Jag undrar om någon har hittat fakta angående inomhusluften när man eldar i en modern kamin/kakelugn med stängd glaslucka.

Man har ju läst att vedeldning ger dålig luft med mycket cancerogena partiklar (aomatiska kolväten), både ute (skorstensrök) och inne. Nu antar jag att det skiljer en del om man har en modern eldstad med stängd kassett i stället för en gammal "öppen" eldstad. Så, hur illa blir inomhusluften med en stängd kassett?

I vårat fall har vi hus med självdrag, kakelugn med kassett. Kakelugnen drar in inomhusluft (alltså hämtar inte luft utifrån).

Jag tänker mig att kaminen skapar ett undertryck i huset när den suger inomhusluft. Den luften ersätts förstås med utomhusluft via otäta skarvar och ventilationsgaller. Om utomhusluften är rökig förstår jag att inomhusluften också är det, men det är väldigt sällan det luktar rök, och det beror väl på att röken oftast transporteras bort från huset bra.

Hur är det när man öppnar luckan för att lägga in mer ved och "kratta" i glöden? Öppnar man försiktigt så borde väl inte mycket komma in till vardagsrummet? Kakelugnen suger ju ganska bra så att säga. Eller har jag fel?

Kan man säga att "luktar det inte så är det ingen fara", eller är det alldeles för förenklat?
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Har inga underlag för detta men jag kan inte tänka mig att det skulle försämra inomhusluften. Men utomhus känner man ju av rökgaser en del när folk tänder i sina respektive eldstäder. Hypen om farligheten av farlig partiklar tror jag inte mäts inomhus.
 
Ja, det brukar komma in lite "rök" när man öppnar luckorna. Förmodligen mindre om man öppnar försiktigt. Sedan beror det på hur bra drag det är i skorstenen och hur areorna av luckor vs skorsten, och även höjden på luckorna, huruvida mkt rök som kommer in. Det är ju också dynamisk luftrörelse då man är inne och rör om el laddar ny ved.
 
Staffans2000
Eftersom kakelugnen genererar en större luftgenomströmning kan inomhusluften därmed bli "renare". Det stora spörsmålet är -varför ställer du denna fråga?
 
Jag skulle nog vilja formulera din fråga så här istället, vilken kvalite har min utomhusluft för det är den som påverkar din inomhusluft. Bor du t.ex. i större stad med närhet till större trafikerad väg eller bor du i glesbygd.
Det är den luften du andas in större delen av tiden som du ska fundera över. Det är långvarig och kontinuerlig påverkan som är de största riskerna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Har ni filter i era väggventiler som ni rengör?
 
a)
Det kommer inte ut någon rök i rummet när jag öppnar luckan på min kamin.
Inte mer än vad som bildas när man rostar en brödskiva i den elektriska brödrosten i alla fall.
(Kaminen är tät, och tar tilluften utifrån.)

b) Filter på tilluften i FTX-aggregatet. Filtren byts ca 2 ggr/år.
 
KnockOnWood skrev:
a)

b) Filter på tilluften i FTX-aggregatet. Filtren byts ca 2 ggr/år.
TS har självdrag så det är andra förutsättningar som gäller och vanliga villafilter stoppar ju inte ämnen som TS verkar vara orolig för i luften.
 
Googla lite, det där har man gjort undersökningar på nyligen. Vill minnas att det inte var så jädra mysig luft i hus som eldade.
 
@ vedeldning ger dålig luft med mycket cancerogena partiklar är en myt som miljöaktivisterna har hittat på. Gemensamma nämnare med andra myt är att den saknar belägg.
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
De flesta moderna kaminer är försedda med stora glasluckor vilket inte kompenserats med harmonierande skorstensareor och det blir då inte helt ovanligt att en viss framrykning kan ske när man lägger in ny ved. Inomhusluft är än så länge mer förorenad än utomhusluft. Ex-vis är det 20 ggr så ohälsosammare för lungorna timmarna efter man dammsugit som innan. F.ö så känns en vedbrasa gott i själen:)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det var medial uppmärksamhet kring en doktorsavhandling från Göteborg som antydde att vedeldare hade höga halter av cencerframkallande ämnen. Men studien var mycket liten och det var främst några enstaka vedeldare med tydligen mycket smutsig eldning som gav upphov till resultatet. Kritik av den mediala vinkeln (cancer och fara!) på studien återfinns här:

http://cornucopia.cornubot.se/2009/02/vedeldningslarmet-dalig-vetenskap-och.html
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
exerg skrev:
...Ex-vis är det 20 ggr så ohälsosammare för lungorna timmarna efter man dammsugit som innan. F.ö så känns en vedbrasa gott i själen:)
Det gäller alltså att dammsuga så sällan som möjligt :)

Instämmer helt i din avslutning också.
 
Claes Sörmland skrev:
Det var medial uppmärksamhet kring en doktorsavhandling från Göteborg som antydde att vedeldare hade höga halter av cencerframkallande ämnen. Men studien var mycket liten och det var främst några enstaka vedeldare med tydligen mycket smutsig eldning som gav upphov till resultatet. Kritik av den mediala vinkeln (cancer och fara!) på studien återfinns här:

[länk]
I en annan rappport P-Gustavson hänger upp sig på höga halter 1,3-butadien hos vedeldare. Det handlar om 0,2 mikro gram per kubik meter !
Hon skriver i samma rapport att nivån hos allmänbefolkningen i Umeå o Sthlm är 0,4-0,5 !

"För 1,3-butadien sågs en signifikant högre exponering hos vedeldarna jämfört med icke-vedeldarna. Halterna var dock relativt låga, 0.2 μg/m3 respektive 0.1 μg/m3. Vid undersökningarna i Umeå och Stockholm har medianhalten legat kring 0.4-0.5 μg/m3 (Modig 2001, Kruså 2003) medan vi i Göteborg i en mindre undersökning i allmän- befolkningen uppmätt en butadienexponering på 0.1 μg/m3 (opublicerade data).
En riskbedömning av butadien har nyligen genomförts av IMM, där man kommit fram till en något högre lågrisknivå för butadien än tidigare (Finnberg 2003). En preliminär bedömning är att lågrisknivån bör ligga i storleksordningen 0.2-1 μg/m3. I denna studie fann vi klart högre exponering hos dem som vedeldar jämfört med icke-ved- eldare men genomsnittnivåerna är ändå förhållandevis låga"
Länk:
https://www2.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_6/Arbets-%20och%20Miljömedicin/VMC/VMC/rapporter/Vedeldning_Hagfors.pdf

GP hänvisar nämligen till denna avhandling och skriver så här:
"Som GP skrev om i början av januari är det hälsofarligt att elda med ved. Nu finns en studie som bekräftar detta i siffror."
Snacka om dålig journalistik.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jehu och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Men vad säger ni... Baktalar ni VETENSKAPEN?!
Och står det i en tidning -då måste det vara sant.

Fortfarande ingen replik från TS. Det vore roligt att få veta varför han vill mäta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.