Jag har nu grävt upp halva huset för att börja dräneringsarbetet och efter att ha grävt hål på vattenledning och pajat bilen (samma kväll... :p) har jag nu kommit till momentet att få bort den asfalt som sitter som gjuten på väggen. Ett tunt skikt (porerna på lättbetongen syns) men det känns ändå som om jag vill få bort det.

Vad jag kan förstå efter att ha surfat, läst och provat verkar det bästa/enklaste sättet vara att blästra. Nu får jag inte tag i någon blästrare i Västeråsområdet (Tips mottages tacksamt!!!) och har börjat fundera på alternativa metoder.

Om man bortser från att skrapa för hand eller använda en perago (roterande bläster på borrmaskinen) så tänkte jag använda min gode vän herr Hilti och borra en försvarlig mängd grunda hål (ca 0,5 cm) över hela grunden. Helt enkelt perforera asfalten för att få väggen att andas.

Vad tror ni om det?
 
min granne gjorde spår med en hilti. Det sa han var det mest värdelösa som fanns. Skitigt, jobbigt och tog tid. Han rekommenderade inte sin metod utan såg blästring som ett högoktanigt alternativ om han skulle gjort det igen.
 
Starfighter skrev:
Om man bortser från att skrapa för hand eller använda en perago (roterande bläster på borrmaskinen) ...
Peragon, hur bra funkar den egentligen? Har du prövat på asfalten än? Har samma tankar vad gäller det verktyget, även till ett plastskikt vi har på insidan av källarväggarna.

Utan att ha fördjupat mig i ärendet än, när ni säger blästra, menar ni verkligen blästring med sand eller annat hårt blästermedia eller är det vatten och högtryck?
 
Har inte köpt någon Peragon än, men fått det som tips av någon. Frågan är nog om den genom friktionen bara värmer upp asfalten och gör den mjuk och kletig utan att ta bort den.

När jag pratar blästring har jag menat sand o dyl. Jag tror inte att det räcker med bara vatten och högtryck. Jag läste den här tråden http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1083238950 och antog att det var sand eftersom jag känt hur bra det sitter.
 
För att kunna trycka ut fukten ur källarväggen och in i Optridrainskivorna som ska sitta utanpå. Sitter asfalten kvar kommer fukten att bli kvar i väggarna.
 
Ställde följdfråga i den länken du gav.

Att blästra bort ett mjukt/segt material med sand eller liknande blästermedia brukar ju som sagt var inte vara det lättaste utan väldans högt tryck och gott om tid och blästermedia...

För att göra en sämre jämförelse med bilvärlden; att ta bort underredsmassa är inte något jag skulle göra med bläster. Inte roterande borste heller pga att massan blir varm och kladdar ihop. Peragon lär ju undvika just det om jag förstått marknadsföringen.

/Håkan
 
Våtblästring är bästa metoden. Själv tog jag bort asfalten med tryckluftdriven mejselhammare. Det var ett riktigt skit göra skulle inte rekommendera att prova.
Peragon den roterande blästern är ännu sämre.
Lite skillnad är det också på underlaget som asfalten sitter på, lättast att få bort är det på porös puts.

Det kanske finns våtblästerutrustning att hyra?

Har läst att man kan gräva upp en sida i taget för att undvika sättningar. Det skulle betyda att man blir tvungen att våtblästra i fyra etapper vilket verkar omständigt.

http://www.isodran.com/swe/sidor_fotoalbum/4.html
 
Jag anlitade en blästringskille som körde klart ca 100kvm vägg på 2-3 timmar. Jag har aldrig sett maken till tryck :). Jag vill inte ens tänka tanken på hur det skulle vara att göra en sån grej för hand.
 
Hmmm, efter en sådan tvättning av grunden känns det som om att den borde få stå och torka ut i varmt, soligt väder en månad eller så, minst?!
 
Till många högtryckstvättar, bla min Kärcher, finns ett "blästermunstycke" - en roterande historia som arbetar med mycket högt tryck. Ruggigt effektivt på allt som sitter det minsta löst eller är poröst.

Har någon provat hur detta funkar på tunnare lager av asfalt?

 
Brevik anlitade ju en blästrare för 4000 kr. För den summan kan man väl köpa väldigt mycket sand och hyra en kompressor från hyreshuset/tidermans och köra själv - eller???

Jag är kanske helt ute och cyklar....


///SnålJudas
 
Jag kan tillägga att det blev inte det minsta blött på väggen av blästringen. Blästringskille nämnde nåt om att vattnet bara användes för kylsyfte tror jag det var. Eftersom vi har egen brunn så frågade jag honom innan han började hur mycket vatten det skulle gå åt. Hans svar var att det går åt ungefär lika mycket som när man har vattenspridaren på minsta stril strålen.

Jag kan även nämna att jag har etremt svårt att tro att kärcher ens har nånting i sitt sortiment som har en 1/10 dels tryck mot vad denna killes maskin hade :). Vi pratar död på fläcken om man skulle få strålen på sig. Materialet han sprutade ut var nåt sandliknande som var svart och var i skärvform. Ganska vassa bitar alltså.
 
Hmm, aluminiumsilikat eller något sådant. Det blir ju ett lite dyrare blästermedia än vanlig sand, återanvände han det?

Köper att man skulle behöva kylning om man blästrar med mycket högt tryck vilket ju är lika med värme vilket i sin tur skulle ge mjuk asfalt som i sin tur är knepigt att blästra.

Har du någon koll på hur stor kompressor han hade med sig; liten på vagn, större på släp eller hel lastbil?

Ja, jag funderar på om jag inte skulle kunna ta min 7,5hk kompressor med 150l tank och göra det själv.
 
Jag skrapade bort mycket med en barkspade. Sedan perforerade jag asfalten med en vanlig yxa. Gissa om jag hade träningsvärk efter den övningen ;D

Man behöver inte ta bort asfalten, det räcker att perforera den ordentligt så att fukten kan komma ut.
 
  • Gilla
Bchristo
  • Laddar…
Han hade med sig en sån där stor gul sak som satt fast på ett släp. En sån där typisk kompressor som man kan se stå på byggen. En stor pjäs i mina ögon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.