Sådärja, dags att utnyttja den lilla konsumentmakt man har.

Köpte en Triton TRA001 fräs innan jul http://www.tritontools.com/en-GB/Model/TRA001. Fräsen kom, ingen toppfinish, fick ex fila lite på höjdjusteringsveven för att den skulle passa. Satte fräsen i fräsbordet och fräsbordet förvandlades till ett vibrationsbord, skruvar skruvade ur sig själv och det kändes som att hålla en markvibrator i handen när jag skulle fräsa.

Well, fräsen skickades tillbaka. Fick själv betala frakten varvid jag svarade "jamen om fräsen anses ha ett fabrikationsfel får jag väl tillbaka fraktpengarna?". Nope, Triton uk har en note på sin sida att returfrakt ej återbetalas vid reklamationer. jaja, 500:- hit eller dit orka jag inte bråka om. Dock är detta emot eu regler där det specifikt står att kunden inte ska behöva betala någonting vid godkänd reklamation.

Reklamationen godkändes och jag fick i veckan min nya fräs, den vibrerar inte men plungemekanismen och höjdjusteringsvevandet är minst sagt kärvande. Fjädern orkar inte trycka upp fräsen vid handhållen användning och veven kärvar vid användning i fräsbordet (ja jag har tagit bort fjädern då fräsen sitter i fräsbordet). Mög som vi säger i skåne. Triton verkar ha noll kvalitetskontroll och söker man på rätt termer på internet verkar många haft kvalitetsproblem med sina Tritonfräsar.

Så, tänk efter noga innan ni köper detta skitet. Internetshoppar har bra deals med fraktbolag men att själv betala returfrakt för en felaktig tyngre maskin är väldigt dyrt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Springare och 3 till
  • Laddar…
Kasst! Tack för att du postar denna info. Spelar roll för mig då triton nu dalar på min lista!

Om jag var du skulle jag med eftertryck påtala problemet. Jag tror att du har en rimlig chans att få tillbaka fina utlägg för frakt. Dom flesta företag inser konsekvenserna av dålig service av en vältalig kund som har rätt.
 
Redigerat:
Problemet är påtalat och jag har varit i kontakt med konsument europa. Frågan är om Tritons finstilta note om att reklamationsreturfrakt ej betalas kan trumfa eu-köplagen. Enligt engelska handlaren kan den det. Jag brukar inte hänga upp mig på småsummor men det känns helt fel att någon kan skicka mig en uppenbart felaktig vara och sen ska jag betala för att returnera den.
 
Tråkigt, CMT fräsen jag köpte som jag förstått är mer eller mindre en kopia av Triton TRA001 har jag inte haft några problem alls med. Å andra sidan kanske jag bara hade tur?
 
Jo det finstilta kan nog trumfa om det var EN reklamation. Det kan liksom accepteras även om det är lite ojuste. Men TVÅ reklamationer blir orimligt inte minst för att man som kund blir rättslös, var ska detta sluta... Vad gör man om man får en tredje och fjärde dysfunktionell produkt. Nej, jag är tämligen säker på att du kommer få rätt, men det kommer nog krävas några välformulerade mail vilket är oerhört tråkigt då det tar en massa tid i anspråk.
 
  • Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Vem köpte du av? Jag kan inte se att man kan köpa direkt av Triton. Bra att veta vilken handlare man skall undvika.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Köpte av denne herre http://www.tritontools.uk.com, vill dock inte det ska falla för mycket skugga över hans webshop. Denna process har kostat honom mer än mig, det är Triton uk som är bovarna i dramat.
 
Tråkigt när det strular med reklamationer, du kanske skulle lägga upp en film på Youtube som denna. Det gav ju åtminstone respons i kommentarsfältet.

[video=youtube;9zSNxzBsav8]https://www.youtube.com/watch?v=9zSNxzBsav8[/video]
 
Problemet han hade med djupstoppet hade jag också på fräs nr1 men orka inte bry mig om det, fräsen skulle sitta permanent i fräsbordet och jag hade inte tänkt använda djupstoppet.

Läser man på nätet är det fler som har stictionproblem som min nya fräs.

Hursomhelst, jag äger en uppsjö av maskiner från allehanda tillverkare, alltifrån festool till meec. Tritons finish, toleranser och byggkvalitet är betydligt mer meec än festool. Det kärvar lite här och där, knappar som ska klicka ger ifrån sig krasande ljud, vev som ska passa gör inte det osv osv.
 
trattalask
Jag velar fram och tillbaka mellan triton tra001 och trend t11ek att bordsmontera. Kravet jag har är att det skall gå att höjdjustera utan att plocka ur fräsen ut bordet. Trenden är 1400kr dyrare, är det värt skillnaden? Förutom priset har tritonen fördelen att Ola C redan har borrat hål till den i plattan. ;) Men den fördelen försvinner om man lägger 30min på att borra nya hål.

Vågar jag chansa på Triton eller är det som jag tror att Trenden är det klokare valet?
 
Jag har ju en triton ja :)...min första skickades som sagt tillbaka pga stora vibrationsproblem. Ersättaren är bättre, men jag är inte helt nöjd ändå. Stora stål kan också få denna att vibrera, inte som den första men betydligt mer än min gamla dewalt 625 gjorde/gör. Att köra med förlängare som jag ibland gjorde med 625an är inte att tänka på. Många verkar nöjda med sina Tritons men jag tycker inte den riktigt håller måttet.
 
trattalask
Det är lite det jag är rädd för, att man lägger 2400kr på en fräs man inte blir nöjd med.

Sen vet jag inte hur det ligger till med reservdelar till Triton. Man vill gärna att det ska finnas ett par år ifall det behövs. Med Trend så ska det inte va något problem vad jag förstått.
 
Jag har en MOF001 som jag köpte för 2 år sedan. Jag tycker finnishen och funktionen är bra.
Tyvärr så lyckades jag bränna en lindning i ankaret för några månader sedan och har lagt den på hyllan just nu, har inte behövt den.
Jag vet inte om mitt brännda ankare säger något om kvaliteten, jag pressade lite för hårt och varvtalet gick ner lite väl mycket.
Om jag köpte en ny nu så skulle jag köpa en starkare. Förmodligen makita rp2300fcxj som också har höjdjustering genom bordet.
 
Har ju som jag skrev ovan en CMT7E vilket väl är mer eller mindre en kopia av Triton TRA001.

Enda problemet jag upplever är att frässtålet flyttar sig aningens när man drar åt höjdlåset. I övrigt är jag mycket nöjd med fräsen, håller inte alls med om problemen andra upplevt. Har även en festool OF 1010 och tycker finishen på CMT fräsen är minst i samma klass, om inte bättre faktiskt.
 
trattalask
Tittade efter cmt:n åxå, men hittade inte den någonstans. Hur som, beställde precis en Trend T11EK. Det är farligt att va hemma med sjuka barn. ;)

Tittade som snabbast på Makitan med, men jag orkade inte utvärdera ett alternativ till. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.