Hej,

Har faktiskt försökt leta efter vettiga tabeller, men alla är så krångliga!

Jag har ett trädäcks-bygge inplanerat.
Givet att alla hörnen har varsin stolpe, har även kunnat gömma in en i mitten.

Måtten på hela bygget skall vara 4 x 6 meter.
På bredden (4 meter) kommer där vara tre stolpar.
På längden (6 meter) kommer där vara fyra stolpar.

Min tanke är att reglarna skall bestå av 45 x 145 (då spännvidden kommer vara 2 meter).

Vad anser ni att bärlinorna skall vara då?

Tacksam för svar

Vänligen
// repseJ
 
Jag ser det gärna på ett annat sätt:
För bästa stabilitet så använd vad det går att få plats med i höjdled. Det handlar ju ändå bara om några tior i prisskillnad för att gå upp en dimension.
Du kan ju också sätta bärlinorna så att golvreglarna får lite överhäng.
Likaså kan du ju spola den innersta raden med stolpar/bärlina om du fäster bärlina i fasaden.
Med lite överhäng fram skulle du t.o.m. kunna klara dig med 45x120mm som golvregel.
 
Magkänsla säger att 45x195 borde fungera som bärlinor.

45x120 är lite väl klent. Då måste det vara ett perfekt virke om det ska hålla som golvregel.
 
När jag byggde min altan, som har liknande mått som din, använde jag mig av 45x195 som bärlina och golvreglar 45x145 med cc 60. Byggde på plintar med 2 meters avstånd. Jag använde 28x120 tryckt virke som trallgolv. Kommer inte ihåg vilken tabell jag använde mig av, men det blev stabilt och bra! :)
 
  • Gilla
I.tornert
  • Laddar…
Svenskt trä har en app "lathunden", där kan man mata in sina uppgifter och få förslag på dimensioner som funkar.

I ditt fall med 2 meter spännvidd visar den att 45x145 C24 klarar 2.28m. Så din tanke var väldigt god:)
 
Well,

då får det helt enkelt bli så!
Tack för alla kommentarer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.