Hej!

Undrar hur jag skall koppla in denna dimmer till detta uttag i min hall och om det överhuvudtaget fungerar.

Den befintliga strömställaren har alltså 4 kablar mot det normala 2.

Vi har ytterligare två knappar i hallen som tänder och släcker samma lampor. De lampor som skall dimmras är två st som tänds och släcks samtidigt.

bifogar bild på strömställare och dimmer.

Elektrisk väggdimmer delvis ur vägguttag med fyra synliga kablar och kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dimmerknapp baksida med kabelfästen och reglerknapp, avsedd för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan inte koppla in den på ett vettigt sätt vid brytaren på bilden där det sitter en korsomkopplare. Däremot bör det gå att sätta den istället för någon av de andra två där det sitter trappomkopplare.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Ok! Så här ser det andra uttaget ut:

Öppet eluttag med synliga trådar och anslutningar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Där kan du koppla in den.

De grå går till varsitt L på dimmern och de två bruna ska in på vänstra plinten med pil/våg-symbolen. Och pga att det är svårt att få in två trådar bra där är det bästa att du kopplar hop dessa och en ny kort stump som ensam går till dimmern. Den hopkopplingen gör du med någon klämma som tex Wago, "Ubåt" e.dyl.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
GK100 skrev:
Och pga att det är svårt att få in två trådar bra där är det bästa att du kopplar hop dessa och en ny kort stump som ensam går till dimmern. Den hopkopplingen gör du med någon klämma som tex Wago, "Ubåt" e.dyl.
Med risk för att låta gubbgrining håller jag inte med. Jag ser att det i princip alltid hänvisas att göra som beskrivet men klarar man inte att lägga två FK under samma skruv i en dimmer ska man nog inte koppla ubåt heller. SÅ svårt är det inte att koppla två ledare under samma skruv i en dimmer...
Det är självklart inte fel att använda en wago eller liknande och gå vidare med en kabel men jag undrar hur många som gör det. Jag gör det inte iaf.
 
Men jag kopplar alltid vidare med Wago om det är den typen av anslutningar ;)
 
Mikael_L
Jag sätter alltid en liten wago + en kort stump FK.
Många dimmers har trånga och grunda skruvplintar, t.o.m lite svårt att få en riktigt bra anslutning med bara en ledare ;)

Visst kan jag också knöla in två FK, men jag tycker aldrig att det blir riktigt bra, långt ifrån top notch.
Och så förenklar man dessutom för nästa som vill byta dimmern, som kanske är en glad och hurtig hempulare som inte gör det bra om det inte är enkelt.
 
Det passar nog som sagt bra att här på BH så långt som möjligt hålla sig till rådet att inte koppla över på apparater öht oavsett hur anslutningarna ser ut och kanske framförallt när det är en enkel skruv som på dimmern. Annars kan jag hålla med dig om att man kan göra som du gör om man är medveten och van men då ställer man inte frågan här heller likt vad TS gjorde.

Och nästa risk du löper är om någon verkligt gubbgrinig kommer efter dig med hela pärmbärararmen full med anvisningar, standarder mm och får det till att ditt sätt strider mot det skrivna ordet oavsett hur bra både du eller jag har utfört det. Det blir en strid mot väderkvarnar som jag hoppas du slipper.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
tommib
Müssli skrev:
Med risk för att låta gubbgrining håller jag inte med. Jag ser att det i princip alltid hänvisas att göra som beskrivet men klarar man inte att lägga två FK under samma skruv i en dimmer ska man nog inte koppla ubåt heller. SÅ svårt är det inte att koppla två ledare under samma skruv i en dimmer...
Det är självklart inte fel att använda en wago eller liknande och gå vidare med en kabel men jag undrar hur många som gör det. Jag gör det inte iaf.
Nej, inte om man är van. Men eftersom man ska sätta säkerheten främst är det bättre att rekommendera en metod som även en oerfaren hempulare kommer lyckas hyfsat bra med, istället för att orsaka glapp.


Edit: Ja, det var det där med att uppdatera flikarna innan man svarar ja....
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.