Vi håller som bäst på att jaga lite priser och jämför olika hustillverkare/byggfirmor med mera för att bygga ett nytt hus. Sutteränghus på 180kvm.

Vi har fått en offert från en svensk hustillverkare som väl är ok. I vår mening lite dyrt i slutändan.
Men, så har jag pratat lite med en kollega som har anlitat en polsk byggfirma som dock har sitt säte i Sverige.

Honom kan man anlita antingen med hans svenska bolag till en viss timpenning men man kan även anlita hans polska bolag om man vill det vilket kostar 50:- mindre i timmen.

Det är helt klart intressant då det på hela bygget kan spara oss lite över 100 000.

Nu är frågan dock.
Vad finns det för fördelar att anlita hans svenska bolag och finns det några fällor att tänka på om man anlitar hans polska bolag.

Tips och tankar mottages tacksamt!
 
Om mannen har både ett polskt och svenskt bolag så bör han ju ha god kännedom om svensk byggnorm och standarder. Annars kan det vara ett bekymmer, en annan är språkbristningar och kulturella skillnader "hur man gör saker".

Kan väl ställas i relation till hur mycket insyn du själv vill ha i byggnationen, vill du släppa tyglarna helt eller vill du styra med bestämd hand in i minsta detalj?

Med det sagt betyder det inte att den polska firman hade varit det sämre alternativet, finns många trådar med bilder som visar hur fel det kan gå med en svenskt bolag.
Försök ta reda på vad som gör skillnaden och ifall den skillnaden är viktig för dig medans dom bygger och i det slutliga resultatet. Är det samma gubbar som bygger på exakt samma tillvägagångssätt men bolaget redovisar i Polen så är det väl strunt samma för dig..?
Skiljer det sig i byggvaror (fönster/dörrar) bla så hade jag tagit en titt på var de kommer ifrån och kvaliteten/kostnad mot att betala mer.

Ber om ursäkt ifall detta inlägg inte har någon som helst logik, jag går på tunga smärtstillande efter att ha dragit ut visdomständer. Konstigt nog anser jag att det här är det bästa inlägget jag gjort någonsin.
 
  • Gilla
mexitegel och 8 till
  • Laddar…
michfris skrev:
Om mannen har både ett polskt och svenskt bolag så bör han ju ha god kännedom om svensk byggnorm och standarder. Annars kan det vara ett bekymmer, en annan är språkbristningar och kulturella skillnader "hur man gör saker".

Kan väl ställas i relation till hur mycket insyn du själv vill ha i byggnationen, vill du släppa tyglarna helt eller vill du styra med bestämd hand in i minsta detalj?

Med det sagt betyder det inte att den polska firman hade varit det sämre alternativet, finns många trådar med bilder som visar hur fel det kan gå med en svenskt bolag.
Försök ta reda på vad som gör skillnaden och ifall den skillnaden är viktig för dig medans dom bygger och i det slutliga resultatet. Är det samma gubbar som bygger på exakt samma tillvägagångssätt men bolaget redovisar i Polen så är det väl strunt samma för dig..?
Skiljer det sig i byggvaror (fönster/dörrar) bla så hade jag tagit en titt på var de kommer ifrån och kvaliteten/kostnad mot att betala mer.

Ber om ursäkt ifall detta inlägg inte har någon som helst logik, jag går på tunga smärtstillande efter att ha dragit ut visdomständer. Konstigt nog anser jag att det här är det bästa inlägget jag gjort någonsin.
Haha... tunga smärtstillande är grejer det!

Det låter väl ganska så vettigt tänk. Jag tror inte att det är någon som helst skillnad på arbetet, för det är samma gubbar som bygger (han tar in personal från Polen). Det är bara hur faktureringen skall ske.

Det jag funderade på var om det finns några falluckor gällande säkerhet, försäkringar med mera för hans personal som kan falla på mig som byggherre?
 
Har man 10 års garanti om polska bolaget gör det?
 
Du ska naturligtvis använda en svensk byggfirma med kollektivavtal.
 
  • Gilla
Biffen87 och 9 till
  • Laddar…
Om du väljer den "svenska delen" av firman be om kopia på försäkringsbrev så dom är försäkrade ordentligt. Riskfyllt om du låter en polsk firma fakturera, osäker på hur det är med försäkringar och garanti där. Kom ihåg att kolla upp firmans ekonomiska historik och så klart rekommendationer. En liten plutt, tex enskild firma med dålig/låg omsättning är inget att luta sig mot vid byggfel eller ännu värre en konkurs.
 
  • Gilla
Mido11
  • Laddar…
Fick in en polsk underentreprenör när jag byggde hus... visst dom jobbade hårt och mycket, men eftersom fort och fel var det som gällde så blev det ett helsicke i slutänden när det fanns stora byggfel inget var dokumenterat och det var tvärt omöjligt att få vettiga egenkontroller. Dessutom var säkerheten på arbetsplatsen en katastrof och det var ren tur att ingen dog!
100000 är INGET som motiverar att inte köpa hela kalaset från en etablerad svensk firma!
 
  • Gilla
Jonas Forslind
  • Laddar…
precis, 100.000kr när det gäller husbygge är ju parkeringspengar.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Som vi alla vet så leder anlitande av utländska låglöneföretag till att de småningom konkurrerar ut inhemska.
Nästa gång konjunkturerna hostar till så innebär det att den inhemska arbetskraften konkurreras ut och blir arbetslös. Vill man kunna konkurrera om arbetsplatserna måste man gå med på en lön som inte går att leva på om man inte bor i en avregistrerad paketbil och extraknäcker som tjuv på nätterna och har familjen i någon förslummad by i Bulgarien.
Arbetslösa har dålig köpkraft och kostar skattepengar och klarar inte sina lån. Det leder till att ännu fler blir arbetslösa och krisen blir småningom självgående.

I Finland gick det så på många håll efter krisen 2008.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker du ska träffa firmorna, höra med referenskunder, för du kommer samverka med dessa byggare under en längre tid. Min personliga erfarenhet är att personernas ursprung spelar noll roll, deras inställning till kvalitet, yrkeskunnande och stolthet däremot är kritiska framgångsfaktorer.
Så bortse från de som säger hipp eller happ, utgå från din magkänsla när du träffar dem och ställ gärna en kontrollfråga eller två om hur de hanterar arbetstider, eller en specifik fråga om en detalj i bygget där du vet hur du skulle vilja ha det.
Lycka till med bygget!
 
  • Gilla
nyfiken11
  • Laddar…
jobbar själv på en liten snickarfirma och kan bara uttala mig av min egen erfarenhet av polska byggfirmor och det är ett big nono. Never ever, just av den anledningen att vi fått tagit över och slutföra så många polska slarvjobb som är skrämmande.
Men sen har jag också sett så sjukt mycket "svenskt" slarv i många av dessa trådar. Dock skulle jag påstå att de trådar som det skrivs om här, är i extrem minoritet kontra hur många jobb som faktiskt utförs.
Men en bra polsk firma gör precis likabra som vilken annan bra snickare som helst. Gäller bara att hitta just dem.

Annars är polsk firma bara ute efter en sak, gör jobbet så enkelt som möjligt, ta alla genvägar, och tjäna så mycket som det bara går med dessa. Det är ett helt annat tänk helt enkelt.
Men den dålig svensk firma är precis lika illa, extremt dyrt, trögreklamerat, konkurser och nystarter.

100.000 är ingenting i ett husbygge och som någon skrev, kan mer eller mindre räknas som parkeringspengar.
Jag skulle aldrig ta den chansen i ett så stort projekt att riskera hamna i en sits där du inte kan ha en dialog med hantverkarna. Spelar ingen roll om arbetsledaren kan språket. Du ska kunna ha en dialog med dina snickare.
Sen ska man främja svensk arbetskraft och byggkunskap.
Men om du ändå är inne på spåret att välja polska firmor så ska du ha allt vattenrätt på papper vad som ingår och inte ingår. Dialog dialog dialog,,, papper papper papper.

mvh /svensk snickare.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Att anlita en polsk firma är lite riskabel om man inte kan kontrollera firman noggrann. Det finns polska företag/företagare som får utföra tjänster i Sverige åt privata personer, då dem är registrerade för svensk F-skatt och moms men har sin huvudverksamhet i Polen. Men det finns också sådana polska företag som inte är registrerade i Sverige och då är det upp till dig att kolla om den polska firman överhuvudtaget existerar i Polen och om personer som jobbar i firman är anställda och ....... försäkrade (social- och sjukförsäkring) i sin polske försäkringskassa, fråga efter så kallad Intyg A1. Har de inte det då kan du utgå ifrån att det något inte stämmer. De jobbar svart och med största sannolikhet är inte försäkrade och vid uppdrag kommer du fungera som arbetsgivare. Det är självklart att sådana företag inte få beräkna svensk moms – inte polsk heller. Polska företagare och privata personer är inte per automatik försäkrade i sina hemländer som vi i Sverige. De måste varje månad betala sina avgifter till försäkringskassan annars får dem betala privat för vård i sitt land .... självklart i Sverige också. Vissa polacker är försäkrade i polsk lantbrukar-försäkring, men denna försäkring gäller inte om de jobbar någon annanstans än inom jordbruket i Polen.
 
100' är verkligen inte värt den chansningen enligt mig.
Att stå med ett hus som kanske inte når upp till ens förväntningar för man ville spara 100' är inget vidare(detta gäller oavsett vilken nationalitet/yrkesgrupp). Så kolla referenser, ekonomi men framförallt kolla vem/vilka som utför arbetet. Det är trots allt de son ska förverkliga er dröm.
 
Förutom ovan nämnda argument (som jag håller med om helt och hållet) så kan jag nämna ett till:
Ett svenskt företag betalar förhoppningsvis skatt i Sverige. Ett polskt eller polsktägt gör det nästan garanterat inte.
Tänk på det när du går till den numer gratis och skattefinansierade vårdcentralen, den delvis skattefinansierade tandläkaren, kör på dom skattefinansierade vägarna etc.
Detta kanske inte räcker som ensamt argument men tillsammans med att, som ovan nämnts, 100 flagg är rena felräkningspengarna i ett stort husbygge så kan "mitt" argument vara droppen som gör att bägaren rinner och spiller på Skatteverket. :)

Det är kul att betala skatt? Nej, det är det tamejfaan inte men om man nu gör det när man samtidigt får nöjet att veta att huset byggts av svenska arbetare, med svenska garantier/reklamationsrätter, med svensk standard etc, då kanske det kan kännas rätt bra att betala i alla fall.

Och du, dom svenska arbetare som fått äran att jobba på ditt hus, dom kanske lägger pengarna i "din" bransch framöver. Det gör knappast polackerna.
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Vi hade lettiska hantverkare på vårt husbygge. Dom var duktiga hantverkare, arbetssamma och hade hög kvalitet på bygget överlag. Bland annat spikade dom all panel för hand för att undvika att spiken slogs för djupt med en spikpistol. Där av tar vissa moment lång tid.

Däremot så är min erfarenhet att öst europeiska hantverkare kräver mer av mig som beställare eftersom dom många gånger inte kan svenska regler.

Om det är 100 000 kr billigare med arbetet på plats så följer dom så klart inte svenska kollektivavtal. Besparingen för oss låg i att dom förtillverkade stora delar i Lettland, själva montaget ska vara ungefär det samma.

Oavsett land så är referenser det viktiga minst 3 olika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.