Hej!

Har ett Siemens SPC 5300 med både en inomhussirén och en utomhussirén.

Går det att på något sätt programmera denna så att utomhussirénen endast slås på om ett A-larm detekterats, dvs om två detektorer indikerat larm, medan inomhussirénen går igång vid B-larm, om endast en detektor indikterat?

Jag skulle nämligen vilja slippa väcka grannarna om nu en blomkruka råkar ramla i golvet och då en rörelsedetektor indikerar för detta. Det gör ju inte så mycket att innomhussirénen börjar tjuta då...

Men en som jag pratade med hävdade bestämt att man inte kan göra olika här utan BÅDA sirénerna måste följas åt, vilket då skulle betyda att man ANTINGEN kör igång båda vid A-larm, eller BÅDA vid B-larm. Vad gäller egentligen med tanke på den anläggning vi har?
 
D
Det blir ingen IR-värme när en blomkruka ramlar, Det är ett dött föremål ur detektorns synvinkel.
Men om två sirener är kopplade till samma bell-utgång går det inte att särskilja dem eftersom de får ström från samma utgång. Du skulle behöva koppla utomhussirenen så den triggas via en annan programerbar utgång, så den triggas när villkor för a-larm aktiveras (om nu spc har sådan pgm-funktion i listan).
 
OK, får försöka få tag på någon som vet hur det är med SPC och utgångar. Vet du om det är någon medlem här på Bygga Hus som kan SPC?
 
RilleRock
Sätt utomhussiren som utgångstyp "larm bekräftat" och innesiren som systemutgång "intern siren" så den även pulsar vid ev brand.
 
RilleRock
Den du pratade med är ytterst okunnig.
Denna funktion klarar alla vettiga centralapparater av :)
 
D
Ja, noterade nu att det tom är uppmärkt extern och intern siren hos SPC, det gör svaret ännu mer konstigt =)
Delar de på 400mA eller är det 400mA per utgång?
 
RilleRock
DMOL skrev:
Ja, noterade nu att det tom är uppmärkt extern och intern siren hos SPC, det gör svaret ännu mer konstigt =)
Delar de på 400mA eller är det 400mA per utgång?
Utgång 1 och 2 är default yttre och inre siren men har man tex en fetisch för ding-dong signaler kan man programmera utgång 1-6 som ding-dong funktion :p

400mA per utgång.
 
Allt går om man vill.

Men beror på vilken larmklass du ska uppnå.

Nu var det ett tag sen jag jobbade med larm men när jag höll på så var det på en viss larmklass får en siren låta en vis tid. Säg då att först inne siren tjuter sen kommer yttre siren som en fördröjning. Då kommer den att låta för länge.

Jag hade rekomenderat att köra båda sirenerna på ett bekräftat larm för att vara säker.

Lycka till
Mvh
Bille
 
RilleRock
Noll3 skrev:
Allt går om man vill.

Men beror på vilken larmklass du ska uppnå.

Nu var det ett tag sen jag jobbade med larm men när jag höll på så var det på en viss larmklass får en siren låta en vis tid. Säg då att först inne siren tjuter sen kommer yttre siren som en fördröjning. Då kommer den att låta för länge.

Jag hade rekomenderat att köra båda sirenerna på ett bekräftat larm för att vara säker.

Lycka till
Mvh
Bille
3-15 minuter är det i ALLA larmklasser på inre och yttre sirener.
Dock kan de yttre sirenenerna ha restrektioner i vissa kommuner på hur länge de får låta.
 
D
De har kört varningssirener varje månad de senaste 70 åren så då får de allt stå ut längre störningar än 15 min (y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.