Staffan2000 skrev:
...
Och står det i en tidning -då måste det vara sant...
Tiderna förändras.
Förr sa man att "det stod i tidningen, alltså måste det vara sant".
Nu säger vi väl oftast tvärt om: Det står i tidningen, så det är troligen lögn :p

Minns ni uttrycket säkert som ett brev på posten? Jojo, hur är det nu :cool:

Eller detta: Det går som tåget :D
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Jo jag tänker så här:

Vi har en halvdåligt isolerad villa med direktverkande el, och det skulle kosta mycket att konvertera till vattenburet system (vilket man behöver för t.ex. jord- eller bergvärme). Vi eldar alltså mycket i vår kakelugn för att spara el.

Vi bor på landet så luften som kommer in är troligen ganska bra i de flesta fall, men någon gång ibland känner man viss röklukt från uteluften (kan vara vår egen eller grannars rök).

Oron kommer sig just från såna rapporter som säger att inomhusluften hos är lika dålig som vid Hornsgatan i Stockholm en hårt trafikerad eftermiddag. Det låter verkligen inget vidare. Och med tanke på att vi har radon i vattnet (radon + partiklar i luften = inte bra) så får man en tankeställare. Radonnivån är under gränsvärdet men bara precis under.

Jag tänker mig att om vi har modern kakelugn med glasluckor så kanske vi inte är en av dem som ingår i studien med luft som en dålig dag vid Hornsgatan. Vi känner oftast ingen röklukt, och min tanke är "ingen röklukt - ingen fara". Jag undrar om den tanken håller, eller om den dåliga inomhusluften drabbar alla som eldar mycket, vare sig man har modern eller gammal kamin, och vare sig det luktar rök eller inte.

Vi har inget filter på tilluftsventilerna (kan man ha det med självdrag?).
 
Ja, det finns filter på väggventiler och vissa fönsterventiler. Jag skulle inte vara orolig alls i era kläder, dock kanske se över ventilationslösningen i stort i hela huset för bättre luftomsättning om det behövs?
 
Gammelnörden
Jag tycker att det bör nämnas att det är viktigt att lära sig att elda rätt för att minska de negativa effekterna av röken som bildas vid eldning i kakelugn.
 
Tvångsstyr avgaserna d.v.s. sätt en fläkt i rökgaskanalen med variabel hastighet.
 
Vad är risken med en kakelugn som börjar läcka nånstans då? Röken tvingas ju gå en ganska komplicerad väg, men kanske är det bra sug när man väl tänt den? Under tändningsfasen borde dock en risk finnas att få in rök?
 
lubbe75 skrev:
...
Vi har inget filter på tilluftsventilerna (kan man ha det med självdrag?).
Det finns nog inga normala filter som stoppar de pyttesmå partiklarna som röklukten består av.
 
O
lubbe75 skrev:
Jo jag tänker så här:

Vi har en halvdåligt isolerad villa med direktverkande el, och det skulle kosta mycket att konvertera till vattenburet system (vilket man behöver för t.ex. jord- eller bergvärme). Vi eldar alltså mycket i vår kakelugn för att spara el.

Vi bor på landet så luften som kommer in är troligen ganska bra i de flesta fall, men någon gång ibland känner man viss röklukt från uteluften (kan vara vår egen eller grannars rök).

Oron kommer sig just från såna rapporter som säger att inomhusluften hos är lika dålig som vid Hornsgatan i Stockholm en hårt trafikerad eftermiddag. Det låter verkligen inget vidare. Och med tanke på att vi har radon i vattnet (radon + partiklar i luften = inte bra) så får man en tankeställare. Radonnivån är under gränsvärdet men bara precis under.

Jag tänker mig att om vi har modern kakelugn med glasluckor så kanske vi inte är en av dem som ingår i studien med luft som en dålig dag vid Hornsgatan. Vi känner oftast ingen röklukt, och min tanke är "ingen röklukt - ingen fara". Jag undrar om den tanken håller, eller om den dåliga inomhusluften drabbar alla som eldar mycket, vare sig man har modern eller gammal kamin, och vare sig det luktar rök eller inte.

Vi har inget filter på tilluftsventilerna (kan man ha det med självdrag?).
Med tanke på att folk älskar att överdriva så skulle jag bara ta det lugnt.... Så luften skulle vara lika skitig inomhus om man eldade med ved som Hornsgatan? Haha... Skrattretande va folk hittar på. Så med andra ord oroa dig inte! Men se till att lära dig att elda rätt.
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
O
Staffan2000 skrev:
Men vad säger ni... Baktalar ni VETENSKAPEN?!
Och står det i en tidning -då måste det vara sant.

Fortfarande ingen replik från TS. Det vore roligt att få veta varför han vill mäta.
Det var länge sedan jag trodde allt som stod i tidningen var sant. Jag har lärt mig att det ända som är sant som står i tidningen, det är streckkoden.

Vetenskap? Det är den jag tror på! Och har tjatat om i alla trådar. Det är därför jag är skeptisk till elöverkänslighet och slagrutor. För att jag tror på vetenskapen.
 
  • Gilla
evertb och 1 till
  • Laddar…
Röken går väl ut igenom skorstenen och inte in i huset? Så funkar det i alla fall här hemma :) Luktar det rök inne så eldar ni fel och har för dåligt drag...
 
  • Gilla
evertb och 1 till
  • Laddar…
Det ska absolut inte lukta rök inne, men en liten doft är angenäm, tror att den trivseln förlänger livet!
 
Nog svårt att hitta tillräckligt med vetenskapliga undersökningar för att kunna dra några generella slutsatser. Mina gissningar är att när brasan väl är igång så är det ett väldigt sug i den så jag tror inte det kommer ut så mycket gaser ur den då. Lägga in mer ved tar inte många sekunder och om du tryckutjämnar några sekunder innan luckan öppnas helt så blir det inte mycket lukt som går ut i rummet.

Så elda rätt, med rätt ved, och tänd snabbt med topptändning så tror jag inte det är nåt problem. Faktum är att med självdrag så kan nog luften bli bättre inomhus när du eldar. Eftersom ett modernt hem innehåller en massa plast och skit som är verkligt giftigt, kan det bli bättre med en brasa som suger in rejält med ny frisk luft och ut med de giftiga gaserna.
 
Staffans2000
Eller detta faktum -"säkert som pengar på banken"!

Hoppsan. Ta i trä skulle citeras. Av det blev det intet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det bör nämnas att det är viktigt att lära sig att elda rätt för att minska de negativa effekterna av röken som bildas vid eldning i kakelugn.
Gammelnörden (# 19),

Men se till att lära dig att elda rätt.
Odjuret (# 23),

Så elda rätt, med rätt ved, och tänd snabbt med topptändning så tror jag inte det är nåt problem.
Segv (# 27)

Alla nämner betydelsen av att elda rätt. Hur det går till nämns dock inte i den här tråden.
Finns det någon av dessa, eller några andra, som kan hänvisa till en beskrivning av hur det går till att "elda rätt", först och främst i en kakelugn som just den här tråden handlar om, men gärna även andra typer av eldstäder som t.ex vedspis och vedpanna, så tror jag det skulle vara mycket uppskattat.

Här är några, väldigt generella, råd om att:
Elda rent generellt
Elda i kakelugn

Fyll gärna på med fler, gärna bättre, mer utförliga, exempel - allra helst från källor som inte avser att sälja någon produkt (som de två ovan kommer ifrån).
 
Redigerat:
Bie skrev:
...
Alla nämner betydelsen av att elda rätt. Hur det går till nämns dock inte i den här tråden.
...
Det här är bra råd, även om det kommer från en kaminförsäljare:
http://jotul.com/se/handbocker/Atta-eldningstips

Tillägg, eller upprepning:
Ordentligt med tilluft! Med syreunderskott blir förbränningen ofullständig, och det bildas kolmonoxid och sot.
Torr ved! Annars går en stor del av energin åt till att torka veden så rätt förbränningstemperatur uppnås.
Och det sista rådet i länken: Alltid minst två vedträn i kors, så hög förgasningstemperatur uppnås.
Om man tänder uppifrån eller nerifrån kan inte spela någon roll.
Hos oss bygger vi upp med lite tändved (spill från bygget) och släpper ner en grilltändare i mitten
(sån där cellofanpåse med paraffin) och lägger ett par smala vedträn överst.

Inte svårt. Men snåla inte med luft och torr ved!

Två katter sitter framför en tänd kamin i ett rum med träväggar och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.