Sprillans nytt quiz för dagen! :)

Vad kan du om attefallshus? https://www.byggahus.se/quiz/72-Vad-kan-du-om-attefallshus

I den här tråden kan du skryta om hur många rätt du hade. Jag tycker att det finns ett par kluriga frågor här som jag tror att jag hade missat, om det inte vore för att jag har tillverkat quizet ...
 
10 av 10. Men fixa till sista frågan, man kan inte fråga om vilka två partier som röstade nej, och sen ha ett alternativ som listar TRE partier. Då blir det för lätt...
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Bra quizat och tack för kommentaren, jag ändrar! :)
 
Alla rätt!

Sista frågan är den intressantaste. Jag har läst motiveringarna nånstans. De skulle kunna vara länkade till i artikeln.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
10 rätt av 10 möjliga.

"Du klarade dig bättre än 605 personer (97%) av de 619 som gjort quizet. "

Jag torde alltså tillhöra en liten, men exklusiv, klubb med 14 st 10 poängare ;-)
Hoppas att klubben inte har medlemsavgift.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Hej hur är det med fastighetsskatt på attefallshusen? Det senaste jag läste var att dom är beskattningsbara
 
Fastighetstaxeringen
Komplementbostadshus - inrättat som bostad
För att klassas som ett komplementbostadshus ska byggnaden vara inrättad som en självständig bostad och taxeras som ett småhus enligt fastighetstaxeringslagen. Om byggnadens värde uppgår till minst 50 000 kronor får den ett eget byggnadsvärde. Om värdet inte uppgår till 50 000 kronor taxeras den tillsammans med den värdefullaste byggnaden på samma tomt.
 
Komplementbyggnad - inrättad som gäststuga eller liknande
Om en komplementbyggnad är helt, eller till övervägande del av värdet, inrättad som gäststuga eller för annat enklare boende, bör den anses som ett småhus enligt avsnitt 1 i Skatteverkets allmänna råd (SKV A 2014:6länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönsterÖppna detta dokument med ReadSpeaker docReader). Om byggnadens värde uppgår till minst 50 000 kronor får den ett eget byggnadsvärde. Om värdet inte uppgår till 50 000 kronor får den inget eget byggnadsvärde utan taxeras tillsammans med den värdefullaste byggnaden på samma tomt.
 
Svaret på fråga 9 kanske ska vara "Det viktiga är att Attefallshusens sammanlagda byggnadsarea inte överstiger 25 kvm"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.