MathiasS skrev:
Nej det duger inte som svar.

Det märkliga är inte att det inte är anslutet till något dagvattensystem, utan att man inte lagt ner rör och låtit vattnet rinna till någon stenkista eller ett dike.....

Men som sagt innan, det kan ju vara så att markförhållandena är sådana att det inte finns en chans för några problem med vattnet.
Gör man rätt under grund så är det ingen fara med lite vatten från taket.
 
GoForIt skrev:
Det fattar ju jag med, men varför lägger man då inte det vidare till en stenkista? (Vilket jag skrev i inlägget du besvarade..)
Bygger man rätt och har dränering så är vatten från taket ingen fara för platta på mark eller torpargrund
 
Varför inte bygga en stenkista och leda vattnet dit?
 
Hej

man får inte ansluta till dagvattnet enligt kommun. Japp Kista kan man köra MEN ingen i området verkar ha gjort det och alla utkast är precis vid fasad och sprutar vatten. Är det så farligt? Trots dräneringsrör runtom?
 
David81 skrev:
man får inte ansluta till dagvattnet enligt kommun. Japp Kista kan man köra MEN ingen i området verkar ha gjort det
Vart tar vattnet i dräningsrören vägen om man varken får ansluta till dagvattnet eller har någon stenkista som man ansluter till?
 
David81 skrev:
Hej man får inte ansluta till dagvattnet enligt kommun..
Är det beroende på att kommunen inte har orkat bygga ut dagvattennätet då, eller varför?
 
GoForIt skrev:
Är det beroende på att kommunen inte har orkat bygga ut dagvattennätet då, eller varför?
Kanske inte behövs
 
Man är skyldig att ta hand om sitt eget dagvatten. Vårat hus ligger lågt så jag pumpar det upp 2 meter sen ner i ett nygrävt dike med dränerslang som sedan leds ner mot en å.
 
Dräneringsrör är anslutna till kommun men man får inte ansluta utkasten direkt hos oss
 
Vilket väl måste bero på att näten inte klarar det på grund av för klen dimensionering..

Det låter inte optimalt i mina öron, om vi pratar detaljplanelagt nybyggt område.
 
Klent och klent 50 kubikmeter vatten per hus per år är väldigt mycket. Och släppa ut sådan mängder direkt i tex avlopp kan få stora problem och ska det ut i naturen så måste det hinna renas.
 
Vi ska vara rädda om vårt grundvatten. Därför är stenkistor eller utkast det bästa. Vi hårdgör mer och mer mark och skickar vattnet rakt ut i vattendrag och hav när det bästa är att infiltrera det på det område där det landar. Undantaget väldigt styva jordar där infiltrering inte fungerar.

Kommuner kräver ofta att dagvatten ska tas om hand på tomten alternativt anlägger man dammar med överflödesskydd som tar hand om vattnet från ett större område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.