Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kopplade även in spotten i hyllan i hallen. Jag vet inte vad ni tycker men det blev precis som vi ville ha det :)

Väggspot belyser röda gladiolblommor i en vit inbyggd hylla, omgiven av mörka väggar och saker på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Jag tror jag är lite tappad på huvudet, men jag tycker faktiskt om att spackla.

Blev väldigt fint med hallhyllan.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
oas skrev:
Jag tror jag är lite tappad på huvudet, men jag tycker faktiskt om att spackla.

Blev väldigt fint med hallhyllan.
Du är välkommen :). Jag bjuder på öl och mat :)
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
oas skrev:
Jag tror jag är lite tappad på huvudet, men jag tycker faktiskt om att spackla.

Blev väldigt fint med hallhyllan.
Spackla är väl helt ok, efter nån skarv kommer man in i det.
Slipa däremot, är mindre kul,, dock blev det mindre jävligt med en billig Julagiraff. :)

Ramnemark
Det blev bra med spotten, trodde det skulle bli tokigt först när jag läste om idén. (y)
 
FredrikR skrev:
Spackla är väl helt ok, efter nån skarv kommer man in i det.
Slipa däremot, är mindre kul,, dock blev det mindre jävligt med en billig Julagiraff. :)

Ramnemark
Det blev bra med spotten, trodde det skulle bli tokigt först när jag läste om idén. (y)
Jag har inte kommit in i det än. Efter både Walkin Closet, sovrum och badrum. Det är så tråkigt så jag nästan lejer bort det.....
 
Behöver lite råd. Vi ska sätta in en vindstrappa i det ena sovrummet. Nu är det så att takstolarna är skarvade precis i mitten av huset, exakt där man vill ha trappan. Takstolarna sitter cc120 men med skarv-regeln på varje sida blir det för trångt för trappan. Jag behöver alltså byta ut den påspikade regeln mot något tunnare. Takstolen längst mot väggen är ju skruvad i reglarna i väggen plus att jag skruvlimmat en 120mm regel ovanpå istället. Den andra takstolen kommer ha kvar sin förstärkning på andra sidan. Frågan är vad jag ska byta ut det mot? Det känns klent att byta det till en plywood istället. Hålplatta känns med klent. Ska man gå på någon form av plattjärn som jag förstärkte taket med över ytterdörren? Jag har bara 20mm att bygga ut vilket gör att det inte går med reglarna som sitter där nu....

Input någon?

Takstolar och påspikad regel i ett sovrum där plats för vindstrappa planeras, med isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion inomhus med påspikad regel på takstol nära två batteridrivna verktyg och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy inifrån ett vindutrymme som visar takstolar och förstärkta reglar där en vindstrappa planeras att installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
14-20 mm stål på vardera sida, som är kanske 2 meter långt och sitter med (eventuellt försänkta) bultar med låsmutter på andra sidan? Och som helst är så "högt" som möjligt, dvs så likt balkens dimension som det går?

Dock tror jag att det räcker med plywood på vardera sida, gör du plywooden längre än nuvarande regel, så tar det ju upp brytningar bättre också.

Jag är ingen konstruktör visserligen, men det känns som om det borde räcka gott om en vanlig regel som är 80-90 cm(?) har funkat tills i dag.
 
Jag fattar dåligt hur konstruktionen är.
Men om det blir för smalt med "skarvregel" på ena sidan kanske du kan sätta en på andra sidan takstolens underram i stället?
För 1200 - 45 = 1155 mm borde väl räcka för en trappa?
 
Trappan är 1130mm och tar man bort reglarna är öppningen ca 1160. Dvs 3 cm som ska delas på två järn plus att trappan ska gå att montera i hålet. Det är tajt. Takstolarna har reglar på båda sidorna så även om man tar bort ena så är den inte helt utan stöd. Takstolen närmast ytterväggen har bara regel på en sida men är då skruvad/spikad i varje regel i ytterväggen. Jag ska kolla vad en bit 8mm stål typ 20x80cm kostar imorgon :)
 
Ja det borde räcka tycker jag. Men det är bara baserat på min magkänsla och inte någon fancy uträkning, hehe.
 
Samma här ;). Men jag tycker att 8mm stål borde vara starkare än 45mm trä....
 
Lösning inhandlad :)

Två stålförstärkningsplattor, 8x200x700 mm, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


8x200x700mm. 9kg styck :)
 
Redigerat:
  • Gilla
ByggStålis och 4 till
  • Laddar…
Lösningen på plats. Det kommer bli knepigt att montera vindsluckan. Som lägst är där 6mm tillgodo. Man får ha nerver av stål ;)

Förstärkta takstolar med stålbalkar och träreglar, verktyg på arbetsplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Shit, dedär problemet har jag inte tänkt på i mitt eget hus, där vill jag också montera vindslucka mitt i takstolarna...
 
Ramnemark skrev:
Lösningen på plats. Det kommer bli knepigt att montera vindsluckan. Som lägst är där 6mm tillgodo. Man får ha nerver av stål ;)

[bild]
Kan du inte utnyttja att du nu har prima stål på båda sidorna och montera lucka/stege i plåtarna? Några gängade hål i varje plåt och du får full kontroll över positionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.