Åsa Lund
Just den koden finns nog inte i deras system. Välj en annan kulör eller köp färgen nån annanstans.
 
Brytsystemet har bara recept för ett fördefinierat antal kulörer.

Sedan finns många recept på populära namngivna kulörer som man visserligen kan få NCS-koden till, men inte blanda utifån den.
 
Redigerat:
Trodde alla som hade Beckers Bas kunde bryta till alla färger :(
Så även om jag åker till varuhuset så kan de inte bryta till den färgen?

Tack på förhand
 
"Fjäder 530" är din nyckel!

Det andra är bara nice to know.
 
MagHam skrev:
"Fjäder 530" är din nyckel!

Det andra är bara nice to know.
Behövs 4 + 4 tecken när man skriver in NCS koden, funkar inte med Fjäder 530.

Ska beställa vitt väggfärg också, Beckers Plus antikvit eller vanlig vit, vilken är mest vit vit :)
Googlat om vit som går mot gult eller mot grått, vill ha neutralt.

Tack på förhand
 
Du får fråga vad dom menar med sina vita.
Antikvit brukar vara NCS S-0502-Y vilken är alldeles för gult.

Flugger har blandat enligt gamla NCS-systemet (utan "S" ) åt mig och då är 0502-Y mycket mer neutral.
 
Är antikvit gulare än vanlig vit för Beckers?
Tänkte beställa och få hem det från Bauhaus nu när det är "billigt", 479kr för Plus.
Eller så köper jag denna från Rusta för 389kr, vet att den är neutral då.
https://www.rusta.com/se/vaggfarg-nyans-p10301249.aspx

Tack på förhand
 
Redigerat:
  • Gilla
Bortkommen
  • Laddar…
evoline skrev:
Är antikvit gulare än vanlig vit för Beckers?
Tänkte beställa och få hem det från Bauhaus nu när det är "billigt", 479kr för Plus.
Eller så köper jag denna från Rusta för 389kr, vet att den är neutral då.
[länk]

Tack på förhand
Beckers antik vit är gul, ja. Inte bara lite utan det blir mycket gul.
Den från Rusta är 05 alltså har lite grått i sig.
Vill du ha kritt vitt då får du köra med bas.
 
E
Tänk på att fabriksmålade listverk och snickerier (fönster, dörrar, m.m) oftast är målade med 0502-Y, antikvit, målarvit, stockholmsvit, kärt barn har många namn. Väggar målade i en kulör utan gulhet gör att snickeriernas färg upplevs som väldit smutsgul.
 
Ok, men vad är det för färgkod på Vit, hur vit är den jämfört med Antikvit?
 
evoline skrev:
Ok, men vad är det för färgkod på Vit, hur vit är den jämfört med Antikvit?
Den antikvit som Emil pratar om är den gamla antikvit koden. Som MagHam beskrev, dagens så kallade antikvit är betydlig gulare än den gamla.
Färgkoden för vitt är antigen 0500-N eller 0300-N. Den första har har 5 ml grått i 9 liters bas och den andra 3 ml grått plus 1ml orange tror jag. Sen finns det bas vitt som saknar tillsats och är helt vitt.
Personligen tycker jag båda två passar bra med den gamla antikvit på fönstrar o dörrar men det är ju en smak sak.
0300-N är ljusare än 05.
 
- NCS är ett referenssystem. Det beskriver hur färgen ser ut, inte hur man blandar den.
- Alla färgtillverkare har olika recept för sina egna produkter. Det gäller även en färgtillverkares olika glanstal i samma produktserie.
- Man kan inte säga att en färg är "för gul". Den kan däremot var "gulare" än en annan kulör. Allt utgår från vad man har för referens för ögat. En råvit (S 0500-N) är blåare än antikvit. Gamla systemets antikvit (0502-Y) är blåare än nya systemets (S 0502-Y)
- NSC 1602-G86Y finns inte definierad som referens, utan är interpolerad mellan fyra fastställda referenser.

Fjäder 530 som du önskar är ett recept från Beckers. Det talar om hur färghandlaren skall blanda färgen och förhoppningsvis stämmer det med den tidigare burken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för informationen.
Ska beställa Beckers Vit (ej Antikvit) för de andra väggarna,
Fjäder 530 får K-Rauta kanske blanda, nu när Bauhaus inte kan.

Edit:
Chattade med Bauhaus och de kan bryta till färgen Fjder 530 på plats.
Sänkta priset gäller till 8 februari.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.