Vrid runt "ratten" på säkerhetsventilen flera gånger medan du fyller på vatten, till slut så bör säkerhetsventilen sluta tätt, nu ligger antagligen något skräp mellan käglan & sätet i säkerhetsventilen.
 
Det "snäpper" till när jag vrider på ventilen, ska jag fortsätta vrida trots att det snäpper till?
 
Ja, vrid runt den några varv så borde den bli tät.
 
Det funkade, nu är trycket jämt och pumpen låter bra. Tack så mycket för hjälpen useless :D
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Däremot så kasnke du måste fylla på förtrycket i expansionskärlet. Pendling från 2.0- 2,5 bar vid ungefär likvärdiga temperaturer är en indikation på att du inte har luft i expansionskärlet.
Tryck in nålventilen och kolla om det kommer luft eller om det kommer vatten. Kommer varken luft eller vatten så måste du fylla på expansionskärlet. Kommer vatten så måste du byta. Kommer det luft så kan det vara lågt förtryck och ändå behöva fyllas på... knepigt underhåll som ofta glöms bort.
 
Blund skrev:
Däremot så kasnke du måste fylla på förtrycket i expansionskärlet. Pendling från 2.0- 2,5 bar vid ungefär likvärdiga temperaturer är en indikation på att du inte har luft i expansionskärlet.
Tryck in nålventilen och kolla om det kommer luft eller om det kommer vatten. Kommer varken luft eller vatten så måste du fylla på expansionskärlet. Kommer vatten så måste du byta. Kommer det luft så kan det vara lågt förtryck och ändå behöva fyllas på... knepigt underhåll som ofta glöms bort.
Tack, ska testa
 
När jag trycker in nålventilen så kommer inget (Varken luft eller vatten), så antar att den är tom.
Hur fyller jag på? kan jag själv pumpa in luft?
 
Ja, Kompressor eller cykelpump :). Töm expansionskärlen och pumpa in luft så att manometer visar 0,5 - 0,7 bar, sen kan du fylla upp till +1 bar med vatten.
 
Om luften har läckt ut så är förmodligen kärlet trasigt, men det skadar inte att prova att fylla på.
 
Du måste göra systemet trycklöst först!
Stäng bort värmeväxlaren och öppna sedan säkerhetsventilen tills trycket försvinner.
Lämna säkerhetsventilen i öppet läge och fyll på till 0,3bar över det statiska trycket.
Statiska trycket är från expansionskärlet till högsta punkten på system omräknat i 0,1 bar/meter

4 meter till översta radiatorn=0,3+0,4= 0.7 bar i förtryck
1 meter =0,4bar
 
Och detta är ett löpande underhåll som bör kontrolleras var 4-5 år.
Det är fullt normalt att trycket försvinner med tiden, men det är många som aldrig kollar detta alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.