Hej.

Jag har lite snickerimaskiner i mitt garage där jag snickrar och sågar i mindre skala.
Efter lite eftertanke så tänker jag att jag verkligen borde ha nån typ av ventilation för att få bort det skadliga sågdammet.

Men vad?

Jag tänkte först en kanalfläkt, men läste lite i forumet att många rekommenderade en luftrenare istället.

Men en luftrenare som tar dom små skadliga partiklarna ligger på ca 10.000:- verkar det som och ligger kanske lite över vad jag hade tänkt.

Min fundering är helt enkelt om det är tillräckligt bra med bara en kanalfläkt som kanske flyttar 400-500m3 i timmen?
Kommer den att transportera ut det skadliga dammet?

Garaget rymmer ungefär 100m3 luft.

Jag har dammsugare kopplade till dom flesta maskinerna men inte alla.

Dammsugarna tar ju inte heller 100% av det fina dammet.

Mycket tacksam för all hjälp! :)

Mvh
 
E
Jag skulle rekommendera dig att skaffa en spånsug med patron filter istället för tygfilterpåsen. En sån uppsättning kräver nästan en cyklonavskiljare för att inte sätta igen filtret med detsamma.

Som frånluft ut ur garaget kan du sätta en väggfläkt, typ Östberg kv, eller kanalfläkt om du har befintliga kanaler.
 
Tack för svaret.

Har sett att många pratar om spånsug istället också, och förstår att den flyttar mycket mer luft snabbare.
Men den låter ju också mycket mer och tar mycket mer plats.
Men ska spånsugen bara stå där i hörnet och suga luft eller menar du att jag ska koppla den till mina verktyg?

Ska jag koppla den till mina verktyg så behöver jag ju en jäkla massa slang och reduceringar för att få ihopa det.
Plus att den suger väl inte bättre från verktygen än vad mina befintliga dammsugare gör? Så då kommer det ju fortfarande yra runt damm i lokalen.
 
Redigerat:
Johanh82 skrev:
Men ska spånsugen bara stå där i hörnet och suga luft eller menar du att jag ska koppla den till mina verktyg?

Ska jag koppla den till mina verktyg så behöver jag ju en jäkla massa slang och reduceringar för att få ihopa det.
Plus att den suger väl inte bättre från verktygen än vad mina befintliga dammsugare gör? Så då kommer det ju fortfarande yra runt damm i lokalen.
Den ska kopplas till snickerimaskinerna för att fungera som det är tänkt. En spånsug har mångdubbelt större luftflöde än en dammsugare och är därför bättre på att föra bort de mängder av spån som genereras från stationära sågar, fräsar och hyvlar. För handhållna verktyg som slipmaskiner är normalt en grovdammsugare bättre. För mindre stationära maskiner kan en bra dammsugare också fungera hjälpligt.

Så det beror på hur din maskinpark ser ut?
 
Det som jag använder kontinuerligt är minfestool ts55 sänksåg och min kap girsåg som båda är kopplade till dammsugare men det dammar ändå så pass mycket att det känns som skadligt att vistas i.
Har även en mindre hyvel och en fräs som inte använda så ofta.

Min tanke är ju att en kanalfläkt från tex soliduct med kapacitet på ca 500m3/h
Transporterat bort det här fina dammet som yr i lokalen vid sågning även om jag har dammsugarna kopplade till handmaskinerna.

Men så är det kanske inte?
 
Johanh82 skrev:
Det som jag använder kontinuerligt är minfestool ts55 sänksåg och min kap girsåg som båda är kopplade till dammsugare men det dammar ändå så pass mycket att det känns som skadligt att vistas i.
Har även en mindre hyvel och en fräs som inte använda så ofta.

Min tanke är ju att en kanalfläkt från tex soliduct med kapacitet på ca 500m3/h
Transporterat bort det här fina dammet som yr i lokalen vid sågning även om jag har dammsugarna kopplade till handmaskinerna.

Men så är det kanske inte?
Jo, en utsugsfläkt tar sannolikt bort fler partiklar ur luften än en spånsug som står och brummar i hörnet utan att vara kopplad till maskinerna.

Sänksågen har nog redan så bra dammuptagning du kan hoppas på kopplad till en bra dammsugare. Fräsen sprider nog minst damm då den är monterad i bord med smart konstruerade utsug kopplade till dammsugare. Kapger däremot är duktiga på att sprida damm även med utsug tillkopplat så där måste det till andra åtgärder, tex en större box som delvis omsluter sågen och där större delen av dammet hamnar. Sök på Youtube för idéer kring "mitre saw station".
Ett annat sätt att minska dammet är att i större utsträckning använda handverktyg istället för elverktyg.

En tumregel är att det alltid är effektivare att stoppa dammet vid källan, när det väl spridit sig i rummet är det svårare och skadan är delvis redan skedd.

Skadligheten beror också på typen av damm; tex är furu mindre skadligt än mdf och andra skivmaterial med stor andel lim. Ek och många exotiska träslag är också sämre.
 
Redigerat:
Har precis köpt en Metabo KGS 254 Plus kap/girsåg för att jag tyckte att den verkade ha väldigt bra dammupptagning med sina dubbla spånsuguttag. Men nu när jag har den är jag inte imponerad. Dammar ganska bra tyvärr :(
Och bygga nån slags låda runt den känns inte riktigt som ett alternativ då jag vill ha den någorlunda flyttbar.

Skönt att höra att furu inte är lika farligt iaf då det är det jag jobbar med ;)
 
Johanh82 skrev:
Har precis köpt en Metabo KGS 254 Plus kap/girsåg för att jag tyckte att den verkade ha väldigt bra dammupptagning med sina dubbla spånsuguttag. Men nu när jag har den är jag inte imponerad. Dammar ganska bra tyvärr :(
Och bygga nån slags låda runt den känns inte riktigt som ett alternativ då jag vill ha den någorlunda flyttbar.

Skönt att höra att furu inte är lika farligt iaf då det är det jag jobbar med ;)
De lösningar jag sett har haft sågen flyttbar, nackdelen har varit att de tar mycket plats. Du kan ju testa med ngt enkelt, typ flyttkartong&gaffatejp och se om det blir bättre.

Själv använder jag sällan kapgersågen utan sågar hellre med manuell gersåg, handsåg, bordssåg eller med sänk/cirkelsåg på skena med vinkelinställning då den sågen har bättre dammupptagning :)
 
Redigerat:
Ja manuell sågning är väl att föredra, men det är ju så smidigt och snabbt gjort med kapgirsågen som står där inkopplad och klar ;)

Jag beställde ett kit med 160mm kanalfläkt från soliduct igår. Hoppas det blir bra :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.