Totalt är det tio lådor varav 9 har samma storlek. Invändiga mått i lådorna är 660x500x180. Kanske kunde jag ha optimerat detta lite bättre eftersom trappens bredd är 780 mm. Skenorna har fullutdrag vilket är ett trevligt, köpte skenor tillsammans med luckornas gångjärn på beschlaege-online.de.
Jag gillar inte MDF så allt är byggt av plywood och massiv björk förutom fyllningarna i luckorna som är återvunnen spånskiva från en annan renovering. Hela enheten är uppbyggd av fem separata delar av det enkla skälet att jag behövde få ut dem ur snickarverkstaden lilla dörr. Delarna är förankrade i varandra och i trappens undersida och alltihop är sedan täckt av en "face-frame" och lite lister. På det hela taget är jag väldigt nöjd med bygget även om det krävde betydligt mer arbete än vad jag initialt trodde. Men så är det väl alltid?
//Anders
 
Skickar med några mer bilder när jag ändå är på gång:

Taklist mot en skrovlig betongtak och en snedställd kökslucka med fasning vid gångjärnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taklist mot skrovligt betongtak


Gångjärn monterat på en vit lucka med synlig fasning och distans för att anpassa till skrovligt betongtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gångjärn var tvungna att placeras på en distans. På amerikanska siter har jag sett att Blum har gångjärn som funkar för detta utan speciallösningar.

Detaljbild på fasad skåplucka och distans för gångjärn mot snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luckorna är sneda upptill och gångjärnen sitter på luckornas "högsta" sida. Detta kräver att luckorna delvis fasas när de är innanförliggande. Svårt att beskriva med ord och jag var väldigt förvånad när jag konstaterade detta. På bilden framgår dock fasningen.

Hoppas detta ger någon inspiration till ditt bygge. Mvh Anders
 
  • Gilla
elgokse och 2 till
  • Laddar…
Strålande! Tack - mkt inspiration!
Ska kolla in den tyska sidan - tolkar det som att du har skenor med tryckfunktion för att öppna - gick du på blum eller hittade du någon mer prisvärd variant du kan rekommendera?
 
Skenorna är inte Blum, de är enklaste möjliga fast ändå ganska tåliga viktmässigt. De är märkta "multislides.eu". Jag gjorde lite research innan och så här i efterhand tycks de hålla väldigt bra, åtminstone än så länge. Jag minns inte hur de låg prismässigt.

Här kommer ytterligare en bild där det framgår att jag monterat handtag på lådorna. Eftersom hela möbeln är inrymd i en korridor är det bra med denna typ av handtag som inte fastnar i kläder etc när man går förbi. Handtagen köpta oförskämt billigt på Ebay. Dock inga handtag på luckorna ännu. Överväger några olika alternativ men har inte kommit till skott ännu.

Vit byrå med flera lådor och mörka kupolformade handtag monterade, placerad i en korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Billiga låd-handtag köpta på Ebay
 
  • Gilla
elgokse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.