Håller på och bygger ett fritidshus och upptäckt fukt/kondens uppe på kallvinden.

Huset är under byggnation, men allt är klart utvändigt och håller på att färdigställer invändigt nu med att spackla gipsskivor och målning av dessa.

Det jag ser är att det bildas kondesdroppar på vindpappen uppe på kallvinden. Se mina två bilder (har alltså inte problem med fukt/kondens uppe i taket (råsponten) av kallvinden utan mötet mellan yttervägg & innertak eller hur man skall förklarat).

Det problem som syns på bilderna finns i flera fack/ställen på kallvinden.

Den första bilden visar ena gaveln på kallvinden och en röd ring markerar var bild nummer två är tagen (dvs där kondensen syns).

Den andra bilden visar kondensutslaget på vindpappen som sker precis ovanför hammarbandet. Har i bilden försökt med text beskriva hur hammarbandet ligger och sedan de stående väggreglarna (hoppas texten i bilden förtydligar mer än förvillar...).

Det jag även märkt är att det har varit fuktigt/blött ovanpå dörrbladet i ytterdörren (om det nu kan vara så att inomhusluften trycks ut där och sedan kondenseras när den möter den kalla luften).

Efter lite efterforskning är jag insnöad på att övertryck är anledningen till problemet men vet inte om jag är rätt ute eller inte, så är tacksam för era synpunkter.

Jag är inte så kunnig på ventilationsbiten, hade tänkt ha självdrag som ventilation. Fram till att jag upptäckte detta hade jag inte gjort något angående ventilation.

Det första jag gjorde efter upptäckt var att sätta in tre stycken tillluftsventiler, ett i var och en av de tre sovrummen (eftersom jag trodde att problemet berodde på att jag hade för hög luftfuktighet i huset).

När inte det hjälpte bör jag söka runt på nätet och hittade övertryck (dvs då varm & fuktig inomhusluft kan tryckas ut i konstruktionen). Jag satte då in en badrumsfläkt i en av tilluftsventilerna, samt gjorde i ordning imkanalen - utan någon fläkt ansluten utan bara ett hål i taket (kände att det blev sug i detta hål).

Då detta fortfarande inte hjälpte så jag har nu satt in en billig rörfläkt (maximalt luftflöde 107 m³/h) från Biltema i imkanalen. Har kört med den i två dagar utan att märka någon större skillnad på kallvinden (tycker iofs inte det är fuktigt ovanpå dörrbladet längre, men kan ju vara en tillfällighet).

Jag är som sagt insnöad på övertryck men det kan ju finnas andra orsaker. Som sagt tacksam för era råd vad ni tror att orsaken till problemet kan vara (och lösning).


Lite övrig information om det behövs:

Ytan på huset är 115 kvm, i ett plan.

Värmer huset med en luftvärmepump, har cirka 18 graders värme invändigt.

Konstruktion av yttervägg, utifrån: Liggandes panel, Ståendes läkt (25x36) - för att skapa luftspalt, Vindpapp, Stående väggreglar (45x120), Isolering (mineralull 120 mm), Ångspärr, Gipsskivor.

Taket är isolerat mellan takstolarna med 145 mm isolering (mineralull). Ångspärr mellan innertak och takisolering.

Inomhuskonstruktion, träväggar, takbjälkar, isolering synlig, röd cirkel markerar eventuell detalj eller defekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kondensdroppar på vindpapp ovanför hammarband med synlig stående regel och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur är kallvinden ventilerad ?
 
Vinden är ventilerad genom ventilgaller på gavlarna. På långsidan är det en luftspringa på cirka 20 mm, fackverkstakstolar med låda eller vad man skall kalla tassen på dem (utvändigt stänger man dem brädor så att de i mina ögon bildar en låda - har iofs satt dessa brädor ganska tätt så vet inte det skulle bli för lite luftgenomströmning där).
 
Om du har undertryck i bostaden och dessutom plast mellan bostadsdel och kallvind så ska inte fuktig luft inifrån kunna ta sig upp och orsaka/förvärra problemet.
En kallvind är dock en riskkonstruktion och det är inte ovanligt att det blir problem med mögel där. Det skulle kunna vara så att det fortfarande är "byggfukt" från virket om huset är nybyggt. Mer ventilation av kallvinden behöver inte vara rätt väg, tvärtom finns studier som tyder på att mindre ventilation är bättre så länge det är tätt mellan bostad och kallvind.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.