Vi håller på att renovera ett badrum och har tänkt sätta in avstängningsventiler till tvättstället. Jag tog för givet att det var 10 mm och köpte sådana ventiler. Nu verkar det som att rören är strax under 10 mm. mellan 9 och 9,5 mm. Har det funnits rör som är strax under 10. Installationen är med största sannolikhet från 1970. Jag vet inte om jag törs testa att sätt dit ventilen som har klämringskoppling.

/Mats
 
Det är säkert ett 3/8" rör. ca 9,5mm. Chansa inte på att sätta dit med 10 mm klämring. Det borde finnas en adapter att köpa.
 
Oj vad snabba svar.

Ja 9,5 är det. Men nu löste sig det problemet. Röret var skarvat med ett 10 mm rör en dm från golvet. Det syntes inte så väl så jag upptäckte inte det först. Rören var ihoplödda med varandra med en lite kona på ena röret. Ser inte så säkert ut. Nu har jag satt ventilen där i 10 mm rören.

Nu till nästa problem vid en skarv längre upp där det sitter en märkligt klämkoppling med en gummipackning istället för kona. Skulle behöva en ny packning dit men vet inte hur jag ska hitta en sådan? Jag har testat att skruva på vattnet med den gamla och det är tätt men törs inte lita på det. packning var ganska grynig om man säger så nu få ventilen vara stängd.

Jag behöver ta bort tvättstället tillfälligt när jag håller på med väggen. Sedan när rummet är klart ska det dit ett nytt tvättställ och då drar jag ett nytt rör nerifrån golvet där ventilen sitter och upp till tvättstället. Usch vad nervös man blir när man ser hur en del saker i gamla hus är gjorda. Men det kanske är dom det ska med den tidens sätt att göra det.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.