Fråga vad som ingår istället först spekulera. I vårt fall handgräver de och återställer väldigt snyggt. Ungefär närmsta vägen men inte exakt. Samt borrar under mark. Allt för att det ska bli snyggt. Så anser jag att en seriös leverantör. Men den väljer du ju inte. Men som sagt fråga dem. 3000kr är ju hursom rätt billigt men för 5 meter skulle hav ALDRIG hyra en grävare. Bars att hämta och lämna tar ju längre tid än grävandet. Kolla annars lm du lan hitta någon lokal högstadieelev som vill tjäna en liten hacka. Det är dessutom lagligt att betala en liten peng svart om de inte gjort detta till en verksamhet.
 
sepani skrev:
Ajdå, om accesspunkten inte kan vara i tvättstugan måste vi tänka om.
Vi fick fiber för några månader sedan och har fiberkonvertern i just tvättstugan. :)
 
Medieomvandlaren får enligt Telias underleverantörer för fibernät INTE placeras i källare och inte heller i tvättstuga, som räknas som våtutrymme. Den optiska kabeln ska in i huset ovan jord.
 
Jag handgrävde ca 7 meter och ner till 30-40 cm djup med en dikesspade. Det var ungefär lika betungande som ett bättre gympass :)
Dock betalade jag 500 kr för att de skulle borra hålet i husväggen och sätta upp skyddsrör. Min mediaconverter sitter i tvättstugan också, det var inget problem.
 
olotor skrev:
Fundera på möjligheten att dra upp ett tomrör på vinden för att sedan gå ner där du vill ha routern. Detta istället för att göra hål i väggen få routern i källaren.
Så gjorde jag.
Hämtade fiberduct hos entreprenören som jag drog upp från förrådet genom större delen av huset och ut genom takfoten i ett hörn som vi aldrig tittar på. Sen betalade jag tre tusen kronor till entreprenören så plöjde dom ner femton meter fiberduct från gatan till platsen där jag hade slutat med ducten.
Jag ville inte riva upp stenläggningen på framsidan av huset så det fick bli en lite längre väg för fibern men jag tror inte den bryr sig nämnvärt.

När vi renoverade köket så passade jag på att dra en massa tomrör i väggen som ligger mellan köket och mitt lekrum, två av dom rören går ut i förrådet så det var en enkel match att dra i nätverkssladd och sätta resten av nätverksutrustningen centralt placerat i mitt lekrum.
Därifrån går det sen ut en kabel till en switch bakom TVn som hanterar datatrafiken till TV och playstation.
 
Tvättstuga eller inte tvättstuga, det är frågan....I mitt fall hade det varit både enklast och bäst att placera den där. Gissar att jag får kolla med leverantören om det är OK.
 
Jonatan79 skrev:
Ok, 5 meter är inte mycket, om du har lättgrävd mark så får du ju ett bra styrkepass samtidigt :) Men det är jobbigare än man tror ändå. Hoppas du har en stark rygg eller stark granne?! Att täta genomföringen är inte svårt, oroa dig inte för det.
Jag hade väl ca 6 m att handgräva...med ett ljumskbråck. Började gräva med spade...men ringde sen till den firma som hjälpte de som inte ville gräva själva och frågade efter hjälp. Ja, kommer i nästa vecka sa han.

Sen började jag känna lite på det igen och ju längre ner jag kom desto lättare blev det. Med undantag för alla stenar jag stötte på lite varstans. Avbokade grävaren.

Tog det ganska lugnt. Höll nog på två helger i slutet av oktober. Inte jättelånga ljusa arbetsdagar. Grävde, la ut mjukt underlag för fiberslangen, la slangen rakt och fint, fyllde på ovanför med mjuk fyllning, la ut märkband, fyllde på jord, drog upp fiberslangen på fasaden, monterade fiberboxen, monterade plåtskydd runt fiberslangen på fasaden. Återfyllde helt och snyggade till så gott det nu går när all jord är genomblöt och kladdig.
 
Redigerat:
Fjärde bygget skrev:
Medieomvandlaren får enligt Telias underleverantörer för fibernät INTE placeras i källare och inte heller i tvättstuga, som räknas som våtutrymme. Den optiska kabeln ska in i huset ovan jord.
Nja, det är inte helt sant. När befintlig kanalisation används, vilket är ofta, ändrar man normalt inte hur fibern kommer in i huset. Det finns heller inget generellt förbud mot att montera fiberkonverteraren i källare, däremot så ska de inte sitta i en fuktig miljö vilket får avgöras från fall till fall.
 
Tack för bra tips. Grävningen kommer i mitt fall att ta max 4h så det blir en bra timpeng för sonen. Vår tvättstuga är väldigt torr så det borde fungera. Mitt fiberbolag har däremot lämnat en beskrivning där de pratar om en "anslutningsbox" som tydligen ska sitta på fasaden? En sådan, hur den nu kan se ut, vill jag ju helst inte ha. Fritidshuset fick fiber, och där finns ingen utvändig box.
 
sepani skrev:
Mitt fiberbolag har däremot lämnat en beskrivning där de pratar om en "anslutningsbox" som tydligen ska sitta på fasaden? En sådan, hur den nu kan se ut, vill jag ju helst inte ha. Fritidshuset fick fiber, och där finns ingen utvändig box.
Just därför kan du ignorera mycket av vad som skrivits i denna tråd, många uttalar sig som om det bara finns ett sätt att bygga. Varje bolag har sin metod, eller rent av flera beroende på vilka fiberrallare de använder på respektive projekt.
Vill du veta vad som ingår eller få det på ett visst sätt så är det dem du måste öppna en dialog med. Min erfarenhet är att entreprenörerna med lite tur kan vara lite flexibla så länge det inte påverkar deras planering eller krävs speciell materiel för din installation, i andra fall är det helkört, där gäller bara standardinstallation 1A. Bäst är om du lyckas få kontakt med det bolag som gör själva jobbet. Entreprenörerna har ju i allmänhet erfarenhet från många projekt och kan föreslå alternativa lösningar om standardinstallationen av något skäl funkar dåligt. Viktigt att man är tidigt ute, när det är grävt och klart är det väl sent att börja fundera på ändringar.
Det kan som tidigare påpekats krävas att du lägger en inte obetydlig arbetsinsats och en del extra kostnader samt att du håller dig hemma vid ett antal tillfällen för att släppa in installatörer om du propsar på att gå utanför standarden.
 
Jag drog på eget bevåg in slangen i huset, och sen ut genom en ventil igen, då kunde fibergubbarna blåsa i fibern utan att jag var hemma (de såg hur jag gjort och hade blåst i den en dag jag kom hem), så slapp jag vara hemma en gång. När jag sen var hemma och VABbade så var fibergubbarna ute igen, då kom de och fixade med installationen inne. Så jag behövde aldrig ta ledigt från jobbet och vara hemma, som först sagts man skulle vara vid 2 eller 3 tillfällen. Först in med slang, sen blåsa fiber och därefter montera modemet. :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Fiberslangen kan ni dra hur mycket som helst, runt tomt och stuga. De metrarna påverkas inte ett dugg med fiber.

Vi gick från vår central genom en mellanvägg och bakom golvsocken, borrade håll snett ner och ut genom grunden (jag har krav att inget skulle vara ovan mark). Sedan var det bara att gräva i två rabatter (50-60 cm djupt), med en enkel spolning med vp-rör under gångplattorna mellan rabatterna.

Tänk på att gräva mer än 30 cm (spaddjup), såvida ni inte lägger den under plattor etc. (men även de kan ju i framtiden behövas flyttas/ändras).
Nackdelen jag fick var att den nu var på baksidan, och de gräver "fram till tomtgränsen". Men då grannen bak även skulle ha fiber så var det liksom strunt samma för deras del och det var heller inget knussel om det. Båda parter vart nöjda - i synnerhet jag som sparade en massa jobb med en massa plattomläggning på framsidan (som jag då slapp).

Fukt och elektronik är väl ingen höjdare, så även om ni kommer "in" i tvättstugan innebär det ju inte att ni måste sluta där med fibermodemet. Dra upp den vidare där ni vill ha den. Givetvis är det något ni själva måste fixa, men det är ju (för f..) en engångsgrej som sedan klarar sig i er och husets livslängd. Så gör rätt nu, så slipper ni kludda med det. Att börja använda wifi och missa en massa signal nere från källaren och inte centralt i huset låter bara väldigt korkat IMHO.
P.S. I vårt hus är då allt trådat - utom laptops. Bye bye telejack (och Telia).
 
I vårt område fanns stamnät för fiber draget i samband med nedläggning av fjärrvärme, men damen vi köpte av hade inte kopplat in. Ingångspunkt tvättstuga. Fiberkillarna hade inga problem med att sätta fiberkonvertern där.

Genomgång i väggen med kablar för fiberinstallation i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag ville gärna dra fibern direkt till ett mediaskåp centralt i huset, nära till taket, och därmed vinden. Det hade de inte heller några problem med. Så jag borrade hål i det gjutna mellanbjälklaget och la ner rör i köksgolv och vägg i samband med renovering. De blåste sedan in fiber direkt in i mitt nya mediaskåp.

Mediaskåp med fiberkonverter, router, NAS, UPS och fläktkontroller, samt nätverkskablar och spisvakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konvertern sitter längst bak till vänster i bild. Den har även en omvandlare för kabel-tv och antennkabel går sedan upp till vinden och ansluter befintligt antennsystem. Bredvid inkopplad router och larm på andra sidan. Fast nätverkskabel går till mediaenheter och tv via vinden. En switch finns vid "stora tvn" för att serva mediaspelare, tv-konsol osv. Vid främre kanten står en NAS och en UPS, som ser till att ovanstående inte kraschar när det går en säkring eller blir strömavbrott. Stänger man in varma saker så behöver man fläkt, och gärna en fläktkontroller.

* Mina fem öre är att jag är mycket glad för att jag gjorde mig omaket att flytta konvertern från källaren. Det hade blivit parallella dragningar därifrån av flera kablar. Dessutom skall man inte förringa att jag nu kan felsöka i samma skåp. Dessutom kan jag välja att ha viss utrustning direkt inkopplad till konvertern, och inte via routern, om jag så önskar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Precis vad jag menar som elpacco gjort. Ni kommer bara ångra er annars.
Sedan om man skall lägga 3000:- mer eller mindre spelar liten roll (det sparar jag in på ett år med fibern mot tidigare+ telefonin), det är ju bara ett år till i pay-off tid. Men att bara slänga upp 3000:- och de bestämmer var, nej! Ett stort NEJ.

De skiter i var de placerar det, bara de kan dra vidare, men DU skall inte göra det.
Så tänk till innan. Annars gör om gör rätt. Som inte är lika lätt med fibern (men den går ju klart att skarva den - fast det kostar nog kanske 3000 :)
 
Man borde dessutom fråga sig hur täckningen blir?
Vilken sorts hus? Trähus med gipsväggar eller betong med armering?
Om bredbandsmodemet installeras i tvättstugan i källaren så kommer nog routern att hamna i närheten för att slippa kabeldragning.
Sitter användarna, dvs TV och datorer, i närheten eller är de i planet ovanför eller ännu värre på en inredd vind?
De trådlösa nätverken har en begränsad räckvidd och ju sämre signal desto lägre hastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.