Har haft en gammal iPhone i 100 år, den orkade längre inte med applikationerna så jag slog nu till på en Android (Vill komma från att vara låst till Apple) Följde instruktionerna vid starten av min nya nalle, installerade mina appar jag vill ha, o valde bort så mkt val som möjligt där appar o googel kan ta del av mina uppgifter o lokalisering osv (Där det är möjligt)

Det kom åtskilliga uppdateringar av min telefon o mjukvara parallellt med ovan.

Jag åkte till mitt lokala centrum o får då meddelande i telefonen "väl kommen till x centrum" :x
Jag hade ju redan innan stängt av telefonen att känna av andra nätverk, samt stängt av Googel att se vart jag är.

Jag visste inte att Googel var så involverad i min telefon o appar. Det räcker väl med att jag installerar en indirekt googelägd app som "måste ha" tillgång till min telefonbok, lokalisering mm för att jag skall kunna slutfölja installationen. Och därmed "ser" googel mig, även om jag innan bockat av all "spionering"

Installerar man en ny app så vill den hela tiden komma åt min FB, mina kontaktuppgifter osv. Den känner av automatiskt att jag har ett FB konto, den ser mina reggade emailadresser. Konstant snokeri, o jag har haft nallen i 2 dagar.

Det är kanske inte hela världen om googel kan se vad jag äter till middag, men helst inte. Och jag vill inte heller att alla jädrans program skall va "online" - dvs jag vill inte ha notiser om när alla appar har nya aktiviteter o meddelanden, eftersom det stressar, och det suger batteri. Jag har manuellt stängt av allt jag kan men får ändå notiser.

Googel ser min närmsta busshållplats hemma, jättebra kanske o praktiskt, men jag vill inte ha den bevakningen.

Så, ni som kan Android.
1) Finns det någon smart app som kan hjälpa mig stänga av allt "skräp o övervakning" ? (Jag har en Moto x force, med sk "ren android" )
2) Hur blir man av med Googel-djävulen? Går det?

Tar gärna lite feedback. tack! :cool:
 
  • Gilla
Mr Steed
  • Laddar…
Svårt att bli av med den Google övervakar varenda knapptryck all surf och hela din telefonbok kan bara säga det va bättre förr när det bara fanns komradio over n out :)
 
Ja, då hörde ju alla vad man sa....
 
Fast ingen kunde spåra det
 
Jag har en gammal stupidphone och det går att ringa med den och smsa och det räcker gott. Batteriet räcker en vecka.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Android är ju Google så det är ganska optimistiskt att försöka bli av med Google om du använder Android.

Testa någon "säkerhets-mod".

https://copperhead.co/android/ till exempel.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag behöve rju inte va superanonym, men könns mindre kul att alla appar ska ha tillgång till microfin, bilder, kontaktbok osv, bara i snokerisyfte. Ja vissa appar behöver microfonen t ex men långt ifrån alla. Suger. Jag visste inte att android var Googel - trist.

Öppnar Gmail-appen o den vill då o då tvinga mig att godkänna Googel-plays åtkomstkrav för att jag skall kunna använda appen fullt ut.

Blir nog Appel igen efter denna lur. Men då hoppas jag Appel skärper till sig o skaffar ordentliga batterier i sina telefoner.
 
Ett problem är att Androids behörighetssystem är lite för yxigt. Om ett program behöver kunna spara/öppna filer så måste du tillåta det att komma åt dina foton.
 
BirgitS
De som står bakom webbplatsen http://privacygrade.org/home har undersökt vad många appar gör egentligen i stället för att bara gå på de behörigheter som de kräver. Där kan man slå upp appar och få veta hur mycket de snokar i verkligheten.

Sen är det ju inte nödvändigt att använda Google-apparna utan det finns ju alternativ, t ex kan man använda en annan webbläsare än Chrome.
 
  • Gilla
Stefanstips
  • Laddar…
O
Jag tror inte att Google är värre en Iphone när det gäller att övervaka.
Men om du stänger av GPSen så slipper du lite problem.
 
  • Gilla
Stefanstips
  • Laddar…
Det är ju inte direkt så att du är ensam om att använda Android (nästan 90% marknadsandel globalt), så har du inget fuffens för dig kan du vara lugn :)
 
Det är inte så mycket en fråga om vad _jag_ har för mig, mer att jag med mitt relativt öppna beteende inte vill vara en modell att testa algoritmer mot för att identifiera andra grupperingar.

Jag tror att t.ex. FB och Google med god sannolikhet kan räkna ut hur du som individ kommer rösta och vilken sexuell läggning du har, även utan enkäter.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dracula skrev:
Blir nog Appel igen efter denna lur. Men då hoppas jag Appel skärper till sig o skaffar ordentliga batterier i sina telefoner.
Men? Det är ju lika illa där. Med den skillnaden att apparna inte ens ber om lov.

Fel av mig. Apple är ju ännu värre.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har för mig att man kan ändra appbehörigheterna manuellt i efterhand i senare varianter av android?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.