Hej,

Vet inte om detta är rätt forumdel men hittar ingen annan lämplig. Vi har en betongvägg som är byggd av Leca (mer eller mindre). Bakom denna finns egen brunn som inte används längre (den låga delen) och bakom dörren finna jordkällare/kallförrråd. Jag ska ta bort lite mark en halvmeter in bakom/ovanför denna mur så att inte marken "hänger" över men oavsett så rinner det ner vatten och liknande på grund av lutningen. Med tanke på att den inte består av raka linjer så blir det svårt att ordna till avrinning. Min plan är att fixa till denna vägg och jag vill inte att det ska bli för dyrt eller för omfattande arbete. Jag tänker göra jobbet själv. Att putsa den är uteslutet eftersom det det kommer garanterat att spricka när vattnet rinner och fryser till is och jag orkar inte gjuta någon klack med raka linjer för att ordna med avrinningen. Min tanke nu vilket känns ganska enkelt och bra men frågan är hur snyggt det blir är att sätta någon form av virke på väggen. Jag tänkte att man skruvar vertikala brädor med typ CC100 eller liknande och sen skruvar horisontella 45x45 med typ 45mm mellanrum. Då kommer avrinningen gå utefter väggen bakom virket vilket inte gör någonting och kommer heller inte synas. Eventuellt kanske jag rengör väggen först och målar på lite vit silikatfärg bara för att få den lite vitare innan. En annan tanken skulle kunna vara att man målar 45x45 svart för att få en annan nyans är tryckt virke. Den slitna ståldörren ska ersättas med en ny vit dörr är tanken. Den lilla träluckan till vänster vid muren ska muras igen med leca. Vad tror ni? Det känns ju som vad jag än gör så kommer att bli bättre. Har slut på ideer :)

Bild av en uppfart med en parkerad bil framför en sliten vit betongvägg med lutning, bredvid en garagebyggnad.
 
Det blir ju omfattande arbete att fullt ut lösa någon dränering. Det borde ju gjorts redan i samband med att muren byggdes. Kanske går det att lägga ett flexibelt dräneringsrör i överkant i samband med att du gräver bort "överhänget" som kan ta en del av vattnet ut mot vänster?

För det estetiska så går det ju att göra som du är inne på. Det kan ju vara smart att göra beklädnaden i sektioner som går att ta bort, för att komma åt att ex. måla stenväggen efter några år.
Ett annat alternativ kanske skulle kunna vara någon sockelskiva, ex. Steni
 
Hej,

Det är väldigt tunt med mark ovanför/bakom muren vilket gör att det inte skulle funka att lägga ett dräneringsrör bakom. Jag är mer inne på linjen att sätta något på väggen och är lite ute efter andras ideer. Sockelskiva är en bra ide och jag har funderat på det. Däremot är det 2-3 gånger dyrare än virke. Sen vet jag inte hur snyggt det blir egentligen på en sån står yta med skarvar och allt.
 
Nog måste det finnas någon el några dm med jord/grus bakom murkrönet där ytvattnet bakifrån kan ledas bort utåt vä på bild?

Sedan borde ett murkrön muras. Bäst med tegelpannor som lutar bakåt, då kommer inget vatten att rinna ner på framsidan av muren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.