nu har jag fått svar från kvalitetsansvarig och dom skriver.

För att en hustillverkare skall hamna på vår lista måste vi ha haft minst 4 objekt.
Vi har alltså egen erfarenhet av de som står på listan.
Ett räcker inte. Mvh Lukas.

jag tycker att man skall ta kvalitetsansvarigs rankinglista på allvar och påpeka anmärkningarna till fiskarheden och se vad man får för svar

 
Hej Christian & Bompan!

Jag heter Christoffer och skall oxå bygga Fiskarhedenvillan men vi är fortfarande bara i bankstadiet. Alla komponenter är dock klara (tomt mm).
Jag och min sambo skall bygga 3 mil norr om Uppsala, Skyttorp.
Christian fick du förresten min Excel kalkyl jag skickade för några veckor sedan?
Bompan, hur långt har ni kommit?
 
Chriss skrev:
Bompan, hur långt har ni kommit?
Hej Chriss!
Huset är nu stomrest ( Vi har ett hus!!!! ;D ;D ) Tomten ser ut som ett slagfält  och det är mestadels jättekul. Allt flyter på men informationen från husfirman har varit lite "gles" vad gäller leveranser mm. Inget olösligt dock!
Hur långt har ni kommit? Vilken husmodell?
K,,,
 
Jobbar med banken fortfarande >:(
De tycker vi har för lite inkomst, för lite sparat och vill bosätta oss på fel ställe. :'(
Så vi får se hur det går, det ligger lite på is just nu (fr.o.m. igår). Vi funderar att ta upp kampen mot bankerna under våren igen.

Annars hade vi hittat en tomt på 2800 kvm i Skyttorp 3 mil no om Uppsala. Det hus vi ville bygga var Hägern.
Den totala byggkostnaden har vi uppskattat till 1.8 milj kr minus insats på 150 tkr, d.v.s. ca 1.65 milj kr. Vi tänkte göra lite själva typ måla inne/ute, golventreprenad och göra en del av åtagandena 4 & 5.

/Chriss
 
Vadå fel ställe? När nya E4 blir klar kommer ni ju nära civilisationen!  Har ni pratat med fler banker?

Vi bygger ju betydligt mer i obygd - Knutby- och fick huset prel.värderat över beräknad produktionskostnad i samband med upplägget av byggnadskreditivet, vilket vi inte alls räknat med. Och då har vi även en dyr tomt med gigantiska markberedningskostnader... Skyttorp borde var rykande hett jämfört med Knutby...

Lycka till!
K,,,
 
Jo, det tyckte vi oxå.
Vi har pratat med FöreningsSB och Handelsbanken. De tyckte inte att vi hade inkomst nog (ca 40000 kr). De tyckte att vi nog borde ha lite mer undanstoppat (vi har 50+ kkr).
Ändå tänker vi lägga nästan 10 % av prodkostanden.
Jag tror dock att min sambos vikariat spelar in fast de inte nämt detta.

Vad har ni kalkylerat för prodkostnad?

Hur kommer det sig att Ni just valt Knutby? Har Ni känningar dit ut eller? Jag kommer själv ursprungligen från Länna. ;D
 
Chriss skrev:
Hur kommer det sig att Ni just valt Knutby? Har Ni känningar dit ut eller? Jag kommer själv ursprungligen från Länna.  ;D
Ja, det är väl inte någon metropol man flockas kring direkt :surprised: Skämt åsido så är större delen av familjen därifrån.
Vi räknar med att huset kommer att kosta ca 2,6-2,7 milj allt som allt, det inbegriper tomt, markbearbetning, upprustning av 500 m väg , Huset ( ett modifierat Tranan) och ett uthus på 50 kvm.
K,,,
 
Glömde fråga vilken bank ni har. I fall om man skulle försöka där. :D
 
Halloj.

Jag och min sambo har byggt/bygger ett fiskarhedenhus I Örebro. Vi köpte det 2000 och då hette det 104 m vilket är lika med svanen idag. Vi modifierade det efter eget huvud med både planlösning och storlek.

När vi valde så tittade vi på flera olika tillverkare. Men då vi ville göra ganska så mycket själva så fanns det ingen som kunde sälja på samma sett som fiskarheden. Allting har fungerat alldeles utmärkt. Vi fick huset stomrest "tätt i tak och låsbart" kallades det. Därefter tog vi över själva.

Idag har vi kvar övervåningen att inreda och lite lister på bottenvåningen.

Den stora fördelen med fiskarheden tycker jag har varit kvaliteten på materialet och flexibiliteten om man vill ändra på något (vi har ändrat på allt).

Det man måste vara mycket uppmärksam på när man köper ett fiskarhedenhus är vem som bygger huset. Hur bra materialet än är så blir inte huset bättre än den klåpare som snickrar ihop det (säger väl allt om mig). En duktig snickare är superviktig.

Lycka till allihopa.
 
Chriss skrev:
Glömde fråga vilken bank ni har. I fall om man skulle försöka där.  :D
Vi har FöreningsSparbanken/ Spintab. Preliminära värderingen gjordes av Värderingsinstitutet i Uppsala.
K,,,
 
Har byggt en Tranan, www.ensta.nu (sidan suger). Har dock en massa att berätta om Fiskarheden. Vi flyttade in för ca 1 år sen, trodde det skulle vara enkelt med åtagande 5, kan säga att jobbar hårt med lister fortfarande, dock mitt eget fel. För övrigt så har vi fortfarande lite småtjafs kvar med Fiskarheden, dom e så jxxla idiotiska och diskuterar småsaker så jag hajjar bara inte varför jag köpte huset för, små detaljer som sagt.
 
Hej Tommy!
Snyggt hus! Blir lite avundsjuk på er entré - lyckades inte hitta en vettig planlösning med dubbeldörr till oss... :(
Skulle vara intressant att höra lite mer vad du haft bekymmer med - håller på att bygga Tranan f n. Mina erfarenheter hitintills är att Fiskarheden har varit tålmodiga och flexibla!
Med då det alltid är bättre att stämma i bäcken än i ån vore det intressant att höra vad som strulat för er?!
:-/
 
Vi hade egentligen inga problem med självaste bygget, det som strulade för oss och fortfaraden gör det (ca 1 år efter inflytt) är smådetaljer, dvs saker som vi inte känt till pga säljaren var dålig på att informera oss om saker. FH kör med "Det andra har som tillval har vi som standard.", detta stämmer inte alls, finns många saker som andra har som inte existerar hos FH. T ex det senast vi upptäckt att det saknas en dropplåt ovanför altandörr, först säger dom att det inte ska vara någon där, sen ska dessa inte ingå alls i utbyggnaden fast vi har det på alla fönster. Ska det se snyggt ut så ska alla fönster se lika ut. Det ingår t ex inte någor inspektionsluckor till ventilationen, har ni tur så fixar snickarna en lucka. Annars får ni en gipslucka som är fastskruvad, hur bra blir det när det ska öppnas och tapeterna är på plats !? Har en massa saker, kan inte skriva allt i detta forum! Maila gärna om ni har frågor så besvarar vi gärna!
 
tommy kolla dina messages jag behöver tips! ok!! ;D
 
Såg i den här tråden att det nämns saker som åtagande1, åtagande2, etc..

Är det några generella entreprenad-termer eller är det fiskarhedens egna indelningar.

Det vore ju jättebra om det fann något generellt för oss som jämför priser och vill göra en del själva, men inte allt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.