Hej!

Jag har ett gäng gamla solfångare som jag tror tidigare ägare köpte för att värma varmvatten med, men aldrig monterade. Dessa har legat ute oskyddade i över 10 år.

Finns det något värde eller verkningsgrad som är vettig i dem, eller är det bara att kassera när de är så gamla och dessutom legat ute?

Tacksam för kvalificerade gissningar.

Robert
 
Solfångare för att tillverka varmvatten, de monteras ju utomhus. Klart tål de utomhusklimat hetta på sommaren och sträng kyla på vintern.

Sedan kan det vara en annan sak om de inte varit ansluta till någon rörledning. De kanske inte har haft någon solarvätska(propylenglykol-vattenblanding) i rörslingan i dem och då kan de klart ha frusit sönder. En solarfångare skall hålla ca 40 år på taktet i kyla och hetta.
 
Tack för svaret! Ja de har legat omonterade och öppna sen inköp, så risk finns att de har frusit/rostat sönder. Blir nog återvinningen tyvärr.
 
Bara att trycka slingorna i dom så ser du om dom är körbara. det är kopparslingor i dom, rostar mkt lite..
 
Jag tror inte att de där solfångarna är särskilt mycket sämre än nya. Det är ju ingen avancerad teknik utan bara rörslingor som man pumpar vätska igenom. Och koppar rostar som sagt väldigt lite. Och skulle du få ett litet läckage är det nog inte hela världen. Provtryck, putsa glasen och montera upp säger jag.
 
Ah, bra tips, tack! Ska testas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.