Hej, vi ska renovera badrummet och vi har lite svårt att bestämma oss för antingen vitt blankt kakel eller vitt matt kakel. På golvet ska vi ha grått mattkakel i 20x20. Vad tycker ni? Vitt blankt eller matt kakel på väggarna?

tror ni det blir mycket mörkare och dystert i badrummet med de matta eftersom de har en superliten grå/beige nyans?
 
Redigerat:
Blankt!

Gör det mycket enklare att hålla rent tror jag.
 
Stort eller litet badrum? Skiten syns mindre på matt, vet ej om det är svårare att hålla rent.
 
Ganska litet, 5kvm, dock så finns badkar osv i badrummet.
 
Inte så litet, jag skulle tagit matt, blanka i mindre badrum.
 
En fråga till, tror ni blankt kakel får badrummet att kännas större?
 
Vi kör på matt för att det är fint. 4kvm.
 
Jag valde matt. Skiten syns mindre, känns mer tidlöst och i mitt tycke snyggast.
 
BirgitS
Andreas42 skrev:
En fråga till, tror ni blankt kakel får badrummet att kännas större?
Jag tycker det.
 
Se badrummet som en helhet, Beroende av utformning, storlek, fönster, placering av inredning, färger och framför allt belysning. T.ex. blankt vitt kakel reflekterar ljus bättre än matt/mörkt så beroende av vad man väljer ska man tänka till vid med belysning. Även vad ni väljer för inredning och färg på den.
Det bästa är om du besöker några olika butiker med visningsmiljö för att få en känsla, behöver inte vara identiska färger/nyanser men det ger dig en föraning om du det kan bli i ditt badrum.
Matt/mörkt kan kompenseras med anpassad belysning utifrån de förutsättningarna. Rengöringsmässigt är det inte så stor skillnad, det är fogarna som blir skitiga så vita/ljusa är känsligare än mörkgrå. Men även mörkgrå kan få kalkavlagringar i duschdelen.
 
  • Gilla
MatsB1
  • Laddar…
När jag tittat på vitt kakel i affären upplever jag att de matta lättare blir repiga. Sett flera matta repiga plattor men ingen blank. Någon som har erfarenhet i praktiken av detta?
 
Vi har haft 16 badrum senaste 30 åren (flyttade ofta).
Olika klinker och kakel.
Bäst (för oss) visade sig vara ljusa blanka kakel på väggar. Något mörkare halvmatta klinker på golvet. Ej vita fogar.
Det gör att utrymmet är lättare att hålla rent, väggar rispas inte så lätt och det ser betydligt större ut.
Så ska vi ha det i nästa hus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för alla svar, bor i lägenhet så inget fönster i badrummet. Vi kommer ha spotlights i taket + en vanlig lampa så jag tror det kommer bli ganska ljust. På golvet kommer vi ha matt mörkgrått kakel och vi ska ha badkar. Spegeln kommer vara vit trä och resten av all inredning som t.ex. krokar osv. kommer vara krom silver. Nu har ni er iallafall en liten bild av hur det kommer se ut och kanske har lättare att tycka till.
 
Redigerat:
Vi valde blankt kakel. Jag frågade en inredningsarkitekt när jag ändå hade henne på tråden, och hon menade att blankt passar hos oss för att det är ett gammalt hus (förr i tiden fanns inte matt kakel, så det får badrummet att kännas modernt, om jag förstod det rätt).
 
Matt eller blankt kakel är ju huvudsak en smaksak. Blankt vitt kakel upplevs oftast som något blåare i tonen än matt vitt. Blankt kakel är nog något mer motståndskraftigt mot slitage än matt, men i ett vanligt badrum hemma ska det inte spela någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.