...men grejjen är ju att det inte behöver bli rent. När du hettat upp en stekpanna är eventuella bakterier tvärdöda.
Hade gjutjärnspannor varit en hygienisk risk hade vi i vårt sönderreglerade land garanterat haft ett förbud för dem.
 
  • Gilla
Haga1984 och 1 till
  • Laddar…
M
snowjim skrev:
Så gott som alla gjutjärn jag känt på har en skrovlig yta. Även om ett gjurtjärn ser rent ut så lär den ha en hel del material kvar från förra matlagningen i sina porer annars hade non stick aldrig fungerat.

Det är möjligt att gjutjärn trotts det är hälsosammare men det blir aldrig så rent som ex en (HEL)teflonpanna.
Alltså - det beror ju på hur man ser det. Fine att den kanske har lite mer bakterier på sig än en teflonpanna medan den ligger i skåpet, men så fort du har satt den på spisen så är det på sin höjd lite kolpartiklar kvar och den är definitivt dundermegasteril innan du lägget i din mat :)

Men mängden bakterier är nog ytterst marginell då man (bör) diska av den med borste i hett vatten efter användning.
 
Absolut jag tror inte häller att det finns några bakterier att prata om så länge som järnet hättas upp rejält. Men även när vi rengjort järnet som tänkt så har det hänt att smak har taget sig från en rätt till en annan.

Just det där med sot tyckt vi aldrig bli av med från våra gjutjärn, torkar man järnet innan man ska använda det så finns det så gott som alltid sot där. Troligen har järnet inte blivit helt rent från förra omgången men jag vill inte påstå att vi slarvar med rengöringen, snarare tvärtom.

Denna tråden handlar dock inte om vilka järn som är bäst, de har alla sina fördelar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
snowjim skrev:
detta fungera bra för att bränna in pannan men som man kan se på denna bilden så ser det inte så bra ut
Oj, du måste eldat mycket olja! Kanske en sats med köttfärssås kan rengöra den?

Tror du har använt för mycket olja och för hög värme. Om du vill få den brun skall du fukta en trasa med olja som du gnider in pannan med. Du skall alltså inte måla pannan med olja. Oljan blir brun när den oxiderar på medelvärme.
 
E
Jag har haft min de Buyer pannkakspanna i ett par år nu. Har mest använt den till pannkakor, men på senare tid har Fiskarspannan (favoriten sen många år tillbaka) verkligen börjat sjunga på sista versen, så pannkakspannan åker fram då och då till annat än bara pannkakor.

Jag gjorde ingen inbränning annat än en ryggbiff när den var ny. Jag diskar den alltid med svamp och diskmedel. Ett par droppar rapsolja som torkas runt och bort med hushållspapper är det enda som händer med den innan den får parkera till nästa gång. Repig och dan, och med kastrullspår. Men herrejösses vilken fröjd det är att steka med den.

Använd de Buyer stekpanna med repor och bruksspår på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har en kolstålspanna som morfar hade med sig hem som krigsbyte från Sovjet.
Vi sköter den på samma vis som de gamla gjutjärnspannorna. Svårare än så är det inte. Vi diskar den varma pannan med diskborste under rinnande varmvatten direkt efter användning. Ungefär en gång i året brukar vi diska med litet diskmedel och sedan steka någonting i smör så den blir flottig igen.

Den ena gjutjärnspannan står det förresten Oravais på.
Oravais masugn och gjuteri lades ned 1867 så den har hängt med några generationer. Bra grejor skall man inte byta ut innan de är uppnötta.
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
De Buyer är behandlad med bivax från tillverkningen, det måste bort först – annars kan resultaten bli oberäkneliga... Mycket varmt vatten, alternativt skrubba rejält innan första instekning är tricket.

Jag har flera De Buyer och har stekt in dem på lite olika sätt, en av dem med potatisskal i någon instruktion jag hittade... Gemensamt för dem är dock att alla blivit väldigt bra – favoritpannor helt enkelt.
 
Flera här skriver ju om att inget fastnar i deras DeBuyer pannor. Det fastnar som sagt lite i våra ibland. Det kanske är så att vi ska försöka bränna in dem på nytt.

Vad har ni använt för olja när ni gjort detta? Vi har bara kört med rapsolja som vi använder till matlagningen?
 
mexitegel skrev:
Det fastnar som sagt lite i våra ibland. Det kanske är så att vi ska försöka bränna in dem på nytt.
Om pannan är för het eller för lite olja används kanske det har bränt fast. Behandling med potatisskal rekommenderas här: https://youtu.be/-suTmUX4Vbk?t=2m2s
 
Har i en annan tråd visat min 32 cm paellapanna. Fungerar utmärkt för pannkakor.
32 cm paellapanna på spis med stekt pannkaka, upplagda pannkakor på fat i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fungerar även utmärkt till pajer, pannpizza, rösti etc. Har ytterligare 4 kolstålspannor. Webhallen säljer ibland de Buyer till halva priset.
 
Kan man ogilla ett inlägg? :D
För 5 minuter sedan så satt jag och blev sugen på pannkakor och så postar du ett sånt inlägg! :D :p Nu måste jag ju skynda mig hem och steka :)
 
Såhär ser pannan ut efter lite stålull :

kiVTKTr.jpg
http://i.imgur.com/kiVTKTr.jpg

Bättre än så blir det tyvärr inte.

Så vad gör jag nu med den? Ska jag hoppa över att steka in den? Annars vet jag som sagt att steka salt, smeta in i olja och bränna pannan i ugnen fungerar utmärkt för gjutjärn.

Vet att pannan kommer med biwax och jag skrubbade den ganska friskt innan första användningen, kan dock inte påstå att jag såg något som trillade av.
 
Emil_K skrev:
Jag har haft min de Buyer pannkakspanna i ett par år nu. Har mest använt den till pannkakor, men på senare tid har Fiskarspannan (favoriten sen många år tillbaka) verkligen börjat sjunga på sista versen, så pannkakspannan åker fram då och då till annat än bara pannkakor.

Jag gjorde ingen inbränning annat än en ryggbiff när den var ny. Jag diskar den alltid med svamp och diskmedel. Ett par droppar rapsolja som torkas runt och bort med hushållspapper är det enda som händer med den innan den får parkera till nästa gång. Repig och dan, och med kastrullspår. Men herrejösses vilken fröjd det är att steka med den.
Intressant, det har alltid annars varit en väldigt bestämd åsikt om att man inte får använda diskmedel i dessa pannor då det förstör non-sticky ytan.
 
Vi har som sagt både gjutjärn och kolståls pannor nu och iallafall gjutjärnen fungerar utmärkt men trotts det använder vi teflon pannorna klart mer. Anledningen är att de är mycket enklare att rengöra, enklare att hantera och man behöver mer eller mindre ingen olja/smör. När vi kör gjutjärn så märks det på maten ganska markant att man fått använda mer olja/smör.
 
Det här blev en dyr tråd för mig att läsa, en De Buyer 32cm beställd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.