Utländsk byggarbetskraft kräver ofta mycket mer av dig som uppdragsgivare. Du bör vara påläst om alla berörda byggnormer och veta hur du vill att det ska utföras. Då, med lite tur att det är rätt folk också, så kan du få ett billigt och riktigt bra jobb.


Och....
heimlaga skrev:
Som vi alla vet så leder anlitande av utländska låglöneföretag till att de småningom konkurrerar ut inhemska.
Det där är en verklighet som många yrkesgrupper lever med. Inom IT branchen kan personer med civilingenjörsutbildning eller motsvarande många gånger bara debitera timkostnad som en elektriker. Detta p g a Indisk prisdumpning till 150:- / tim

Lika bra att vänja sig vid reglerna som råder på en s k avreglerad marknad vad man än tycker om det. Annars får man driva det politiskt.
 
Ett tips du kan få av mig är att du besöker ngt projekt av de som lämnar offerter till dig.
Då kommer du se på arbetsplatsen vilken typ av ordning de har, vilka vertyg de har och vilken finish de väljer att ha.
Samt kan du småprata med gubbarna och höra hur jargongen går utan att du talar om att du funderar på att anlita dem.
Det är det bästa kvittot du kan få faktiskt. Magkänslan stämmer oftast till 100% =)
 
Redigerat:
Tokslut skrev:
precis, 100.000kr när det gäller husbygge är ju parkeringspengar.
Var försiktig med procenttänkandet. 100 000 kr är 100 000 kr oavsett sammanhang. För 100 000 kr kan man t ex köpa sig en ganska trevlig bil eller resa jorden runt med sin fru. Jag förstår att TS är sugen på att spara in sådana pengar. Om det är en bra besparing i det här sammanhanget har jag dock ingen aning om.
 
Har varit på många bygge med utländsk arbetskraft,vill bara säga att det skiljer i utförande jämfört med svenska snickare,titta inte bara på priset,du kanske vill ha något mer gjort om några år ?då är det alltid bra att ha någon form av kontinutet,och service i närheten där du bor.Stefan
 
Vreta Kloss skrev:
Var försiktig med procenttänkandet. 100 000 kr är 100 000 kr oavsett sammanhang. För 100 000 kr kan man t ex köpa sig en ganska trevlig bil eller resa jorden runt med sin fru. Jag förstår att TS är sugen på att spara in sådana pengar. Om det är en bra besparing i det här sammanhanget har jag dock ingen aning om.
ja, en bergrumsparkering lär vara dyrare att bygga! :p
 
E
Det ligger nog en del sanning bakom ordspråket "If you pay in bananas, you will get monkeys"
 
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
Som många andra skriver är 100 kkr i samband med ett husbygge för lite besparing för den risk det innebär. Risken är också stor att du får minst 100 kkr mindre betalt den dagen du ska sälja huset.

Om det ändå är intressant tror jag också att det finns en risk att banken inte kommer att bevilja lån om du bygger ett hus med en polsk byggfirma?

/Krille
 
Vi är mitt i ett byggprojekt där vi låtit ett Svensk aktiebolag med nysvenska polska arbetare uppföra enplans stenhus på 400m2 och allt har flytit på bra.
Referenser är viktigast om man inte känner till företaget det gäller även svenska företag med svensk arbetskraft.
Var noga med alla kontroller och anlita en bra byggkontrolant.
Skriv ett ordentligt avtal med entreprenören
 
Jag byggde med en "rejäl" svensk firma som var mycket dyrare för att få bra kvalitet. Mitt hus är snett och skevt, det läcker in i panelen, vattnet fryser om det blir under minus 5 grader, osv... listan är lång.
Det är snart fyra år sen huset var "klart" och de har fortfarande inte ens åtgärdat punkterna från den korrupta besiktningsmannen.
Fina garantier m.m. och den svenska yrkesstoltheten det skrivs om här är inte värt ett skit, inte i Stockholmsområdet i alla fall. Gå på känslan och besök de som verkligen ska snickra på ditt hus på plats där de jobbar, inte med chefen som sen inte kommer att vara på plats. Svensk eller inte, undvik storsnackare i för stora svarta suvar.
/Men jag är inte bitter 😣
 
  • Gilla
nyfiken11
  • Laddar…
Jag har byggt flera hus med svenska firmor, och även några med estniska, lettiska, och polska. Det har varit fantastiskt bra och prisvärt och god ordning i några av fallen och även motsatsen, oavsett nationalitet. Gör en uträkning på vad ditt hus kommer kosta under ca 20 år. Tomt, byggkostnad, energikostnad, driftskostnad, lån. Troligen får du då en bättre orientering om hur du ska prioritera. Är 100 tusen mycket eller lite pengar i sammanhanget. Åk och titta på referensprojekt, hälsa på personalen, gå på din magkänsla. Ett bygge som spårar ur (Byggfel, byggfusk, konkurs, vattenskador, murar eller grunder som sprickor osv. ) kommer garanterat ge dig grå hår och sömnbesvär under flera år. Så välj med omsorg. Satsa på kvalité och krymp huset om du inte får ihop kalkylen.
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
Viste dom inte att man enkelt kan justera hur djupt spiken ska slås in med en spikpistol så blir jag inte imponerad av deras kunskaper. Det är ENKLARE att få spiken i "rätt" position med spikpistol än att handspika, i alla fall om man har en spikpistol av bra kvalitet vilket man får tro att proffs har.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag har själv byggt ett parhus i Göteborg med polska snickare. Mycket eget engagemang och kontinuerlig uppföljning då bygget gick på löpande.

Jämfört med de offerter från välkända svenska hustillverkare jag fick så är jag säker på att jag byggt ett hus med högre standard och finish till ett mycket lägre pris. Bra och driftiga med bra verktyg. Definitivt värt det.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Det visste dom. Men jag har då än inte sett någon snickare som fixar AMAns krav på spikinslag med en pistol, inte med det sagt att dom inte finns. Däremot har de flesta besiktningsmän (dock inte alla) insett att man få accepter visst inslag till förmån för rationellare produktion.

Var för övrigt ner till fabriken när dom tillverkade blocken. Då gick en kille före med pistolen och sköt spiken med 1 cm utstick sedan gick en annan och handjagade det sista.
 
elmont skrev:
Viste dom inte att man enkelt kan justera hur djupt spiken ska slås in med en spikpistol....
Jobbar med spikpistol dagligen och kan helt enkelt förklara varför man aldrig kan få exakt strykande huvud mot panelen med pistolspik. Varje bräda och varje regel är olika hårda, ibland skiljer det mycket, ibland lite mellan varje slag. Du kan ställa in och skjuta 5st helt perfekt, och sen kommer det 3 på rad som antingen går för djupt eller för högt.
Så det spelar ingen roll att våra pistoler kostar 10.000kr styck när det är brädornas skiftande hårdhet som styr genomslaget i slutändan.
Det enda man kan göra för att få det lika pefekt som handspikning men ändå hålla ett högre temo är att ställa in så att spiken stannar ca 10mm från panelen och sen går en gubbe gå bredvid och handspika sista centimetern.

Personligen tycker jag att panel alltid ska handspikas, men när priset är som det är per timme som väljer många kunder ändå att det ska maskinspikas. Det gör stor skildnad i pris, men inte alls lika snyggt på långa vägar. Förstår dock kunderna som hellre går på hastighet iställer för estetik.
 
Redigerat:
  • Gilla
Beckborg och 1 till
  • Laddar…
När man handspikar slår man med det sista slaget ihop lock och bräda så att det blir tätt. Spikmaskinen slår i spiken utan att virket slås ihop med glipor som följd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.