev inte kWh eller Wh utan du skrev W.
Jag gjorde ju det.
När vi ändå är inne på ämnet har jag två frågor.
Hur mycket förbrukar en 60 Watts glödlampa?
Vad står märkningen 60 Watt för?
 
Redigerat av moderator:
Ion jag vet vad watt är, och det verkar som att du också gör det. Det är en enhet för effekt medan Wh är en enhet för energi. Vi är också båda bekanta med hur man räknar om luftens specifika värmekapacitet från kJ/kg*K till Wh/kg*K. Du räknade ut 0,28 Wh per grad och kg men ändrade det till 0,33 innan du presenterade det. Det kallade jag för godtycklig ändring. Dessutom presenterade du det med den felaktiga enheten W/kg*K och inte Wh/kg*K.
 
Hej igen,
Detta efter en genomgång av det jag läst och hört gällande elelement återkommer jag för att berätta om mitt val som blev oljefyllt och utan centralstyrning. De slutsatser/skäl som ledde fram till detta val:
- jag var från början inne på att skaffa oljefyllt
- jag har inte hittat några fällande argument mot oljefyllt utan endast sådana som går ut på att ha invändningar mot att oljefyllt skulle vara suveränt bättre.
- jag har plåtelement, iof gamla men fungerande, och dessa är jag inte nöjd med. Oljefyllt sägs ge en "mjukare" och "trögare" värme vilket mina inte ger.
- vi vill kunna styra värmen enskilt i varje utrymme och tycker det centralstyrda systemet vi har inte fullt ut möjliggör detts.
- och (kanske det tyngsta argumentet:) så råkade jag komma över ett 20 tal oljefyllda element på Blocket (tack Avemo!) av märket LVI, med konvektor och lite olika finesser som jag ännu inte hunnit utforska. Dessa är 5-6 år gamla och priset var skamligt lågt då säljaren skulle dra fjärrvärme och ville bli av med dessa fort.
Så om detta val håller, återstår att se men som det sagts i de flesta forum så verkar valet av oljefyllt elmer icke ändå landa på att "det är en smaksak" vilket ju är känns bra för mig som lekman.
Tack alla för era värdefulla feedback!
Mvh
Alle
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Tror inte du kommer att bli besviken då du skrev att de skulle först användas i källare som lätt kan uppfattas rå och fuktig. Ett trögt värmesystem som exempelvis ett oljeelement är att föredra för den termiska komforten som delvis består i hur vi uppfattar det med drag. värme och fuktighet.
 
Grattis till ett bra beslut!
Jag gjorde samma val för 15-16 år sedan och har aldrig haft anledning att ångra beslutet.

Efter några år blev det fel på termostaten på ett av elementen, med det fixade en elfirma för et par hundralappar.
 
Värdefullt att ni delar med era erfarenheter! Kanske med risk att upplevas som tjatigt men jag tänker återkomma och berätta hur det blev när elementen väl är monterade och i gång. Men först måste jag hitta en bra målare som tar hand om väggarna men det är ett annat ämne :)

Alle
 
Fortsätter på den här tråden...

Har fått svar på några av mina frågor men funderar också på detta...

Har idag direktverkande el som inom kort ska kompletteras med en luftvärmepump.
Om man köper ett modernt el-element, gör det något om man täcker över det eller är det precis som "dåtidens" element som "må ikke övertekkes"?
 
Det normala är att man inte får övertäcka elradiatorer. Risken är troligen lite lägre för brand, men de blir överhettade även om de är moderna.
 
Staffans2000
Ei saa peittää .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.