Med kolfiltret i fläkten så jobbar fläkten med ca 64% av fulla kapaciteten. 370/580=~64%
 
...eller kanske en Ikea Bejublad?
 
Det roliga är att jag fråga säljaren om den var lika bra som de andra trots mindre uppsugningsyta och det sa han att det var, och stekte man bacon och behövde mer fläkt så fällde man ut luckan
 
Säljaren är just säljare, du visade antagligen från början att du var intresserad av den fläkten då kommer självklart säljaren att prata bra om den fläkten.
 
Men det är en Ikea fläkt, hade köpt en redan innan men denna var ny och ville ha en vinkel eftersom jag är 2m, och frågade om den var lika bra, men Ikea är bra att ha o göra med så ska testa den lite till och är jag inte nöjd får jag åka o lämna tillbaka den
 
NiklazzG skrev:
Men det är en Ikea fläkt, hade köpt en redan innan men denna var ny och ville ha en vinkel eftersom jag är 2m, och frågade om den var lika bra, men Ikea är bra att ha o göra med så ska testa den lite till och är jag inte nöjd får jag åka o lämna tillbaka den
Det måste vara en Franke i botten för vår är till 100% likadan. Jag är också lång så de där är det enda rimliga i ett kök.
 
BirgitS
Beltis skrev:
Det måste vara en Franke i botten för vår är till 100% likadan. Jag är också lång så de där är det enda rimliga i ett kök.
Har du samma dåliga värde på luftgenomströmning vid kolfilteranvändning eller har Ikea en snålvariant av motorn?
 
Hej

Tänkte köpa Franke smart 80. Men hur funkar den i en lägenhet där köksfläkten inte får anslutas till centrala ventilationssytemet.
 
  • Gilla
tpsoft
  • Laddar…
BirgitS
Du ska ha en kolfilterfläkt alternativt en spiskåpa utan fläkt. Är Smart 80 en kolfilterfläkt?
 
Ja det är det. Jag frågat Franke och affärer
 
BirgitS
K kladde skrev:
Ja det är det. Jag frågat Franke och affärer
Då fungerar fläkten i lägenhet eftersom man inte ansluter den till frånluftsventilen och därmed påverkar den inte husets ventilationssystem.
 
Jag har kolla runt lite och kolfilter är inte billigt om man ska byta ut den 2-3 ggr om året. Kan man inte rengöra den på något sätt? Om inte ska man åtminstone kunna slänga förbrukade kolet och fylla på med nytt. Eller?
 
BirgitS
Nu är ju vår fläkt ca 15 år gammal men dess kolfilterinsats kan man köra i diskmaskin med några månaders mellanrum för att förlänga tiden så tillverkaren (Electrolux-koncernen) rekommenderar byte av kolfiltret var tredje år.
 
En sak som är viktigt med alla fläktar men speciellt kolfilterfläktar är att det är ett bra fettfilter där fettet verkligen fastnar i.

För ju mer fett som hamnar i fettfiltret ju mindre hamnar i fläkten/kolfiltret/imkanalen.

Sedan behöver man rengöra fettfiltret ofta, ca varannan vecka, hur ofta beror på vad man lagar för mat och hur ofta.
Om man lagar (steker) fet mat ofta och mycket så kanske man t.o.m. behöver rengöra fettfiltret var femte dag.
 
Någon som vet en fläkt som har kolfilter man kan rengöra och som liknar Franke smart 80cm? Franke smart kommer jag inte köpa då ett kolfilter kostar över 400kr per byte.
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.