När vi letade hus hade vi inget lånelöfte innan, eftersom villkoren skiljer sig så pass mycket åt beroende på vilken fastighet det var vi ville buda på. Vi hade vissa riktvärden att gå på, som månadskostnader och maxpris. Men lånelöfte fick vi skriftligen först när det började bli riktigt hett.

Vet inte om det är vanligt att man får ett "generellt" lånelöfte dock. Vi fick olika för respektive hus.
 
Andy78 skrev:
Man undrar ibland hur många av buden som är fakebud eller lagda av budgivare som inte har lånelöfte.
Sannolikt många fejkbud... Såsom det sett ut har det väl varit helt säkert att göra så, iallafall om det är minst 2st ytterligare budgivare...
 
Andy78 skrev:
Man undrar ibland hur många av buden som är fakebud eller lagda av budgivare som inte har lånelöfte.
Mäklaren kollar upp om budgivare har pengar/lånelöfte. När vi själva gick 50.000 över lånelöftet fick vi visa att vi hade dom 50" innan hon tog budet.
Lite utanför ämnet, men vi hade 35 spekulanter på visningen igår, helt sjukt.
Ny visning i kväll.
 
Första budet kom här nu, det var 200" under utgångsbud.
 
7 minuter senare kom ett bud på utgångspriset, 1 minut efter det 105" över utgång.
 
Tycker inte det alls är konstigt OM man vet att det är ett hus iett attraktivt område och att det troligen kommer sticka iväg i pris ovanför utgångsbudet.

Visst är det en liten risk, om det inte skulle komma några andra bud, men troligen är den budgivare erfaren och har tittat på andra hus som stuckit iväg i området så det är en taktik för att få bort "småbudarna" och "Fyndarna" tidigt

/K
 
S
Det kan ju vara så att spekulanterna också läser denna sajt (kan räcka med att googla ditt namn). Jag skulle hålla låg profil och sitta ner i båten tills budgivningen är klar...
 
Jag gjorde det. 50kkr över utgångspris.
Varför?
Jag hade budat en del på hus (mitt första husköp) och förlorat varje bud där jag varje gång la budet under utgångspris, varpå det varje gång gick över min gräns för högsta bud. Förlorade varenda en, möjligtvis för att jag var gång försökte få det billigare. Jag tröttnade, det är faktiskt ett hus jag försöker köpa och inte en bok på Ebay.
Så sista gången jag budade på ett hus, så gick jag en runda i kåken på visningen och kände att "xxx kr, det är vad jag kan tänka mig betala max för detta hus".
Morgonen dagen efter så ringde jag in till mäklaren och sa att detta är det jag ger för huset.
Samma dag skrevs köpeskontraktet.

Hade det blivit budgivning, om ens någon hade lagt 5000kr över mitt bud, så hade jag då helt enkelt inte budat över den personen. Jag lade mitt maxbud för huset som första och enda bud.
Ingen aning om detta var anledningen varför jag fick huset, eller om det helt enkelt var för att det var byns föredetta alkoholists son som sålde kåken som dödsbo och ingen annan ville helt sonika ha kåken för folk hade tro om att den var rejält nedsunken.
 
Off-topic, men det hoppas jag att ni kan ta :D

Kul tråd och alla förstår naturligtvis vad som menas, men det heter ge ett bud, bjuda på något och bjudit på något. Att "buda över person x" innebär något helt annat som inte har med fastighetsaffärer att göra ;) :D
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Snurrespratt skrev:
Det kan ju vara så att spekulanterna också läser denna sajt (kan räcka med att googla ditt namn). Jag skulle hålla låg profil och sitta ner i båten tills budgivningen är klar...
Det är öppen budgivning, finns på nätet.
Efter 1,5 tim var det 1 miljon över utgångspris 😲
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
Det beror väl helt på området och hur man bedömmer att trycket på objektet kommer att vara och hur mycket man vill ha huset!.
Vårt hus ligger i ett område som är väldigt attraktivt och husen säljs snabbt. Det var det perfekt objektet för oss och vi visste att det kommer att vara många intressenter. Vi ringde mäklaren och kom med på hennes förhandsvisning (inte utskriven på hemnet). Redan på den var där nog tio spekulanter. Efter att ha titta på huset var vi helt övertygade om att det var vad vi var ute efter. Ringde mäklaren några timmar senare och lade ett bud som var 350k över utgångspriset. Vi ville verkligen trycka till och samtidigt visa säljaren att vi ville ha huset och var beredda att betala för det. Vi var inte intresserade av någon utdragen budgivning. Ett bud hade redan kommit in som senare visade sig vara 100k UNDER utgångspriset, vilket säljaren inte gillade. Vi skrev på på förmiddagen dagen efter.
Den officiella visningen blev inställd, så de som satt och väntade på den fick inte ens se huset. Hade det blivit budgivning så är jag övertygad om att priset skulle kunna ha gått upp några hundra tusen till.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.