29 819 läst · 19 svar
30k läst
19 svar
Hur får man bort tjärbeläggningen inuti skorstenen?
Sida 1 av 2
Jag har bekymmer med att det har fastnat en tjock svart hinna längs väggarna i mina rökkanaler.
Jag testade att köpa en "skorstensrensare" från Clas Ohlson men det verkade mest vara bortkastade pengar.
Det hela började med att jag satte dit en dragegulator på förbindelsekanalens gavel för jag ville få ner de hiskeligt höga rökgastemperaturerna jag hade tidigare. Då kunde man inte ens "dutta till" med handen på kanalen utan att bränna sig. Nu kan man nääääästan lägga handen på den när man eldar men bara nästan.
Det är precis som att någon har sprutat bodyspray inuti rökkanalerna och det lossnar inte med skorstensriset heller.
Jag har en idé om att sätta tillbaka den ordinare luckan på kanalen och sen bränna några liter diesel med oljebrännaren för att få upp temperaturen i skorstenen så att tjäran förhoppningsvis "kokar" bort.
Jag testade att köpa en "skorstensrensare" från Clas Ohlson men det verkade mest vara bortkastade pengar.
Det hela började med att jag satte dit en dragegulator på förbindelsekanalens gavel för jag ville få ner de hiskeligt höga rökgastemperaturerna jag hade tidigare. Då kunde man inte ens "dutta till" med handen på kanalen utan att bränna sig. Nu kan man nääääästan lägga handen på den när man eldar men bara nästan.
Det är precis som att någon har sprutat bodyspray inuti rökkanalerna och det lossnar inte med skorstensriset heller.
Jag har en idé om att sätta tillbaka den ordinare luckan på kanalen och sen bränna några liter diesel med oljebrännaren för att få upp temperaturen i skorstenen så att tjäran förhoppningsvis "kokar" bort.
så klart brukar antingen du eller sotaren göra rent skorstenen eller??EPG skrev:Jag har bekymmer med att det har fastnat en tjock svart hinna längs väggarna i mina rökkanaler.
Jag testade att köpa en "skorstensrensare" från Clas Ohlson men det verkade mest vara bortkastade pengar.
Det hela började med att jag satte dit en dragegulator på förbindelsekanalens gavel för jag ville få ner de hiskeligt höga rökgastemperaturerna jag hade tidigare. Då kunde man inte ens "dutta till" med handen på kanalen utan att bränna sig. Nu kan man nääääästan lägga handen på den när man eldar men bara nästan.
Det är precis som att någon har sprutat bodyspray inuti rökkanalerna och det lossnar inte med skorstensriset heller.
Jag har en idé om att sätta tillbaka den ordinare luckan på kanalen och sen bränna några liter diesel med oljebrännaren för att få upp temperaturen i skorstenen så att tjäran förhoppningsvis "kokar" bort.
Du har helt enkelt för låg rökgastemperatur och/eller för dålig förbränning vilket gör att tjära kondenserar på insidan av skorstenen.
Det som riskerar att hända om du nu åter ökar rökgastemperaturen är att tjäravlagringarna smälter och rinner ner längs skorstenens insida för att sedan klumpa ihop sig någon stans där det är lite kallare, vid en bjälklagsgenomgång eller så. Då blir pipan smalare där vilket på sikt kan leda till soteld som i sin tur smälter mer tjära, som rinner ner och totalt proppar igen pipan. Dessa soteldar är de farligaste då de lokalt kan ge väldigt höga temperaturer under lång tid. De kan dessutom vara riktigt besvärliga att släcka då man på ett kontrollerat sätt måste få bort tjärproppen.
Ta hem en sotare som dels sotar skorstenen och dels hjälper dig att ställa in förbränning och drag. De har mätinstrument för att få detta rätt. Handen är en mycket olämplig termometer för att mäta rökgastemperatur, för när man inte bränner sig längre så är det för kallt.
Det som riskerar att hända om du nu åter ökar rökgastemperaturen är att tjäravlagringarna smälter och rinner ner längs skorstenens insida för att sedan klumpa ihop sig någon stans där det är lite kallare, vid en bjälklagsgenomgång eller så. Då blir pipan smalare där vilket på sikt kan leda till soteld som i sin tur smälter mer tjära, som rinner ner och totalt proppar igen pipan. Dessa soteldar är de farligaste då de lokalt kan ge väldigt höga temperaturer under lång tid. De kan dessutom vara riktigt besvärliga att släcka då man på ett kontrollerat sätt måste få bort tjärproppen.
Ta hem en sotare som dels sotar skorstenen och dels hjälper dig att ställa in förbränning och drag. De har mätinstrument för att få detta rätt. Handen är en mycket olämplig termometer för att mäta rökgastemperatur, för när man inte bränner sig längre så är det för kallt.
Att montera en dragex (som det tydligen handlar om) på rökröret var det enda man kunde använda för att få ner rökgastemperaturen till laglig nivå i de gamla kombipannorna. Sekundärluftsintaget i den övre luckan verkade mer som dekoration än som funktion. Kanske är det lika i denna panna? Tjära innehåller mycket energi som borde komma huset tillgodo
Jag vet att min gamla kombipanna är gammal och ineffektiv men just nu handlar det bara om att överleva vintern men när värmen kommer så ska skiten ut men innan en annan panna (pellets) letar sig in i mitt pannrum så vore det ju bra att få dän tjäravlagringarna.
Jag har till och med fixat en fläkt som blåser in luft i källaren så syrebrist lär inte vara något problem utan det är i så fall dragexen som sänker rökgastemperaturen för mycket.
Jag har en rökgastermometer men dessvärre så finns det inget fäste för den sen jag monterade dragexen.
Jag har till och med fixat en fläkt som blåser in luft i källaren så syrebrist lär inte vara något problem utan det är i så fall dragexen som sänker rökgastemperaturen för mycket.
Jag har en rökgastermometer men dessvärre så finns det inget fäste för den sen jag monterade dragexen.
Nej, enklare än så.
Se till att han en riktig glöddbädd, släng in ett antal bitar (kanske nån dm2) med härlig gammaldags förszinkad plåt. Du kommer att se blå/purpurfärgade lågor. Tjäran på väggarna blir vitaktig och hård.
Se till att han en riktig glöddbädd, släng in ett antal bitar (kanske nån dm2) med härlig gammaldags förszinkad plåt. Du kommer att se blå/purpurfärgade lågor. Tjäran på väggarna blir vitaktig och hård.
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg